تخریب دولت روحانی برای اینکه دولت ریاست جمهوری موفق جلوه کند

تخریب دولت روحانی برای اینکه دولت ریاست جمهوری موفق جلوه کند

روز جدید حمید شجاعی: بیش از یک سال از مدیریت موثر آیت… سیدابراهیم رئیسی می گذرد و دولت در این مدت 13 ماهه عملکردهای موفق و ناموفقی را در عرصه های مختلف پشت سر گذاشته است. اما جریان هایی هستند که حتی اقدامات انتقادی دولت را تایید می کنند و تقصیر تمام کاستی ها را بر دوش دولت قبل می اندازند. و در حالی که بیش از یک سال می گذرد و باید پاسخگوی کارش باشد. حالا عده ای می خواهند با تخریب دولت قبلی و مهمتر از آن با دفاع بد، این دولت را موفق ترین دولت جلوه دهند. اگر او مجبور به حمایت باشد، حامیان بهتر است با دیدی همه جانبه از دولت دفاع کنند. نه اینکه با تخریب دولت قبلی بخواهند دولت فعلی شان کاملا موفق و بی نقص به نظر برسد.

حمایت ضعیف دولت

«حفاظت نکردن بهتر از بد محافظت کردن» گزاره ای است که نمونه های زیادی از آن در نشریات مختلف دیده می شود، اما در شرایط کنونی و در این مقاله برخی از حامیان دولت سیزدهم بدون توجه به شرایط جامعه در عرصه های مختلف نحوه کار دولت، نتایج به دست آمده، نوع نگاه مردم به دولت و میزان اعتماد عمومی، فقط به صورت یک جانبه از دولت حمایت می کنند و کاستی ها را نادیده می گیرند. بنابراین به نظر می رسد باید بیشتر به نظرات و نظرات برخی افراد تکیه کرد که در کنار پیشرفت ها و نتایج مثبت; آنها همچنین ضعف ها و کاستی های عملکردی دولت را می بینند. آنچه مسلم است این است که همه فکر می کنند باید به دولت کمک کرد تا در حل مشکلات جامعه و کشور موفق شود. بنابراین در این میان هیچ شخص یا جریانی از کمک به دولت دریغ نمی کند. اما اینکه برخی جریان ها چشم بر واقعیت های موجود در جامعه می بندند و دولت و عملکرد آن را مصون از خطا می دانند، نه تنها صحت ندارد، بلکه ممکن است شخص رئیس جمهور نیز چنین حمایت هایی را از دولت خود نپذیرد. آره؛ دولت سیزدهم در حوزه‌هایی مانند بهداشت و درمان به‌ویژه در بحث کنترل ویروس کرونا و مسائل مربوط به آن عملکرد بسیار خوبی داشته و مورد تایید نیز قرار گرفته است. در زمینه ارتباط با همسایگان نیز عملکرد خوبی داشت. اما در مهم ترین آزمون خود که از قضا بر اساس وعده هایی در این زمینه دولت توانست شروع به فعالیت کند و پس از یک سال بسیار موفق عمل کرد. وضعیت معیشتی مردم و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به خوبی نشان می دهد که عملکرد اقتصادی دولت در یک سال گذشته چگونه بوده است. بر این اساس بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، کار دولت را غیر موفق ارزیابی کردند، چرا که با گذشت 13 ماه از فعالیت دولت، هنوز خبری از برنامه اقتصادی 7000 صفحه ای دولت نیست. ارائه وزارتخانه های اقتصادی و تیم اقتصادی دولت به گونه ای است که کارشناسان معتقد به تغییر در برنامه ها و کارگزاران اقتصادی دولت هستند. با وجود همه این شرایط، نارضایتی مردم به دلیل افزایش بی رویه قیمت ها در بازارهای مختلف از جمله کالاهای اساسی کاملاً قابل مشاهده است و اعتماد عمومی کاهش یافته است. اما نکته جالب اینجاست که علیرغم همه این مشکلات، برخی از جریانات دولت سیزدهم را دولتی فقیر و کاست با عملکرد بالا در همه زمینه ها به ویژه در حوزه اقتصادی دولت می دانند و همه مشکلات کشور را به گردن دولت می اندازند. دولت روحانی

از بین بردن حمایت معنوی رئیسی

چندی پیش دولت سیزدهم یک سالگی خود را به پایان رساند و به همین مناسبت دبیرخانه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گزارشی تحلیلی از عملکرد و رویکرد دولت سیزدهم تهیه کرد که ابتدا از دولت روحانی و سپس به تمجید از دولت پرداخت. از جریان اصلی دولت حمایت کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: مروری بر عملکرد اقتصادی دولت روحانی نشان می‌دهد که رویکرد و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم چقدر برای کشور تهدیدآمیز و نگران‌کننده بوده است. همچنین در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که حجم نقدینگی در هشت سال دولت روحانی 8 برابر شده و از 479 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به 3820 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دوازدهم رسیده است. اقتصاددانان می دانند که این رشد وحشتناک نقدینگی عواقب تورمی و آثار مخربی بر اقتصاد کشور دارد. سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم پس از در دست گرفتن سکان قوه مجریه سعی کرد با حضور در میدان های استان های مختلف کشور از مشکلات آگاه شود تا تفاوت مدیریت میدانی و نقشه کشی را نشان دهد. دولت سیزدهم تنها دولت تهرانی ها نبود. شاهد این مدعا 31 سفر استانی و 50 سفر رئیس جمهور به همراه اعضای کابینه دولت در 53 هفته گذشته به شهرستان هاست. در کنار این سفرهای رسمی استانی، رئیس جمهور و اعضای دولت، سایر وزرا و مسئولان دولت سیزدهم نیز در یک سال گذشته بیش از ۸۰ سفر استانی با رویکرد مشکل محور و مشکل گشا داشته اند. با این حساب مردم از تمامی استان های کشور در 12 ماه گذشته حداقل دو و گاهی سه بار میزبان رئیس جمهور و وزرای دولت بوده اند. حوزه های مختلف دیگری نیز در این گزارش به آن اشاره شد، اما صرفا به صورت حمایتی و بدون هیچ انتقادی. سوال اینجاست که چرا این گونه مطالب و گزارش ها از مطالبات به جا مانده و در نهایت از وضعیت معیشتی مردم و واقعیت های موجود در جامعه صحبت نمی کند؟ اصولگرایان جریان مقابل خود را متهم به حمایت بی چون و چرا از دولت روحانی کردند اما اکنون به نظر می رسد تنها پس از گذشت یک سال چشم بر واقعیت های جامعه بسته اند و تنها از دولت حمایت می کنند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید