فرمان ریاست جمهوری در مورد مدیران باقیمانده از دولت قبل / سخنگوی دولت: تاکید رئیس جمهور بر اینکه بنیانگذاران وضع موجود نمی توانند مشکلات را حل کنند

فرمان ریاست جمهوری در مورد مدیران باقیمانده از دولت قبل / سخنگوی دولت: تاکید رئیس جمهور بر اینکه بنیانگذاران وضع موجود نمی توانند مشکلات را حل کنند

روز جدید علی بهادری سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ابقای مدیران سابق دولت در ساختار اجرایی کشور گفت: رئیس جمهور تاکید کرد که بانیان شرایط کنونی نتوانستند مشکلات را حل کنند. کسانی که کارایی لازم را خواهند داشت ممکن است بازداشت شوند وگرنه نمی توانند با دولت همکاری کنند. وی افزود: اخیرا رئیس جمهور دستور تشکیل کارگروهی را برای مدیرانی که برای آنها تعیین تکلیف نشده است به معاونت اجرایی ابلاغ کرد.

سخنگوی دولت گفت که دولت در حال بررسی طرح هایی برای حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان از جمله معافیت های مالیاتی است.

سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری خود با بیان اینکه طرح هایی در خدمت دولت در حال بررسی است، گفت: از جمله این طرح ها طرح حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان است که شامل معافیت های مالیاتی می شود.

وی یادآور شد: در پی برنامه ریزی برای تقویت دانش آفرینی از بخش های مختلف، این موضوع در دولت در حال بررسی است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: طرح وزارت بهداشت بعد از وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دانش بنیان به فوریت در کمیسیون تخصصی دولت بررسی می شود.

وزرای دولت دائماً با قانونگذاران تعامل دارند

سخنگوی دولت همچنین به جلسه اخیر دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: دولت و مجلس در چارچوب وظایف خود تعاملات سازنده ای دارند. دو روز پیش دولت جلسه ای صمیمی با مجلس داشت. وزرای دولت دائماً با قانونگذاران تعامل دارند. چشم انداز کلی یافتن راه حل برای مشکلات مردم از جمله در زمینه هزینه است. امیدواریم در این سفرها گام های مثبتی برای رفع مشکلات مردم به ویژه گرانی ها برداشته شود.

حل بحران آب اولویت دولت است

وی در پاسخ به سوالی درباره بحران کم آبی و برنامه دولت برای بهبود وضعیت کشور تاکید کرد: رفع بحران کم آبی اولویت دولت است. تبصره 140 قانون 1401 به طور خاص به این موضوع پرداخته است. مدیریت بحران آب نیازمند تعامل مردم و دستگاه های مدیریت مصرف است. 9 جلسه به ریاست معاون اول در این زمینه و 4 نشست ویژه در زاینده رود برگزار شد.

بهادری جهرمی یادآور شد: پروژه شیرین سازی آب دریا پروژه اصلی است، همچنین پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد. ضمن اینکه آب صنعتی و کشاورزی برای تامین آب در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت در خصوص اجرای طرح آبرسانی اضطراری در اصفهان گفت: طرح آبرسانی اضطراری استان اصفهان بیش از 95 درصد پیشرفت داشته و در خوزستان با پیشرفت بالای 40 درصدی همراه است. طرح یزد برای انتقال آب دریا برای تامین آب صنعتی نیز بیش از 60 درصد پیشرفت داشته است.

ایران و قطر برای جام جهانی در 70 زمینه همکاری دارند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام دولت برای استفاده از فرصت میزبانی جام جهانی قطر در ایران، گفت: از زمان سفر رئیس جمهور به قطر تاکنون دو جلسه شمارش و گزارش شده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه 70 زمینه همکاری ایران و قطر در جام جهانی در دستور کار قرار گرفت، یادآور شد: وزیر حمل و نقل قطر نیز سفری دو روزه به ایران داشت. سه سند در حوزه هوانوردی امضا شده است. در حوزه کشتیرانی هم برای حمل و نقل بار و هم برای حمل مسافر تصمیماتی گرفته شده است. بعد از معاون اول رئیس جمهور استفاده مناسب از جام جهانی را خواهیم داشت.

40 هزار ایرانی امسال به حج می روند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حج امسال و سهمیه ایران تصریح کرد: امسال تعداد حجاج به یک میلیون نفر کاهش یافته و سهمیه ایران حدود 5 درصد است که تقریباً 40 هزار نفر خواهد بود و همچنین در مورد تدابیر بحث می شود. تا سفر ارزان تر شود با توجه به افزایش نرخ ارز تمام تلاش خود را برای این موضوع انجام می شود.

عادی سازی برخی کشورهای عربی اسلامی، سرکوب صهیونیست ها را تشدید کرده است

وی در پاسخ به سوالی درباره درگیری های اخیر در فلسطین اشغالی و جایگاه جمهوری اسلامی تاکید کرد: عادی سازی برخی از کشورهای عربی-اسلامی زمینه سرکوب صهیونیست ها را تشدید کرده است. وزارت امور خارجه با حماس تماس و رایزنی با وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی داشته است.

بهادری جهرمی یادآور شد: نامه ای به دبیرکل تعاون اسلامی ارسال شد و خواستار محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی شدیم.

وزرا در حال اجرای برنامه های جهادی خود هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره گمانه زنی ها درباره استیضاح برخی وزرای مجلس گفت: نظارت حق طبیعی مجلس است. اختلاف نظر کارشناسان در جریان تعامل دولت و مجلس نیز طبیعی است. همه وزرا به صورت جهادی برنامه های خود را پیش می برند. برخی از اقدامات برای اثرگذاری بیشتر طول می کشد.

وی افزود: ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و هست. اخیراً عملکرد هر دو وزرا و رئیس جمهور مورد تحسین قرار گرفته است.

عوامل گرانی مشخص است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت مطرح شدن موضوع مبارزه رئیس جمهور با باندهای پشت صحنه، تاکید کرد: دلایل تورم مشخص است. به عنوان مثال 4 هزار میلیارد دلار نقدینگی که از دولت به ارث رسیده تورم زا بوده و آثار آن بلندمدت است. بودجه 1401 دارای مقرراتی است که اثرات تورمی بر جای می گذارد، مانند اصلاحات ارزی 4200 و مانند آن.

سخنگوی دولت یادآور شد: کسری بودجه سال گذشته نیز موثر بوده است. جلسه روز چهارشنبه دولت در کنار مسائل مربوط به افزایش قیمت ها برای اقدامات سودآور به ویژه در بازار میوه و تره بار که رئیس جمهور در پاسخ به این گزارش گفت که علاوه بر مهار تورم، عامل اخیر بوده است. نباید از آنها غافل شد و باید به پشت صحنه آنها توجه کرد.

به گفته رئیس جمهور، بانیان شرایط کنونی نمی توانند مشکلات را حل کنند

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ابقای مدیران دولت قبل در ساختار اجرایی کشور گفت: رئیس جمهور تاکید کرد که بانیان شرایط فعلی نمی توانند مشکلات را حل کنند. کسانی که کارایی لازم را خواهند داشت ممکن است بازداشت شوند وگرنه نمی توانند با دولت همکاری کنند.

وی افزود: اخیرا رئیس جمهور دستور تشکیل کارگروهی را برای مدیرانی که برای آنها تعیین تکلیف نشده است به معاونت اجرایی ابلاغ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید