اجرای توافق 25 ساله با چین، مذاکره کنندگان ایرانی در وین را تقویت می کند/ نیاز فوری آمریکا به مذاکره در وین

ساعت: 16:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801648

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا نیاز جدی به مذاکره در وین دارد، گفت: اجرای توافق 25 ساله با چین قدرت چانه زنی مذاکره کنندگان ایرانی در وین را افزایش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار کیم فردا وی با اشاره به هشتمین دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 در وین، گفت: اگر نگاهی به رفتار آمریکا با کشورهای مختلف داشته باشیم، می بینیم که دو عامل به مذاکره کنندگان آمریکایی کمک می کند. عرصه بین‌الملل «قدرت نظامی، از سوی دیگر، تسلطی است که این کشور با واحد پولی خود در جهان دارد.
وی ادامه داد: این عوامل باعث می شود که مذاکره کنندگان آمریکایی انگشت شماری داشته باشند، اما از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در مسائل نظامی قدرتمندتر شده است، بنابراین قدرت بازدارندگی ما در حدی است که هیچ کشوری جرات رسیدن به کشور را ندارد. “
صادقی نسب افزود: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که پس از جنگ جهانی دوم در حمله به بین اسد به یک پایگاه آمریکایی حمله کرد و آن کشور نتوانست پاسخی بدهد.
وی به بعد و ظرفیت اقتصادی کشورمان اشاره کرد و گفت: وضعیت ما در حوزه اقتصاد خوب نیست و جای مذاکره کنندگان ما در این زمینه خالی است، هرچند اقدامات خوب و منصفانه دولت سیزدهم و نهایی شدن 25 گانه انجام شد. توافق یک ساله با چین در این زمینه مفید است.
استاد دانشگاه تهران گفت: قطعاً می توانیم در عرصه های اقتصادی برتری داشته باشیم به شرطی که بتوانیم منافع دنیا را با منافع ملت ایران پیوند دهیم.
وی ادامه داد: این حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت کشورهای توسعه یافته مانند چین، سلطه و هژمونی آمریکا بر اقتصاد جهان را خدشه دار کرده است.
صادقی نسب گفت: در حوزه اقتصادی باید سیاست های تولید صادرات محور را بازنگری کنیم تا نگاه ما به تولید کالاهای واسطه ای باشد و جایی که بتوانیم کالاهای واسطه ای تولید و صادر کنیم باید ورود کنیم.
وی به وضعیت کشور در جریان مذاکرات فعلی و قبلی اشاره کرد و گفت: شرایط فعلی کشور ما برای مذاکره با سال 1394 بسیار متفاوت است، در حوزه های مختلف پیشرفت بیشتری داشته ایم و تجربیات ارزنده ای کسب کرده ایم.
این استاد دانشگاه افزود: ما درک می کنیم که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست و تغییر حکومت را بهانه ای برای انفعال قرار می دهند، بنابراین جامعه جهانی اوج بی اعتمادی را به برجام به وضوح دیده است.
وی تاکید کرد: کشور مقابل باید با ایران مذاکره کند وگرنه با کشور ما مذاکره نمی‌کردند، زیرا تجربه این کشور استکبار نشان داده است که می‌تواند از اهرم‌های دیگر مانند جنگ استفاده کند، اما خوب می‌دانند که آنها از نظر نظامی شکست خواهند خورد. «آنها خوردند، بنابراین به دیپلماسی با کشور ما روی آوردند.
صادقی نسب با اشاره به علت عقب ماندگی اقتصادی کشورمان گفت: متأسفانه نبود شایسته سالاری ما را در عرصه اقتصادی آسیب پذیر کرده است و در این حوزه باید به سراغ نخبگان رفت و از نیروهای متخصص و جهادی استفاده کرد.
وی به موضوع مهم راستی آزمایی اشاره کرد و گفت: در مذاکرات هسته ای موضوع راستی آزمایی بسیار مهم است، بنابراین نتیجه مذاکرات باید در قالب یک توافقنامه بین المللی باشد که نه تنها به امضای همه طرف ها رسیده باشد. یک مکانیسم را شامل می شود.» بنابراین نمی توان آن را در ایالات متحده لغو کرد.
وی با بیان اینکه بدون بازرسی نمی توان به این مذاکرات خوش بین بود و بازرسی باید در دستور کار جدی قرار گیرد، گفت: باید برای غروب آفتاب و پایانی که برای آن در نظر گرفته شده، برنامه زمان بندی جدیدی تعیین شود و محدودیت ها را نمی توانیم بپذیریم. یک عمر برای همیشه
این استاد دانشگاه افزود: صرف نظر از نتیجه این مذاکرات، در حالی که از کشور خود در عرصه اقتصادی استفاده می کنیم، این اهرم تحریم در دست غرب است، بنابراین اهرم تحریم ها باید ناکارآمد و در عمل این تحریم ها باشد. “
وی افزود: با افزایش صادرات و پیوند اقتصاد جهان با کشورمان می‌توان کاری کرد که تحریم‌ها به نفعشان نباشد و اگر روزی خواستند تحریم کنند، می‌توانیم با تولید ملی و توسعه صادرات جلوی آن را بگیریم. ‘.
صادقی نسب خاطرنشان کرد: بازار منطقه نیز می تواند برای اقتصاد ایران مهم باشد و نفوذ اقتصادی در کشورهای منطقه نیز می تواند آثار خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید