ذوالنوری: منظور امیرعبدالیان اجرای توافق 25 ساله بود، توافقات جزئی با چین، نه خود قرارداد 25 ساله.

ذوالنوری: منظور امیرعبدالیان اجرای توافق 25 ساله بود، توافقات جزئی با چین، نه خود قرارداد 25 ساله.

روز جدید یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم درباره اجرای توافق 25 ساله ایران و چین و همچنین آخرین اظهارات وزیر امور خارجه درباره این توافق به دیده بان ایران گفت: آقای امیر عبداللهیان به اجرای توافق ایران و چین ما صدها قرارداد با چین داریم و منظور وزیر امور خارجه همان توافقات بود نه یک توافق 25 ساله.

وی افزود: در این سفر ابتدا توافق کردیم که اجرا و راه اندازی توافقنامه همکاری راهبردی و فراگیر 25 ساله بین دو کشور را اعلام کنیم. اینها اظهارات امیرعبدالیان وزیر امور خارجه از 24 دی ماه 1393 است. اظهاراتی مبنی بر اجرای توافقی که حداقل نمایندگان مجلس تاکنون از آن بی اطلاع به نظر می رسد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چرا مردم و نمایندگان آنها در خانه ملت از انعقاد قراردادی به این طولانی و مهم بی خبرند؟

در این رابطه؛ مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرانی آبزرور به این موضوع پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

توافق جمهوری اسلامی با چین هنوز اجرایی نشده است/ اشاره امیر عبداللهیان به اجرای توافقات جزئی با چین است نه توافق 25 ساله

* آقای ذوالنوری! این روزها اخبار جنجالی درباره توافق جمهوری اسلامی با چین در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود. چرا جزییات این توافق با مردم مطرح نمی شود؟ آیا اصلا این پرونده به مجلس ارائه شده است؟

ابتدا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جزییات این تفاهم نامه مطلع هستند. این بدان معناست که کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی از ویژگی ها و جزئیات کلی این تفاهم نامه آگاهی کامل دارد. ثانیاً این توافقنامه یک تفاهم نامه و نقشه راه مشترک است و هنوز اجرایی نشده است. این یک تفاهم نامه و هدف مشترک است و هدف آن بالا بردن روابط جمهوری اسلامی با چین به سقف راهبردی و راهبردی است. این اتفاق هر بار که به مرحله اجرا می رسد، اسناد و مدارک مورد نیاز طبق قانون به مجلس ارجاع می شود. هر تفاهم نامه ای در دنیا که مورد حمایت و تصویب مجلس قرار می گیرد، هسته آن تفاهم نامه است. این تفاهم نامه اجرا شده و ضمانت اجرایی هم دارد اما در مجموع چون این تفاهم نامه فعلا کلی است و نقشه راه است، فرض بر این است که کم کم باید به مرحله اجرا برسد، البته به مجلس ارجاع می شود. و تحقیقات لازم را انجام می دهیم. آنچه که آقای امیرعبداللهیان گفت که روند اجرای این توافق تکمیل شده است، باید بگویم با توجه به اینکه روابط گسترده ای با چین داریم، صدها قرارداد جزئی با چین داریم که برخی از آنها اجرایی شده و برخی دیگر اجرا نشده است. با توجه به اینکه این موافقتنامه جدید به تصویب رسیده است، طبیعتاً موانع این معاهدات جزئی برطرف شده و معاهدات قبلی در حال اجراست و اجرای آنها به نحوی به اندازه کافی تسهیل و تسریع شده است. آقای امیر عبداللهیان اجرای توافق ایران و چین را توافقات جزئی خواند. ما صدها قرارداد با چین داریم و منظور وزیر امور خارجه همان توافقات بود نه یک توافق 25 ساله.

بخش انرژی جمهوری اسلامی برای چین مهم است / تحریم ها را پشت سر گذاشتیم / باید از ظرفیت کشوری مانند چین استفاده کنیم

* آقای ذوالنوری! در خصوص ویژگی های کلی قرارداد 25 ساله ایران با چین، نتیجه واقعی این توافق چیست و درباره آن چیست؟

بر اساس این قرارداد، چینی ها 400 تا 500 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد. در مقابل، جمهوری اسلامی در بخش انرژی برای چین بسیار مهم است. از سوی دیگر، چین در برخی موارد برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است. ما به نیازی نیاز داریم که بتوانیم با کمک چین برطرف کنیم. در مقابل، چین نیازهایی دارد که ما آنها را برآورده خواهیم کرد. کشور ما در حال توسعه و توسعه است. از طرفی تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم و قطعا سرعت پیشرفت بیشتر خواهد شد و طبیعتا در این مرحله نیاز به سرمایه گذاری و فناوری های کلان داریم. خیلی واضح است که این ظرفیت ها در کشوری مثل چین وجود دارد و ما هم از آنها استفاده می کنیم. از طرفی ایرانی ها راحت تر می توانند در کشور سرمایه گذاری کنند. این قرارداد یک نقشه راه است و به مدت 25 سال اعتبار دارد. به طور کلی بر اساس این قرارداد جمهوری اسلامی و چین در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … همکاری می کنند.

جمهوری اسلامی علاقه ای به بیان جزئیات توافق 25 ساله با چین ندارد (غربی ها شروع به سیاه نمایی و بحث بر سر توافق با چین کرده اند)

* محتوای و جزئیات این قرارداد که در حال حاضر بسیار مبهم است چیست؟

ما مشکلی در ارائه اطلاعات نداریم. کشور ما از نظر شفافیت اطلاعات کشور خاصی است، اما در این گونه قراردادها معمولاً طرفین توافق تصمیم می گیرند که چه میزان اطلاعات درز کند. در حال حاضر جمهوری اسلامی علاقه ای به بیان جزئیات ندارد و این اطلاعات باید به اندازه ای که گفتم منتشر شود. غربی ها اکنون به شدت نگران سیاست های جمهوری اسلامی هستند. آنها اخاذی و جنجال را بر سر این قرارداد آغاز کردند. همین غربی ها تمایلی به سرمایه گذاری 2 میلیون دلاری در کشور ما ندارند و با تمام فرصت های رسانه ای خود سعی در تخریب جنبه های مثبت این توافق دارند. البته در چنین مواقعی باید اقدامات لازم را انجام دهیم. خود یادداشت تفاهم در مورد سانسور مشخص می کند که چه چیزی و چه زمانی باید توسط رسانه ها پوشش داده شود. مهم این است که نمایندگان باید از توافق حاصل شده مطلع می شدند. انشاالله در زمان مقرر به تفصیل به اطلاع رسانه ها و افکار عمومی می رسانیم.

معنای توافق 20 ساله با روسیه چیست؟

توافق ایران و روسیه در حال آماده شدن است. در سفر امروز رئیس جمهور به روسیه چند موضوع مطرح خواهد شد. خدای نکرده کم کم این قرارداد آماده امضا می شود. تا جایی که من شنیدم این امضا به سفر آقای رئیسی نمی رسد.

دیدگاهتان را بنویسید