محسنی آژه ای: محاکمات علنی به نفع قاضی و قوه قضائیه است/ در برخی مسائل محدودیت ایجاد کرده ایم که معتقدیم به نفع ماست؛ اما به ضرر ما بود

محسنی آژه ای: محاکمات علنی به نفع قاضی و قوه قضائیه است/ در برخی مسائل محدودیت ایجاد کرده ایم که معتقدیم به نفع ماست؛  اما به ضرر ما بود

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی در دیدار رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما ضمن بیان اینکه ارتباط بیشتر قوه قضائیه با رسانه ملی و افزایش آگاهی حقوقی مردم به نفع است. کشور و مردم با بیان اینکه نیاز به کارگروه مشترک و تخصصی بین دستگاه ها وجود دارد، باید قوه قضائیه کشور و رسانه ها تشکیل شود و این کارگروه با ارزیابی مشکلات و ظرفیت ها، اولویت ها و راهکارهای لازم را در این زمینه مشخص کند. مشکلات بین آنها؛ همچنین تشکیل کمیته های فرعی این کارگروه ضروری است تا در این کمیته ها مشکلات و موضوعات حوزه های مختلف دادگستری و رسانه به صورت دقیق و تخصصی مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری گفت: نباید بین قوه قضائیه و رسانه ملی مرزبندی شود. ما و صداوسیما اهداف مشترکی داریم که تحقق آرمان های جمهوری اسلامی ایران است. من معتقدم یک مسئول نباید از رسانه بترسد. این فضا باید شکسته شود. در نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلف، زمانی که با رسانه‌های ملی و سایر رسانه‌ها گفت‌وگو و مصاحبه می‌کردم، تأکید و تمایلم این بود که سؤالات چالش برانگیزی از من پرسیده شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: سرمایه اصلی نظام ما و نهادهای مختلف نظام از جمله قوه قضائیه و صدا و سیما مردم هستند. نتایج کاهش اعتماد مردم به مسئولان و کارگزاران روشن و مشخص است. ما همچنین در مسائل مهم با دوگانگی روبرو هستیم. این مهم است که چگونه بین این دوگانگی ها اجماع ایجاد شود که از یک سو منجر به افزایش عدالت اجتماعی شود و از سوی دیگر منجر به دروغ و تظاهر نشود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: داده هایی که در اختیار قوه قضاییه است متعدد و متنوع است. این داده ها هم دیجیتال و هم مکتوب هستند. برخی از داوران و حتی کارکنان ما نیز اطلاعات و تجربیات ارزشمندی دارند که ممکن است ارزش آنها به مرور زمان کاهش یابد. بنابراین لازم است از این اطلاعات و داده ها به صورت هنرمندانه برای افزایش آگاهی حقوقی و قضایی مردم برای جلوگیری از وقوع جرایم و سایر ابعاد استفاده شود. در این زمینه ما آمادگی داریم همکاری خود را با صداوسیما گسترش دهیم و شما در رسانه ملی نیز باید راهکاری برای استفاده هر چه بیشتر از این اطلاعات و داده ها ارائه دهید.

رئیس قوه قضائیه افزود: از زمان ریاست آقای لاریجانی به عنوان یک ضابط قضایی که با رسانه ملی ارتباط داشتم، تاکید کردم دست اندرکاران آن رسانه می توانند از داده های متعدد و متنوع موجود در دستگاه قضایی بهره مند شوند. برخی از این داده ها که اتفاقاً حاوی سؤالات مهم و مفید آموزشی و سیاستی است و شبهات را برطرف می کند نیز از بین می رود و به مرور زمان از اهمیت آن کاسته می شود.

محسنی آژه ای گفت: من همیشه تاکید کرده ام که مسائل باید به وضوح در چارچوب قانون باشد. من هرگز به مشکلات نگاه جزئی نداشته ام و بر نگاه کلان تاکید دارم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما در برخی مسائل بر اساس قانون اساسی پیشرفتی نداشته ایم و دهه ها و سال ها محدودیت هایی ایجاد کرده ایم که فکر می کنیم این محدودیت ها به نفع ماست، اما معتقدم اگر نگوییم این محدودیت ها است. به ضرر ما، حداقل باید بگوییم که این به نفع ما هم نبود. به عنوان مثال، قانون اساسی، به استثنای چند مورد، علنی بودن دادگاه ها و محاکمات را ایجاب می کند. اما در این زمینه قانون دست ما را بسته است. می گویند دادگاه باید علنی باشد، اما مطالب آن منتشر نشود; من به عنوان یک قاضی که تجربه برگزاری دادگاه های علنی را دارم می توانم بگویم که برگزاری دادگاه های علنی و انتشار محتوای آن به نفع من، قاضی و دستگاه قضایی است. هنگامی که در نتیجه ایجاد دادگاه های عمومی، نقاط ضعف و استدلال شناسایی شد، می توان در جهت اصلاح و تقویت آنها اقدام کرد. از سوی دیگر دادگاه های عمومی از نظر آگاهی و سایر جنبه ها برای مردم موثر بوده و برای بسیاری از افراد در دادگاه ها بیشتر بازدارنده بوده تا مجازات.

رئیس کل دادگستری در ادامه قوه قضاییه را ملجأ و پناه همه مظلومین و اصحاب دعوا دانست و از روسای رسانه ملی خواست که اگر فردی متخلف یا مجرم استحقاق شکایت داشته باشد و شکایت کرده باشد. شکایت، او باید آیا قوه قضائیه نمی کند آیا می خواهید از حق او دفاع کنید؟ اگر قوه قضائیه تحت تأثیر جو قرار گرفت و به دنبال حق خود نبود، ظلم نشد؟ وظیفه و مسئولیت رسانه در این حوزه چیست؟

رئیس کل دادگستری تصریح کرد: عدالت یک مفهوم و مقوله ساده و گسترده است. ما باید عدالت را در همه زمینه ها و زمینه ها از جمله در توزیع و اشتراک فرصت ها برقرار کنیم. گاهی تصور می کنیم که داریم عدالت را گسترش می دهیم، اما در واقع ظلم می کنیم. بنابراین باید در این گونه مسائل نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهیم.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام مصدق، معاون اول قوه قضائیه، تقویت رسانه ملی را وظیفه همه قوای نظام از جمله قوه قضائیه دانست و اظهار داشت: امروز به وضوح شاهد هستیم. تقویت رویکردهای مردم‌محور و تحول در سازمان صدا و سیما و قوه قضائیه آماده است. در زمینه تبیین و ایجاد امید در جامعه در حوزه حقوقی و قضایی، حداکثر همکاری و هم افزایی با سازمان صدا و سیما حاصل شود.

جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در سخنانی گفت:خجت الاسلام و المسلمین محسنی ادجه ای از متواضع ترین مقامات تاریخ جمهوری اسلامی هستند که در طول خدمتم با آنها برخورد داشته ام. بودند و هستند

وی افزود: امسال آقای محسنی آژه ای با برقراری سنت حسنه و بر خلاف روال و رسوم معمول، مصاحبه تلویزیونی مربوط به هفته قوه قضائیه را در سازمان صدا و سیما انجام داد که امیدواریم این روش و رفتار الگو باشد. برای همه مسئولین و دست اندرکاران

جبلی در ادامه، هویت محوری و عدالت خواهی را دو رکن مهم در رویکردهای تحول آفرین رسانه ملی برشمرد و گفت: ما در سازمان صدا و سیما تلاش می کنیم همه رویکردهای تحول آفرین خود را بر اساس اصول هویت محوری و عدالت خواهی قرار دهیم.

جبلی «تبیین مفهوم عدالت در نظام اسلامی»، «ارائه دستاوردهای نظام در حوزه عدالت اجتماعی» و همچنین «تقویت عدالت خواهی در جامعه» را از برنامه ها و رویکردهای اصلی بیان کرد. سازمان صدا و سیما تصریح کرد: روابط عمومی قوه قضائیه همواره در تهیه و تولید محتوا به سازمان صدا و سیما کمک شایانی کرده است و ما از این مساعدت قدردانی می کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مطالب غیراخلاقی و هنجارشکنانه منتشر شده توسط رسانه های صوتی و تصویری در سال های اخیر گفت: یکی از رسالت های جدید و بسیار مهم رسانه ملی است. مقررات رسانه های صوتی و تصویر جامع است و در این رابطه باید توجه داشت که حفظ سلامت عمومی و امنیت فرهنگی یکی از خواسته های برحق مردم تلقی می شود. ما به عنوان ضابطان و متولیان صدا و سیما انتظار داریم قوه قضائیه برای انجام این وظیفه مساعدت لازم را به صدا و سیما انجام دهد.

در این جلسه ابراهیم زادگان رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه با اشاره به اقتدار رسانه در عرصه رسانه ای کشور بر لزوم هم افزایی بیشتر قوه قضائیه و سازمان صدا و سیما در حوزه ها و حوزه های مختلف تاکید کرد.

جلیلی، دبیر ستاد ملی توسعه رسانه نیز بر لزوم ارتقای سطح آگاهی های حقوقی مردم از طریق رسانه ملی تاکید کرد و گفت: البته اگر در مواردی مانند «ارث» یا «خرید و فروش سفته» باشد. آگاه سازی حقوقی مردم با کمک دستگاه قضایی و افزایش از طریق رسانه ملی، شاهد کاهش حجم دعاوی ناشی از این دو مشکل در قوه قضائیه خواهیم بود.

وی افزود: ما در سازمان صدا و سیما خواستار ایجاد سازوکاری برای افزایش دسترسی به پرونده های رسیدگی شده و مختومه شده به ویژه در حوزه اقتصادی هستیم.

خدابخشی معاون سیاسی صداوسیما نیز در این جلسه ضمن اشاره به برخی از ابعاد طرح اصلاحی این معاونت که از 20 ماه پیش در حال انجام است، از قوه قضائیه برای پخش تصویری جلسات مهم دادگاه کمک خواست.

برمهانی معاون سیما نیز در این نشست اظهار داشت: طبق توافقات صورت گرفته بین مرکز رسانه قوه قضائیه و سازمان صدا و سیما، پروژه های ساخت سریال و تولید آثار کوتاه و آموزشی با محوریت حقوقی را در دستور کار قرار داده ایم. و مسائل حقوقی

«تقویت چشم انداز حوزه رسانه در دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم قضایی و خدمات اداری»، «حمایت بیش از پیش از قوه قضائیه در ساخت مستندهای پیشگیرانه و توجیهی در رسانه ملی»، «در نظر گرفتن پیوست رسانه ای برای همه دستگاه های قضایی». اقدامات “، ” فراهم آوردن بستر و شرایط برای ایفای نقش موثر و فوری قوه قضائیه در تنظیم رسانه های صوتی و تصویری فراگیر”، “برگزاری تورهای رسانه ای برای آشنایی اصحاب رسانه با توانمندی های جدید قوه قضاییه” و «برگزاری جلسات مشترک دادستان‌های سراسر کشور با نمایندگان حوزه هنری و رسانه‌ها» از دیگر خواسته‌های معاونان و کارکنان ستادی در دیدار امروز با رئیس قوه قضائیه است.

دیدگاهتان را بنویسید