رویکرد چین در این بیانیه به جای حمایت از توافقات امارات/ایران با چین مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی حل مناقشه بود.


ساعت: 08:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1917681

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه دولت چین با تاکید بر تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران به نحوی شبهه خواری خود را نسبت به امارات جبران کرده است، گفت: معاون نخست وزیر چین در دیدار با معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که حمایت می کند. همه وحدت و همه سرزمین ایران است.

سیددادی صدفقی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی گفت: چینی ها در این بیانیه نگفته اند که سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک متعلق به امارات است، بلکه در این بیانیه پیشنهاد کردند که بهتر است حل اختلاف بر سر مالکیت این سه جزیره از طریق گفتگو صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه عده ای معترض هستند که چینی ها گفته اند این سه جزیره متعلق به امارات است، افزود: اگر این افراد متن بیانیه را بخوانند متوجه می شوند که چین در این بیانیه کشورها را به گفتگو دعوت کرده است.

سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک هرگز قابل بحث نیستند

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان به موضع سیاسی چین پاسخ قاطع دادند، تصریح کرد: آقای کنعانی قاطعانه پاسخ داد که این سه جزیره همیشه متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده، هستند، خواهند بود و هرگز نخواهند بود. غیر قابل مذاکره هستند

صیدفقی افزود: در این راستا سفیر چین بر تمامیت ارضی ایران تاکید کرد. همچنین معاون نخست‌وزیر چین در دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور گفت که از همه وحدت و همه سرزمین‌های ایران حمایت می‌کنیم. بنابراین این بیانیه شبه حمایت چین از امارات بود که از این طریق جبران شد.

وی گفت: کسانی که تا دیروز بحث می کردند که ایران با چین معاهده 25 ساله امضا نکند، وقتی رئیس جمهور چین به عربستان رفت، برای آن کشور ابراز خوشحالی کردند که جمهوری اسلامی نتوانست با چینی ها معاهده ببندد. اما عربستان با چینی ها قراردادهای سنگین امضا کردند. این مواضع متفق القول نشان می دهد کسانی که این ادعا را مطرح می کنند به فکر منافع ملی کشور خود نخواهند بود.

این تحلیلگر سیاست خارجی افزود: در نشست روز گذشته معاون نخست وزیر چین درباره نهایی شدن بسیاری از توافقات و همکاری های ایران و چین برای اجرای برنامه 25 ساله و پروژه های مختلف صحبت شد.

در مورد علایق و علایق است

وی با بیان اینکه در عالم سیاست منافع و مصالح مطرح است نه اخلاق و امانت، گفت: ایران پشت سر چینی ها نماز جمعه نمی خواند. ما با این کشور یک سری قراردادهای تجاری، باز، مالی و اقتصادی داریم که هر دو طرف به آن پایبند هستند و به آن متعهد هستند، بنابراین این توافقنامه باید مطابق با قوانین بین المللی و آنچه امضا شده است، اجرا شود و هر یک از طرفین خواهان اجرای آن هستند. این فصل باید غرامت پرداخت کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با تاکید بر تصمیم چینی ها گفت: روابط ایران و چین همچنان قوی و مستحکم خواهد بود و سطح مبادلات تجاری دو کشور در حال حاضر 20 میلیارد است. پیش بینی می شود طی سال ها افزایش یابد و سه برابر شود یعنی حدود 40 تا 50 میلیارد دلار.


بیشتر بخوانید:

اغماض از تمامیت ارضی ایران بی معنی است/ اعراب به دنبال سوء استفاده از شرایط ایران هستند

واکنش نمایندگان مجلس به بیانیه مشترک چین و کشورهای حوزه خلیج فارس

ایران اجازه تجاوز به خاک کشور را نمی دهد/ چین به تنهایی بازی نمی کند

روابط چشبادامیس با ایران به کجا خواهد رسید؟/ سخت کوشی چین در تنظیم روابط با ایران و عربستان سعودی

دیدگاهتان را بنویسید