اخذ مجوز بزرگترین مشکل صاحبان مشاغل است/ پرتال ملی مجوز، شرط تسهیل در راه اندازی کسب و کار


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۸
کد خبر: 1814274

این موضوع در مصاحبه با یک کارشناس حقوقی تجارت مطرح شد.

یک کارشناس حقوقی بازرگانی گفت: بزرگترین مشکل کسب و کارها اخذ مجوز است، اما با ایجاد سامانه ملی درگاه های صدور مجوز، بسیاری از موارد اضافی حذف شده و افراد می توانند در کمترین زمان ممکن کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

حامد دهگان کارشناس حقوقی تجارت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص تاثیر مخرب مجوزهای کسب و کار بر تولید و اقتصاد کشور گفت: دغدغه حقوقدانان و اقتصاددانان این است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی که درگاه ملی صدور مجوز را به عنوان مرجع صدور مجوز ارائه کرده است; این موضوع از چند جهت حائز اهمیت است. گهگاه در حین صدور مجوز، متقاضیان مشمول شرایط قانونی و غیرقانونی می شدند. با سامانه درگاه الکترونیکی و ملی عملا مجوزها حذف می شود و دیگر مدارک تکراری وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بحثی مطرح شد که در پروسه صدور مجوز، عده ای به بهانه اشباع بازار از صدور مجوز خودداری کردند و یا مشکلاتی را برای افرادی ایجاد کردند که به هیچ بهانه ای نتوانستند از صدور مجوز با این درگاه ها جلوگیری کنند. این تخلفات از طریق شورای رقابت پیگیری و مشمول مجازات ماده ۶ قانون مجازات خواهند شد. نکته دیگر اینکه با درگاه ملی مجوزهای کشور، مجوزها باید در اسرع وقت صادر شود و در صورت عدم تایید یا صدور مجوز در مهلت قانونی از سوی مراجع، این امر مانع از فعالیت متقاضی نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​یکی از مهم ترین محرک های رشد و ایجاد اشتغال در اقتصاد هستند، مهم ترین موضوع برای این بنگاه های کوچک و متوسط ​​مجوز کسب و کار و سیستم تامین مالی خرد است. کارشناس حقوقی گفت: بزرگترین مشکل اخذ مجوز است، اما با ایجاد سامانه پورتال ملی کشور، بسیاری از موارد اضافی حذف شده و افراد می توانند در کمترین زمان ممکن کسب و کار خود را راه اندازی کنند. در صورتی که دستگاه صدور مجوز این کار را انجام ندهد، از نظر قانونی بررسی می شود. یکی از موضوعات مهم وکلا همیشه تضاد منافع بوده است. تمامی افرادی که شرایط قانونی را دارا باشند می توانند در سامانه ثبت نام کرده و در اسرع وقت مجوز اخذ و شروع به فعالیت کنند. ما این را به عنوان یک پیش نیاز برای پیشرفت شغلی می دانیم.

دهقان در ادامه در پاسخ به این سوال که در امور حقوقی غیر از وکالت چه مصادیق دیگری از انحصار را می توانید معرفی کنید، ادامه داد: مجوز داروخانه ای که در گذشته دنبال می کردیم و انحصار با مصوبه شورای رقابت لغو شد. این موضوع حتی به دیوان دادگستری اروپا نیز شکایت کرده است و دیوان دادگستری اروپا درخواست تجدیدنظر انجمن داروسازان ایران را رد کرده است. در بحث سردفتر بر اساس قانونی که اخیراً در مجلس تصویب و در هیئت امنا تصویب شده و به زودی اجرایی می شود، مجوز سردفتری لغو شد. یکی از مشکلات بورس است که همچنان در انحصار است. قوانین خوبی در این زمینه اتخاذ شده اما هنوز اجرایی نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان از ماده 7 ماده 44 سیاست های اجرایی برای تنظیم مجوزهای کسب و کار استفاده کرد یا نیاز به قانون بالادستی داریم، گفت: این قانون یک ماده کامل است با توضیح اینکه اصلاحیه اخیر مجلس به تصویب هیات امنا رسیده و اجرا می شود. مرحله ای که اجرای آن منجر به ساماندهی پروانه کسب می شود، نرسیده است. در بحث قانونگذاری مشکلی وجود ندارد، اما در حوزه اجرا مشکل داریم.
این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چگونه می تواند شرایط ثبت علامت تجاری را تسهیل کند، گفت: در ماده 7 قوه قضاییه تعلل در صدور مجوز پیش بینی شده است. این تاخیر نیز در صورت عدم اجرای قوانین کشور جرم است.«آنها به بهانه استفاده از موقعیت شغلی قابل تعقیب هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید