حمایت روسای قوه قضاییه ضامن اجرای طرح ساماندهی بازار اجاره / طرح مجلس است و دست قوه قضائیه را در صدور تصمیم به نفع مستاجران باز می گذارد.


ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877783

یک کارشناس مسکن با اشاره به مثبت بودن ارزیابی از طرح کنترل و تنظیم اجاره بها گفت: حمایت روسای قوه قضائیه ضمانت اجرایی این طرح است و با اجرای آن قوه قضاییه در صدور تصمیم آزاد خواهد بود. به نفع مستاجران.”

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص تصویب کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن گفت: با وجود گذشت 115 سال از آغاز قانونگذاری در ایران، قوانین زیادی در زمینه های مختلف در مجلس شورای ملی کشورمان تصویب و اجرا شده است. متأسفانه بخش مسکن تنها بخشی از این قوانین بود: «مهم نبود.

تاکنون قوانین مسکن به دلیل نواقص در مرحله اجرا بی اثر بوده است

وی ادامه داد: اخیراً که قانون مالیات بر خانه های خالی و مجلل تصویب شد، در مرحله اجرا کاملاً از اهداف خود خارج شد و به دلیل خلأهای قانونی عملاً ناکارآمد شد. برخلاف پیش‌بینی‌ها، نرخ مالیات بر این املاک (خالی یا لوکس) مسکن اضافه شده و به خریدار بعدی اعمال می‌شود و عملاً هیچ بازدارنده‌ای نداشت که نه تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه بر مشکلات این املاک نیز افزود. حوزه.

گودرزی تصریح کرد: در این قانون کمتر از 100 مؤدی در سراسر کشور وجود دارد که نشان می دهد ضمانت اجرایی لازم را ندارد، این در حالی است که طرح جدید که برای حمایت از مستاجران ارائه شده، هرچند ممکن است نواقصی داشته باشد. ابزارهایی برای اجرای این طرح فراهم شده است.

برای اجرای عملی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن، ضمانت های حسن اجرای در نظر گرفته شده است

وی با اشاره به جنبه های مثبت این طرح نسبت به برنامه های قبلی، گفت: همکاری خوبی با مرکز پژوهش های مجلس در تدوین این طرح و کمیته اتباع مجلس صورت گرفته است تا این طرح به سرنوشت این طرح دچار نشود. برنامه های قبلی عملکرد خوب از جمله مجلس نمایندگان توجه ویژه ای به قوه قضاییه می شود که در عمل دست قضات را برای صدور تصمیم در حمایت از مستاجران باز می گذارد.

این کارشناس مسکن گفت: با این وجود این مصوبه و روند در صورت تداوم مثبت تلقی می شود، اما حوزه مسکن همچنان رها شده و باید قوانین دیگری را سرلوحه مسائل مجلس برای تنظیم بازار اجاره قرار داد. “

افزایش 10 درصدی دستمزدها ربطی به رشد بازار مسکن ندارد

وی ادامه داد: به عنوان مثال مالکان این روزها حقوق بیش از یک نفر را به عنوان اجاره بها می خواهند که در مقابل افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت، شوخی است. دنیا را می سازند.

این استاد دانشگاه گفت: مشکل اینجاست که این بی قانونی باعث فرار سرمایه از کشور و افزایش خرید ملک در کشورهای دیگر شده است که لزوم بازگشت به منطق این روند را هشدار می دهد و نشان می دهد که بازار مسکن با سایر کشورها گسترده است. بازارها، مسکن های اغراق آمیز و بی بند و بار است. «به نفع مالکان و آسیب به عموم مردم، به ویژه مستاجران بیش از 30 میلیون مستاجر.

وی افزود: پیامدهای اجتماعی مسکن در جامعه امروز ما بیش از پیامدها و فجایع اقتصادی آن است، مانند تجرد بیش از 10 میلیون جوان در آستانه ازدواج و این امر موجب فروپاشی بسیاری از خانواده ها شده است.

وی توضیح داد: از سوی دیگر دولت نمی تواند حقوق کارمندان را متناسب با افزایش قیمت مسکن افزایش دهد و کسانی که برای دولت و در تهران کار می کنند نمی توانند خانه ای در نزدیکی شهر پرند و اسلام شهر برای تامین مسکن اجاره کنند. “

حمایت و دستورات سران قوا در حمایت از افزایش حداکثر 25 درصدی اجاره بها

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: قیمت مسکن در سایر کشورهای دنیا حداکثر 30 درصد درآمد سرانه است در حالی که در شرایط فعلی مستاجر در کشور ما مجبور است بیش از یک شیفت و یک مکان کار کند تا فقط هزینه ها را تامین کند. . مسکن که امیدواریم حمایت شود. سران قوا باید با قانون جدید برای افزایش در همان محدوده 25 درصدی منجمد شوند، این اصل با همکاری مجلس، قوه قضائیه و دولت قابل تحقق است.

وی تاکید کرد: نمی گوییم به مالکان فشار وارد شود، بلکه تورم و سهم و مشکلات اقتصادی مالکان مربوط به افزایش اجاره بها مستاجر نیست و این قشر در مشکلات موجود مقصر نیستند. با ادامه این روند، امید به اصلاحات در کشور افزایش می یابد.

سایر کشورها چگونه از بازار اجاره مسکن حمایت می کنند؟

این فعال مسکن گفت: همه کشورها حتی سرمایه گذاران بخش مسکن را از دید مصرف کنندگان مدیریت می کنند، به عنوان مثال در آمریکا هزینه حمل و نقل آنقدر بالاست که صرفه اقتصادی این کالا یا سایر کالاها را زیر سوال می برد. به عنوان مثال، در اتریش، دانشمندان پزشکی قانونی وجود دارند که قیمت ملک را برای تکمیل فرآیند واگذاری محاسبه می کنند.



وی گفت: در همه مدارس اقتصادی پول ارزش زمانی دارد، در حالی که سپرده مستاجران در کشور ما قرض الحسنه محاسبه می شود و آگهی های مسکن حتی اگر هزار درصد بالاتر از قیمت معمول باشد، قدرتی ندارد. رسیدگی به شکایاتی مانند تبلیغات

مسکن بخشی از آرشیو دولت هاست

وی در پایان با اشاره به اینکه مسکن جزء آرشیو دولت است، گفت: این غیرقانونی بودن به هیچ وجه قابل قبول نیست و امیدواریم با مصوبات بعدی مجلس و سران قوا مشکلات به تدریج و با چاره اندیشی اصلاح شود. مشابه تعرفه ها، خدمات پزشکی، «بخش مسکن نیز شاهد تحولات مثبتی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید