مشکل فناوران در اخذ مجوز فعالیت / اجرای دستورالعمل راه اندازی نیروگاه اقتصادی دانش بنیان در استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا فیض آبادی معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی در گفتگو با عصرترک گفت: بحث اقتصاد دانش بنیان در سال های اخیر در کشور مطرح بوده و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این خصوص صحبت کرده است. سعی در توسعه فعالیت ها در حوزه فناوری و دستاوردهای مبتنی بر دانش در سراسر کشور داشت.

فیض آبادی گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تولید امسال را مبتنی بر دانش، اشتغال زایی نامیدند، این اقدام تعدادی از دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی و صمت را بر آن داشت تا در راستای اجرای شعار سال گام بردارند. و وزارتخانه ها در این زمینه برنامه ریزی کنند.

وی افزود: البته باید وقت بگذاریم تا ببینیم نتایج اقدامات بخش دولتی برای اجرای شعار سال چقدر بوده و چه تاثیراتی داشته است.

این کارمند همچنین درباره عدم اعتماد عمومی به دستاوردها و محصولات فناوران نوپا بیان کرد: عدم اعتماد بخش دولتی و خصوصی به واحدهای فناور و استارت آپ های دانش بنیان یکی از مشکلات این حوزه است.

وی افزود: بروز این مشکل ریشه در عدم معرفی فعالیت این واحدها و شرکت ها به جامعه دارد.

فیض آبادی ابراز امیدواری کرد که شعار سال موجب اعتماد عمومی به فناوران جوان و دستاوردهای آنان شود تا حجم تولید در این حوزه بیش از پیش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: شاهد هستیم که از نوروز امسال اصحاب رسانه و غرفه های نماز جمعه توضیحات جدی برای فعالیت در این حوزه دارند.

معاون فناوری و نگهداری پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز سختگیری در صدور مجوز برای شروع یا ادامه فعالیت شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور را از مهم ترین مشکلات فناوران و فعالان این حوزه اعلام کرد. گفت: صدور مجوز بسیار سختگیرانه است.

وی گفت: برای حل این موضوع نامه هایی به دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شده است که امیدواریم نهاد ریاست جمهوری تصمیماتی را برای گشایش در این زمینه در دستور کار قرار دهد.

فیض آبادی گفت: تقاضا این است که مجوزها با انعطاف بیشتری صادر شود و در هر استان مجوز صادر شود و فناوران مجبور نباشند مدام برای اخذ مجوز به پایتخت مراجعه کنند.

وی افزود: دولت لایحه حمایت از تولید محصولات دانش بنیان در کشور را به مجلس ارائه کرده است که همچنان در دست بررسی است.

این مقام مسئول گفت: با تایید ایشان مشکلاتی از جمله صدور مجوز و اختصاص زمین پارک های علم و فناوری در شهرها برای ایجاد واحدها و شرکت های دانش بنیان بیشتر برطرف می شود.

وی همچنین بر لزوم راه اندازی ستاد دانش بنیان اقتصاد استان تاکید کرد و گفت: اگرچه وزارت کشور با ارسال نامه ای به استان ها خواستار تشکیل این ستاد در سطح استان شده است، اما پس از گذشت یک ماه از سال این مشکل هنوز حل نشده است.

معاون فناوری و نگهداری پارک علم و فناوری خراسان شمالی همچنین افزود: البته وزارت کشور در این نامه از پارک های علم و فناوری استان ها خواسته تا به عضویت شورای برنامه ریزی و توسعه استان درآیند. “

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی ستاد اقتصاد دانش بنیان در این حوزه، موضوعات این حوزه با حضور فناوران و همچنین دستگاه های اجرایی ذیربط به منظور تصویب و تنظیم برنامه ها و راهکارها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. راه حل آنها دستور جلسه.

فیض آبادی در بخشی دیگر از سخنان خود به دانشگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: به نظر من دانشگاه ها باید برنامه اقتصاد دانش بنیان داشته باشند، کادر تخصصی ایجاد کنند، معلم جذب کنند و ساختار و منابع مالی را تعیین کنند و مقررات خود را بر این اساس تنظیم کنند. ، زیرا تحقق اقتصاد دانش بنیان نیازمند همکاری دانشگاه هاست.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران، امیرکبیر و شریف در این زمینه اقدام کرده اند.

این مسئول گفت: در استان خراسان شمالی و استان های هم تراز خراسان شمالی هنوز زیرساخت ها فراهم نیست تا دانشگاه های استان نسبت به جذب رشته های آموزش عالی و جذب دانشجو اقدام کنند.

وی همچنین لزوم راه اندازی مراکز تحقیقاتی و تحقیقات کاربردی در حوزه های مختلف از جمله صنعت برای همکاری با پارک های علم و فناوری برای تحقق اقتصاد دانش بنیان را یادآور شد.

در ادامه معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی بر اهمیت همکاری در آموزش و پرورش با پارک علم و فناوری تاکید کرد و گفت: برنامه های ترویجی و دانش بنیان برای آشنایی کارکنان، معلمان و دانش آموزان با فعالیت در این زمینه «فناوری باید توسعه و اجرا شود.

فیض آبادی در خاتمه توصیه کرد: مدیران کشور با فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری (تولید ایده‌های فناورانه برای تولید محصولات فناورانه و نوآورانه) و زیرساخت‌های سخت‌افزاری (زمین، آب، برق، گاز، مخابرات و اینترنت) و تسهیل‌گری فناوران در امر صدور مجوز. اعتماد جامعه برای خرید این محصولات فناوری و رشد واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان.

به گزارش عصرترک، 21 شرکت صنعتی خلاق دارای مجوز در روستاهای خراسان فعال هستند.

همچنین در خراسان شمالی 128 واحد فناور دارای مجوز در پارک علم و فناوری استان و در مراکز رشد شهرستان برای تولید محصولات فناورانه و نوآور مستقر هستند.

همچنین خراسان شمالی دارای 31 شرکت دانش بنیان دارای مجوز است که 18 شرکت از این تعداد در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید