آیا «تیم اقتصادی» مطلع می شود؟/ مقاومت رئیسی; به ضرر مردم، به نفع «بنیانگذاران وضع موجود»

آیا «تیم اقتصادی» مطلع می شود؟/ مقاومت رئیسی;  به ضرر مردم، به نفع «بنیانگذاران وضع موجود»

در حالی که مطالبات نمایندگان برای تغییر در تیم اقتصادی دولت افزایش یافته بود، اخباری مبنی بر استعفای دضاح محمد محبر به نفع دولت منتشر شد. این خبر با تکذیب رسانه های دولتی ادامه یافت.

گروه سیاسی: این روزها به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین انتشار آمار تورم که از تورم بیش از 70 درصدی مواد غذایی و خوارباری حکایت داشت، انتقادات به تیم اقتصادی دولت شدت گرفته است. در همین راستا اخباری مبنی بر ارسال درخواست نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد به هیئت رئیسه مجلس، نوید تصمیم مجلس برای ایجاد تغییرات در دولت را داد. تقاضای مجلس برای نظارت موثر بر وزرا در هفته های اخیر توسط افکار عمومی تقویت شده است.

در همین راستا خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه پرویز فتح پس از کش و قوس فراوان به جای خبرچین به سمت کشیش می رود تا معاون اول شود. بر اساس این خبر، به نظر می رسد تغییرات به این محدود نبوده و قرار بود زاهدی وفا نیز پس از خداحافظی محسن رضایی به خواست خود در ساختمان معاونت اقتصادی دولت نصب شود. این خبر متعاقبا با واکنش سایت رسمی دولت مواجه شد و در توییتی نوشت: ادعای برخی رسانه ها مبنی بر تغییر معاون اول رئیس جمهور کاملا کذب است و هیچ تصمیمی در دولت در این زمینه وجود ندارد. “

در همین حال، نامه نیوز مدعی شده است که «مسعود میرکاظمی با مقاومت جدی جناح مخالف خود در کابینه برای پیشبرد تصمیمات و ایده هایی که در سر دارد، مواجه است». او تا به امروز پیگیر ایده های اقتصادی خود است و در جلسات تصمیم گیری برای اجرای آنها تلاش زیادی می کند. اما او به یک دستیار در دولت نیاز دارد تا بتواند در سال سخت اقتصادی 1402 با سهولت بیشتری به تعدیل اقتصادی بپردازد. نگاهی دقیق به دولت رئیس جمهور نشان می دهد که حلقه سیاسی اطراف آقای رئیس جمهور به میرکاظمی نزدیکتر است. میرکاظمی به لطف حمایت این افراد می تواند تا امروز بر جای خود تکیه کند. حالا آمدن فرد جدیدی – که به این حلقه نزدیک است – در کابینه، به اراده اقتصادی او جان تازه ای می بخشد».

نمایندگان مجلس که اغلب از حامیان دولت ابراهیم رئیسی هستند به رئیسی توصیه کردند از ماه گذشته با تشدید نوسانات ارزی تیم اقتصادی خود را با توجه به شرایط فعلی تغییر دهد. بی توجهی دولت به توصیه های نمایندگان مجلس و ناامیدی نمایندگان مردم از تیم اقتصادی در جلسه غیرعلنی دولت با نمایندگان مردم، آنها را در موقعیتی قرار داد که خواستار جایگزینی رئیس جمهور در تیم اقتصادی شوند.

در همین رابطه معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس یازدهم و عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در توئیتی نوشت: «آقای رئیس جمهور، فکر نمی کنید وقت کار اساسی است. تغییر در تیم اقتصادی دولت؟» آیا قیمت سکه و ارز همچنان پابرجاست یا تحمل مردم؟

احمد مرادی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در توئیتی تاکید کرد: قیمت دلار و طلا به سرعت در حال افزایش است و هر لحظه شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم. آقای رئیسی توده مردم خیلی تنگ شده. باید تیم اقتصادی خود را اصلاح کرد. اقتصاددانان کشور با هر گرایش سیاسی و فکری، برای برون رفت از این بحران، استفاده و سیاست های غلط را اصلاح کنند.

جلال رشیدی کوچی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی و مشاوران مجلس در توییتی نوشت: متاسفانه سیاست‌های تیم اقتصادی دولت برای کنترل ارز تاکنون شکست خورده است. این روند تنها یک دستاورد دارد و آن ناامید کردن بیشتر افراد است. امیدوارم رئیس جمهور محترم با تغییر تفکر اقتصادی دولت راه را اصلاح کند و تصمیمات متهورانه ای متفاوت با گذشته اتخاذ کند.»

در همین راستا، بهروز محبی نعیم آبادی نماینده مردم سبزوار، جُهتایی، جوین، خوشاب و داورزن و عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی در توئیتی تاکید کرد: نقاط و اهداف مشترک بین مجلس. و دولت قطعاً باعث تقابل بین مقامات نخواهد شد. دولت باید بپذیرد که تیم اقتصادی فعلی از انسجام کافی برای عبور از مشکلات کشور برخوردار نیست. بهتر است تغییرات توسط خود دولت و هر چه سریعتر انجام شود وگرنه مجلس شروع به کار می کند».

از وعده قبل از انتخابات برای حل مسائل اقتصادی تا «همانطور که هست»/ مقاومت رئیس جمهور؛ به ضرر مردم به نفع «تیم اقتصادی»
تیم اقتصادی دولت رئیس جمهور

والدین از فرزندان خود خجالت می کشند

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در تشریح تاثیر شرایط اقتصادی کنونی بر زندگی مردم گفت: پدران و مادران شرمنده فرزندان خود هستند. چه انجام شود چه نشود، اقتصاد بهتر نخواهد شد. در تیم اقتصادی خود تجدید نظر کنید و مدیران اقتصادی خود را تغییر دهید. وی خطاب به رئیس جمهور گفت: باید برای بهبود وضعیت مردم می آمدید اما نشد و بدتر از قبل شده است. گفتید برای همه مشکلات برنامه دارید و اختیار کافی دارید و هیچ مانعی ندارید. گفتید مشکلات مردم ربطی به تحریم ندارد. آقای رئیس جمهور دلار 50 هزار تومان شد و گوشت به 400-500 هزار تومان رسید و از طرفی سکه 30 میلیون تومان شد.

آیا یک رئیس با مدیریت “همانطور که هست” موافق است؟

علیرضابیگی نماینده مجلس در خصوص حضور محمد محبر در جلسه غیرعلنی دولت با نمایندگان گفت: امروز غیرمسئولانه ترین پاسخی را که از یک مسئول شنیده می شود، از رئیس تیم اقتصادی دولت و معاون اول رئیس جمهور شنیدیم. ایشان صریحاً و بدون هیچ گونه ادعایی اعلام کردند که شما بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نخواهید کرد، همانطور که ما بهتر از شما نخواهیم یافت و نتیجه گیری ما از دیدار با G آقای مخبر و تیم اقتصادی دولت این است که برنامه ای برای خروج از وضعیت موجود وجود ندارد.

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس نیز گفت: آقای رئیسی در مناظرات پیش از انتخابات حکمرانی را به ویژه در موضوع اقتصادی حلقه مفقوده کشور اعلام کردید و این باعث شد. مردم امیدواریم حداقل در دولت شما سازمان مدیریت اقتصادی در مسیر درستی قرار گیرد.» چرا تیم اقتصادی دولت شما استراتژی مناسبی برای افزایش تورم و شرایط آشفته اقتصادی ندارد. ناکارآمدی مدیران”

تصمیم برای تغییر وضعیت موجود با رئیس است

در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد به سرعت در حال افزایش است، ستاد اقتصادی دولت رئیسی به فرماندهی محمد محبر معتقد است که آرامش در داخل حاکم است و تیم اقتصادی بهتر از آنها وجود ندارد. این در حالی است که مسئولیت کار دولت با ابراهیم رئیسی است و با افزایش نرخ دلار، قیمت کالاهایی که وابسته به دلار نیستند نیز افزایش می یابد. کلیباف در جلسه دیروز شورای اسلامی گفت: در جلسه نظارت مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی 40 روز پیش به دولت و رئیس جمهور منتقل شد و ما کار خود را انجام دادیم.

این نشان می دهد که توصیه های کارشناسی مجلس از یک ماه پیش به دولت ارائه شده است اما متاسفانه تیم اقتصادی دولت به فرماندهی محمد محبر پاسخ موثری به اجرای توصیه های کارشناسان نداده است. رعایت نکردن توصیه ها در حالی که افشاگر در جلسه غیرعلنی با نمایندگان از وضعیت موجود دفاع کرد و با صراحت گفت: «همین است!» و «بهتر از ما پیدا نخواهید کرد!»

دیدگاهتان را بنویسید