الزام همه دستگاه ها به استفاده از پورتال مجوز ملی؛ برخورد قاطع دولت با متخلفان/ چرا مردم باید پشت دفاتر مجوز بایستند؟

ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799050

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید برای اجرای قانون استفاده از درگاه ملی مجوزها اهتمام جدی داشته باشد. صادرات الکترونیک در سامانه G4B.

محمدجواد معتمدی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با اشاره به دست و پا گیر بودن موضوع مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار در ایران، گفت: راه اندازی کسب و کار و کار در ایران. سخت و زمان بر است

وی افزود: بر اساس آماری که بانک جهانی در این زمینه منتشر کرده است، از نظر شاخص کاهش فضای کسب و کار یکی از بدترین کشورهای جهان هستیم. بنابراین ما در بین 190 کشور جهان در رتبه 178 قرار داریم.

ثبت شرکت برای یک روز در ایران چند روز است؟

وی گفت: همه کسانی که می خواهند کسب و کاری راه بیندازند انگیزه کافی برای راه اندازی کسب و کار دارند. حال این سوال پیش می آید که چرا شروع کار او به تاخیر می افتد؟ مهمترین دلیل آن موانع حاکمیتی و مدیریتی است.

معتمدی ادامه داد: به عنوان مثال در سنگاپور، نیوزلند و گرجستان در کمتر از یک روز امکان ثبت شرکت وجود دارد، اما در ایران آمارها متفاوت است و برخی صحبت از مدت زمانی یک ماهه تا 70 روزه برای ثبت شرکت می کنند. البته . اقداماتی برای کاهش این زمان انجام شده است.

مجوزها و گواهینامه ها مانعی جدی برای راه اندازی کسب و کار در کشور هستند

وی گفت: یکی دیگر از موانع جدی راه اندازی کسب و کار در کشور، صدور مجوز و گواهی است. ، چه کار کنیم. بنابراین نظر دولت این است که هرکس می خواهد شغل داشته باشد ابتدا باید از دولت مجوز بگیرد.

این کارشناس اقتصادی می افزاید: «اصل 28 قانون اساسی به صراحت می گوید هرکس می تواند شغلی را که می خواهد داشته باشد. یعنی اصل بر پروانه کار است. بعد اقتصادی موضوع نیز می گوید که خود بازار منابع به سمت بهینه سازی پیش می رود و آنچه باعث ناکارآمدی می شود موانعی است که در بازار وجود دارد.

معتمدی گفت: یکی از موانع کسب و کار مجوزها است. وی ادامه داد: ما هم از نظر اقتصادی و هم از نظر قانونی شک نداریم که دولت نباید مانع صدور مجوز شود، بلکه تا جایی که ممکن است باید اولاً باید مجوز بدهم، من اعلام می کنم که نمی خواهم مجوز بدهم یعنی مردم نباید دریافت کنند. ثانیاً در مواردی که مجوز لازم است باید فوراً این کار را انجام دهد.

تسهیل در صدور مجوز با الکترونیکی شدن/ نقش سامانه پرتال ملی مجوزها در کشور چیست؟

وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز الکترونیکی قطعا به تسهیل این امر کمک می کند، تصریح کرد: این موضوع مبنای قانونی دارد و توصیه ای نیست. از تاریخ 13 اسفند 93 مصوبه قانونی برای صدور مجوز الکترونیکی داریم. در این راستا مواد 1 و 7 ماده 44 قانون اجرای سیاست ها اصلاح شده است. طبق ماده 7 اصل جواز کسب است و نیازی به صدور مجوز نیست.

این کارشناس ادامه داد: بر اساس بند 22 ماده 22 ماده 44 قانون اجرای سیاست ها، سامانه ای به نام پورتال مجوز ملی داریم. متأسفانه این قانون بدون دلیل اعمال نمی شود. بنابراین عدم رعایت آن تخلف است.

چرا مردم باید پشت دفاتر مجوز بایستند؟

معتمدی گفت: ما نباید به دنبال مقصر باشیم که چه چیزی منجر به عدم اجرای قوانین صدور مجوز شده است. موضوع اصلی بحث فرهنگ دولتی است. این دولت و این دولت ندارند، فرهنگ دولتی در ایران این است که مردم باید پشت ادارات گدایی کنند و مجوز بگیرند. به این معنا که دولت نقطه قوت خود را در صدور مجوز می بیند. این یک فرهنگ است، نه برای افراد خاص.

وی با تاکید بر آمادگی زیرساخت های پرتال ملی صدور مجوز کشور گفت: موضوع اصلی فرهنگ سازی دولت در حوزه صدور مجوز نیاز به تغییر دارد.

الزام همه آژانس‌ها به استفاده از پورتال ملی مجوز/دولت برای برخورد قاطع با آژانس‌های متخلف

این کارشناس تاکید کرد: برای اینکه نشان دهند در این زمینه جدی هستند و می خواهند فضای کسب و کار را تسهیل کنند، رئیس جمهور و سران قوا و سایر تصمیمات مهم اقتصادی که در اجلاس سران گرفته می شود، باید همه دستگاه ها را ملزم کنند. پورتال صدور مجوز باید تصمیم بگیرد و کلیه مجوزها باید به صورت الکترونیکی در چارچوب آن پورتال صادر شوند.

معتمدی افزود: لازم است دولت عدم استفاده از پورتال ملی مجوزهای کشور توسط دستگاه های مختلف را به عنوان تخلف جدی بپذیرد و کمیسیون های رسیدگی به تخلفات در این زمینه قاطع باشند. این پورتال کار نخواهد کرد مگر اینکه اراده دولت جدی باشد.

او گفت: «اکنون زمان آن است که فرهنگ دولتی خود را تغییر دهیم. به طوری که وقتی کاندیدای راه اندازی کسب و کار وارد سامانه می شود، مطمئن باشد دستگاه های مربوطه به سرعت واکنش نشان می دهند و در صورت عدم واکنش، مجازات قانونی خواهند داشت.

شفافیت فقط دیدن اکانت افراد نیست

این کارشناس اقتصادی اولین مزیت استفاده از درگاه ملی صدور مجوز کشور را شفافیت در اجرا دانست.

معتمدی تصریح کرد: اولاً این سیستم باعث شفافیت دولت برای کسبه می شود. دوم بحث شتاب است. این پورتال مشخص می کند که مثلا چقدر طول کشیده تا وزارت صمت مجوز صادر کند.

وی افزود: موضوع سوم این است که افراد کسب و کار خیالشان راحت است که دغدغه آنها مربوط به مراحل بعد از راه اندازی کسب و کار باشد نه فرآیندهای راه اندازی. بدیهی است که هرچه افراد بیشتر بر روی اصول تمرکز کنند، کمتر بر روی خود کار تمرکز می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید