عبارت «بنیانگذاران وضع موجود» دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال می برد

عبارت

روز جدید سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست با هنرمندان در واکنش به موج افزایش قیمت کالاها گفت: چهار سال تورم ۴۰ درصدی عامل اصلی تورم است. وی پیشتر دلیل بی ثباتی قیمت ها در بازار را سیاست اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرده بود. محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس نیز در نشست با دولت در سالن اجلاس سران گفت: در دولت قبل منتظر مذاکرات، احیای برجام و اجرای آن بودیم. این بار باید برای ما درس باشد. به نظر می رسد کلیدواژه «بنیانگذاران وضع موجود» به رمز فرار از مسئولیت تبدیل شده و در ادبیات سیاسی اصولگرایان گنجانده شده است. ستاره صبح در همین رابطه با گلم علی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

با وجود نزدیک به دو سال عمر پارلمانی و هشت ماه دولت، رئیس مجلس و رئیس جمهور همچنان بنیانگذاران شرایط کنونی را دولت قبل معرفی می کنند. به نظر شما پایه گذاران شرایط کنونی چه کسانی هستند؟

اصطلاح بنیانگذاران وضع موجود در ادبیات سیاسی تعریف روشنی دارد. وقتی از این عبارت استفاده می شود منظور مسئولان سال 92 به بعد نیست، بلکه منظور مسئولان سال 57 به بعد است. در واقع این کلمه، آگاهانه یا ناآگاهانه، تهاجم به تمام ارزش های انقلاب است. این عبارت تمام زحماتی که در این 43 سال برای کشور انجام شده را زیر سوال می برد. متاسفانه این خوراکی شد برای تمسخر دستاوردهای انقلاب. این عبارت در همه ارکان نظام تعاریف و معانی دارد، فقط برای قوه مجریه قابل استفاده نیست. استفاده از این عبارت ظلم به 230 هزار شهید است. همه کسانی که مسئول این نظام بوده اند شامل آقای رئیسی و قالیباف می شود. مثلاً آقای محسنی اجایی که یک مرد با اخلاق است می گوید بسیاری از مشکلات قوه قضائیه مربوط به دوره قبل است و آقای رئیسی بانی شرایط فعلی است. من به آقای رئیسی توصیه می کنم که از این گونه کلمات استفاده نکند چون مورد قبول مردم نیست. دولت به جای مقصر دانستن شرایط فعلی باید رکورد بزند. امروز آقای زاکانی از مدیریت شهرداری در گذشته گلایه دارد و ممکن است برای آقای کلیباف از اصطلاح وضعیت موجود استفاده کند. وقتی کارمندان موضوعی را مطرح می کنند، باید به او مراجعه کنند تا ببینند آیا جامعه آن را می پذیرد یا خیر. دولت و مجلس اگر بخواهند سیاستمداران گذشته را با چنین اظهاراتی مورد آزار و اذیت قرار دهند، می توانند به استفاده از چنین اظهاراتی ادامه دهند. دولت باید در مدت هشت ماه روی کار آمدن به گونه ای عمل کند که مردم بگویند می خواهند زودتر به قدرت برسد. یک نظرسنجی ساده در مورد عملکرد هشت ماهه دولت نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از کسانی که امروز به رئیس جمهور رای داده اند از آن پشیمان هستند. دولت و مجلس به جای خبردرمانی و گفتار درمانی از ارائه گزارش ارائه کنند. مثلا در بحث آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، دولت با عمل آزادسازی و آزادسازی بازی می کند. این نوع اطلاعات و ناکارآمدی آن در اقتصاد کشور مردم را ناامید می کند. عراق تنها در ماه مارس با استفاده از تجاوزات روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت، 11 میلیارد دلار نفت فروخت و این رقم به طور تصاعدی در حال افزایش است، اما دولت ما با اعزام 40 دیپلمات، 40 ماه است که توافق وین را نهایی نکرده است. من از عباس اراکچی گلایه دارم، او امروز باید بگوید که چگونه در مذاکرات خود با غرب توانسته سپاه پاسداران را از لیست گروه های تروریستی خارج کند. به نظر می رسد این دستاورد توسط امیر عبداللهیان و تیم مذاکره کننده وزارت خارجه خنثی شده است. بنابراین، بنیانگذاران وضع موجود هستند که چنین دستاوردهایی را نابود می کنند. استفاده از این عناوین سابقه ندارد و ممکن است روزی تبدیل به شتری شود که جلوی درب رئیس و خانه دیگران می خوابد. اگر دولت بخواهد به همین ترتیب پیش برود و روند تورم، قیمت کالاها و مذاکرات بین المللی به همین ترتیب ادامه یابد، دولت یک دولت تک دوره ای خواهد بود. اگر بخواهیم وضعیت فعلی کشور را به کارمندان قبلی ارائه کنیم خود آقای رئیسی وضعیت فعلی را رهبری می کند. رئیس جمهور و نمایندگان باید توجه داشته باشند که همه ما سوار کشتی هستیم که از این کشتی می شکند، همه غرق می شوند. مردم این دولت و این دولت را جدا از هم نمی بینند وقتی اینطور باشد کل نظام زیر سوال می رود.

به نظر شما چرا نمایندگان به جای طرح «شفافیت نمایندگان» طرح «شفافیت سه مرجع» را تصویب کردند؟

تصویب طرح شفافیت سه قوه آدرس اشتباهی بود که نمایندگان به مردم دادند. نمایندگان مجلس نمایندگان مستقیم مردم هستند. مثلاً اگر شخصی وکیل بگیرد و وکیلش برایش فاکتور بنویسد آیا می تواند بگوید که صورت حساب موکل را به او نشان نمی دهد؟ نمایندگان موظفند تمام آرایی را که برای طرح ها و لوایح خود می دهند به مشتریان خود نشان دهند. خواسته امروز مردم همان است که صدای نمایندگان آن است. مردم می گویند مجلس باید با شفافیت خودش شروع کند و بعد به بخش های دیگر بسط دهد. چنین پروژه های بزرگی قابل اجرا نیستند. به نظر می رسد چنین طرح هایی فقط برای اندازه گیری کارایی کاغذ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید