شکوری راد، سخنگوی جبهه اصلاحات: عده ای سعی کردند شهید سلیمانی را برای خود مصادره کنند/ او در اواخر عمر تلاش کرد محدودیت و محدودیت خاتمی را برطرف کند.

شکوری راد، سخنگوی جبهه اصلاحات: عده ای سعی کردند شهید سلیمانی را برای خود مصادره کنند/ او در اواخر عمر تلاش کرد محدودیت و محدودیت خاتمی را برطرف کند.

علی شکوری راد سخنگوی جبهه اصلاحات در گفتگو با خبرنگار جماران اظهار داشت: شخصیتی که سردار سلیمانی در زمان حیات خود از خود بروز داد باعث جذب مردم شد و شخصیتی که پس از شهادت توسط برخی افراد به ویژه رسانه ملی و دستگاه رسمی تبلیغاتی کشور به نمایش گذاشته شد. آمد و متأسفانه گاهی خانواده شهید سلیمانی به این رویکرد پیوستند، همین امر باعث شد محبوبیت سردار سلیمانی کم شود و این چهره نمادین ملی تبدیل به یک چهره جناحی شود.

پایگاه خبری جماران: سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه عده ای قصد داشتند شهید سلیمانی را برای خود تصاحب کنند، گفت: شهید سلیمانی به دنبال بهانه ای است که دیگران را خودی خطاب کند اما دستگاه تبلیغاتی رسمی کشور به دنبال بهانه است. دیگران را غیرخدی خطاب کند. تفاوت شهید سلیمانی با دستگاه رسمی تبلیغات کشور در همین است. هم رسانه ملی و هم سایر بسترها و دستگاه های رسمی و تبلیغاتی کشور. اگر کسی با حجاب ارتباطی نداشت، شهید سلیمانی دنبال بهانه ای بود که او را زیر کلاه نظام بیاورد، اما عده ای به دنبال بهانه ای هستند که مردم را از نظام خارج کنند.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با علی شکوریراد را در ادامه می خوانید:

به نظر شما مشرب شهید سلیمانی چه درس هایی برای جامعه امروز ما در زمینه سیاست داخلی و نگرش به جوانان و اقشار مختلف مردم دارد؟

شهيد سليماني در ميان فرماندهان سپاه از چهره هاي شاخصي بود. او بسیار صمیمی بود و کسی را برنمی‌گرداند. در سیاست داخلی دخالت نمی کرد و اگر نظری داشت برای ایجاد همدردی بود. او هرگز به هیچ یک از شخصیت های سیاسی کشور به ویژه منتخبان مردم توهین و تضعیف نکرده و سعی کرده با منتخبان مردم به گونه ای رفتار کند که موجب رنجش مردم نشود. این ویژگی ها باعث شده است که عده کمی نسبت به شهید سلیمانی با وجود چالش های سیاسی کشور احساسات منفی داشته باشند. زمانی که او توسط ایالات متحده کشته و شکنجه شد، همدردی گسترده ملی را برانگیخت که در مراسم تشییع او شاهد آن بودیم.

متأسفانه عده‌ای سعی کردند شهید سلیمانی را برای خود مصادره کنند و به این نکته توجه نکردند که سرمایه نمادین باید مورد احترام همه افراد با هر گرایش باشد. سعی کردند او را برای خود مصادره کنند و به جنبه های خاصی از شخصیت او دست بزنند که باعث روی گردانی برخی از مردم از او می شد.

یعنی به نظر شما رفتار و عملکرد سردار سلیمانی جذابیت بیشتری نسبت به ویژگی هایی دارد که برخی تندروها درباره او ذکر می کنند؟

آره؛ دقیقاً منظورم همین است. در واقع شخصیتی که سردار سلیمانی در زمان حیات خود از خود به نمایش گذاشت باعث جلب توجه مردم شد و شخصیتی که بعد از شهادتش توسط برخی افراد به ویژه رسانه ملی و دستگاه رسمی تبلیغاتی کشور و متأسفانه گاهی خانواده شهید سلیمانی به نمایش گذاشته شد. همچنین با همین رویکرد ترکیبی است که باعث شد محبوبیت سردار سلیمانی کاهش یابد و این چهره نمادین ملی به یک چهره جناحی تبدیل شود. این کاری بود که متأسفانه اشتباه انجام شد و امروز با این واقعیت مواجه هستیم که چهره و اعتباری که شهید سلیمانی در زمان حیات و زمان شهادت داشت دیگر وجود ندارد.

به خصوص اینکه سقوط دلخراش هواپیمای اوکراینی همزمان با عملیات انتقام جویی قتل او اتفاق افتاد و بدتر از آن دروغ بزرگ پیامد این فاجعه و پنهان شدن حقیقت ماجرا بود. این مصیبت و دروغی که به دنبالش آمد بسیار شدید بود و بسیاری از باورها را در هم شکست. البته سلیمانی شهید شد و هیچ نقشی در این اتفاقات نداشت.

با توجه به اینکه جرقه اعتراضات اخیر به نظر می رسد به خاطر بحث حجاب باشد، یاد سخنان شهید سلیمانی می افتم که می گفت: «اصلاً قبول ندارم که بگویم این شخص این گونه است… همان دختر کم حجاب، دختر من، دختر ما و دختر توست. نه دختر خاص من و تو، بلکه جامعه ماست. نظر شما درباره این نوع نگاه و رفتار شهید سلیمانی با جوانان چیست؟

شهید سلیمانی به دنبال بهانه ای است تا دیگران را خودی خطاب کند اما دستگاه تبلیغاتی رسمی کشور به دنبال بهانه ای است که دیگران را غیر خودی خطاب کند. تفاوت شهید سلیمانی با دستگاه رسمی تبلیغات کشور در همین است. هم رسانه ملی و هم سایر بسترها و دستگاه های رسمی و تبلیغاتی کشور. اگر کسی با حجاب ارتباطی نداشت، شهید سلیمانی دنبال بهانه ای بود که او را زیر کلاه نظام بیاورد، اما عده ای به دنبال بهانه ای هستند که مردم را از نظام خارج کنند. به ویژه امروز که اعتماد عمومی به دولت و نظام در نزد مردم بسیار کاهش یافته و به پایین ترین حد خود رسیده است.

برخی اخبار حکایت از آن داشت که شهید سلیمانی در روزهای پایانی عمر خود تلاش کرد تا روابط اصلاح طلبان و دولت را بهبود بخشد و چالش هایی را که چهره های اصلاح طلب با دولت دارند به نوعی برطرف کند. بنابراین شخصیت ها تا چه اندازه به رفع سوء تفاهمات در سیاست داخلی کشور کمک می کنند؟

شهید سلیمانی به بسیاری از شخصیت های سیاسی منتقد وضع موجود احترام می گذاشت. از جمله مهندس موسوی، آقای هاشمی یا آقای خاتمی و دیگر شخصیت های شناخته شده و محترم. او در اواخر عمر سعی کرد محدودیت و محدودیت های آقای خاتمی را برطرف کند. متاسفانه اجل مهلت نداد و فقط می دانم که چنین تلاشی می کرد.

آیا این بدان معناست که این سیاست توسط اصولگرایان معتدل یا افراد نزدیک به فکر هدایت نمی شود؟

در میان اصولگرایان کسانی هستند که چنین دیدگاهی دارند. اما نه اقتدار سردار سلیمانی را دارند و نه شجاعت او را. بنابراین، اصولگرایان زیادی هستند که این گونه می اندیشند، اما در عمل اثری از تفکر آنها به چشم نمی خورد.

اگر سردار سلیمانی امروز در جمع ما بود چقدر به حل مشکل کنونی کشور و وضعیت ایجاد شده برای سیاست داخلی کشور و صدای اعتراض جوانان کمک می کرد؟

علیرغم اینکه تندروها امروز سردار سلیمانی را سنگسار می کنند اما احتمالا به شهادت او راضی بوده اند. چون فکر می کردند سردار سلیمانی جلوی تندروی آنها را می گیرد. به همین دلیل معتقدم در شرایط کنونی برای برخی از افرادی که مدعی حمایت از شهید سلیمانی هستند، فقدان او از جانش ارزشمندتر است. من از این رنج می‌برم که متأسفانه به دلیل تبلیغات رسمی در کشور، برخی برداشت نادرست از شهید سلیمانی دارند. و این که می بینم گاهی توهین هایی به او یا عکس هایش می شود باعث ناراحتی من می شود. آنها عمدتاً ناشی از تأثیر بد تبلیغات رسمی در مورد شهید بزرگوار سلیمانی است.

دیدگاهتان را بنویسید