آخرین وضعیت 33 دستگاه صدور مجوز در پرتال ملی مجوز + جدول


ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812530

جزئیات وضعیت 33 موسسه صدور پروانه کسب نشان می دهد که برخی دستگاه ها از جمله شهرداری تهران و قوه قضائیه هنوز مجوز خود را به هیات مقررات زدایی ارائه نکرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سال گذشته هیات وزیران مصوب کرد که به منظور یکپارچه سازی و یکپارچه سازی سیستم صدور مجوز در کشور، مراجع صدور مجوز موظفند کلیه مجوزهای صادره، تمدید یا اصلاح شده را پس از ابلاغ ساماندهی کنند تا در پرتال ملی صدور مجوز ثبت شوند. شناسه مجوز منحصر به فرد، هر مجوزی که پس از راه اندازی این درگاه صادر شود و دارای شناسه مجوز منحصر به فرد نباشد معتبر نیست.

بر این اساس، مراجع صدور مجوز موظفند با اتصال الکترونیکی سامانه‌های صدور مجوز خود به درگاه فوق و ارائه اطلاعات درخواستی، این شماره شناسایی را دریافت و در مجوزهای صادره ثبت کنند.

بر اساس این مصوبات 18 اسفندماه آخرین مهلت صدور پروانه کسب توسط دستگاه ها از طریق درگاه ملی صدور مجوز است. در واقع تمامی درخواست ها در این پورتال ثبت می شود و وزارت اقتصاد آن را برای اعطای درخواست ها در مهلت مقرر به تمامی دستگاه های ذیربط ارسال می کند در غیر این صورت مجوز به صورت خودکار تایید می شود.

* مهمترین تکلیف قانونی دستگاه ها در رابطه با پروانه کسب

بر اساس قانون مصوب بهمن 1378 و مصوب 3 آبان ماه همان سال، دستگاه ها وظایف متعددی را به عهده دارند:

1- شفاف سازی و تسهیل شرایط، مدارک، زمان، مرجع اساسی و هزینه های صدور پروانه کسب (اخذ شرط و سند و هزینه های اضافی و یا عدم صدور پروانه در مدت مقرر جرم است)

2- امکان ثبت راه اندازی کسب و کار (ثبت نام و دریافت فوری مجوز) و اعمال نظارت پس از آن وجود دارد.

3- مسئولیت اطلاع رسانی به متقاضیان بر عهده دستگاه اصلی صادرکننده می باشد.

4- مراجع قانونی سازمان حریم خصوصی و زیرساخت موظفند با ارائه لایه‌های اطلاعات مکانی و پاسخگویی الکترونیکی و هوشمند به این استعلام‌ها، عوارض خود را آماده کنند. (مصوب 24 نوامبر 2010 شورای دولت)

5- ایجاد درگاه ملی صدور مجوز و اتصال آن به درگاه های تخصصی صدور مجوز.

6. هر مجوز باید دارای یک شناسه منحصر به فرد باشد

7- الکترونیکی و غیبت از فرآیند صدور پروانه کسب (تا 18 اسفند 92)


14001204000493 Test NewPhotoFree خبر خاکستری


14001204000493 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

با مشخص شدن این وظایف، یکی از سوالات مهم این است که آیا همه دستگاه ها آمادگی حضور در پرتال ملی مجوز را دارند؟ تاکنون چند مورد از مجوزهای شما در این پرتال ثبت و صادر شده است؟

بر اساس آخرین آمار دریافتی از وزارت اقتصاد، تا ظهر روز سه شنبه (دیروز) وضعیت دستگاه ها مشخص شده که تا چه حد به وظایف خود عمل کرده اند.

طبق جدول زیر 33 صادرکننده جواز کسب شناسایی شده اند که هر کدام تعدادی پروانه کسب صادر می کنند.

در حال حاضر دو دسته از مجوزهای صادر شده وجود دارد:

1- اطلاعیه: نشان دهنده ثبت محور بودن آن است و متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه مجوز دریافت می کنند.

2- بدون اعلام یا ثبت نام: مدارک باید بارگذاری شده و دستگاه درخواست کننده در مهلت تعیین شده درخواست را تایید یا رد کند.

*وزارت کار مجوز تایید شده ندارد

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به همراه رفاه اجتماعی 225 مجوز صادر می کند که همه آنها دولتی نیستند. مجوز این وزارتخانه و رفاه اجتماعی قطعی نشده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مشاغل داخلی فعالیت می کند و 161 مجوز صادر می کند که 99 درصد آنها ارتباطات محسوب می شود و به استثنای 2 پرونده که مختومه شده است، تمام 161 پرونده به وزارت اقتصاد ارسال شده است.


14001204000427 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

وزارت جهاد کشاورزی 117 نوع پروانه کسب صادر می کند که 18 درصد آن ابلاغی است و مردم با ثبت نام می توانند ثبت نام کنند. این در حالی است که تنها 18 درصد از مجوزهای آنها به شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد گزارش شده است که هیچ کدام به دلیل ابهامات تایید نشده است.

وزارت بهداشت از جمله سازمان غذا و دارو 112 نوع پروانه کسب صادر می کند که یک درصد آن اظهارنامه است و تاکنون 43 مورد از این مجوزها ابلاغ شده و هنوز تایید نشده است.

بانک مرکزی دارای 69 پروانه کسب است که برای تایید یا رد درخواست برای همه آنها باید مدارک بارگذاری شود.

وزارت اقتصاد 54 نوع مجوز صادر می کند که همه آنها افشا نمی شوند و تمامی مجوزهای ارسال شده به هیات مقررات زدایی و تسهیل کسب و کار تایید شده است.

وزارت صنعت 64 نوع مجوز در حوزه مشاغل داخلی دارد که 88 درصد آن ابلاغی است که 56 مورد تایید و 8 مورد تایید نشده است.

ستاد وزارت صمت نیز 52 نوع مجوز دارد که 37 مورد آن ابلاغی است که تنها 8 نوع مجوز ارسال شده اما تایید نشده است.

* مجوزهای وزارت گردشگری را تایید می کند

وزارت گردشگری 57 پروانه کسب در حوزه صنایع دستی که شامل مشاغل داخلی نیز می شود صادر می کند که 100 درصد آن اطلاعیه است که همگی در هیئت مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار ابلاغ و تصویب شده است.

به گزارش فارس، بر اساس آمار دقیق ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد، اداره مشاغل خانگی وزارت گردشگری و صنایع دستی، وزارت ورزش و جوانان، جامعه مشاوران مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و مدارک و وزارت ارشاد. توانستند خوب ارائه دهند.

* دو دستگاه اطلاعات ارائه نمی دهند

شهرداری تهران 10 نوع مجوز صادر می کند و کانون وکالت 3 نوع مجوز صادر می کند که هنوز نخواسته اند مجوز خود را به شورای مقررات زدایی و تسهیل کسب و کار ارائه کنند.

بنابراین گزارش دیروز هدیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پروانه کسب باید تا 18 اسفند الکترونیکی شود زیرا دستگاه هایی که در موعد مقرر (یک سال پس از لازم الاجرا شدن قانون) صادر می شوند، یعنی 16 اسفندماه امسال. عدم ارائه الکترونیکی کسب و کار به درگاه ملی مجوزهای کشور و یا نیاز به شرایط، مدارک و هزینه های بیشتر از متقاضیان مشمول مجازات ماده 600 قانون مجازات اسلامی خواهد بود که در این ماده متخلفان را مجازات می کند. از ۲ ماه تا یک سال حبس.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید