رشد 67 درصدی سرمایه گذاری دولت در بخش مکانیزاسیون کشاورزی / قیمت برنج در مزرعه اتفاق نمی افتد


ساعت: 13:12
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881574

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت؛

کامبیز عباسی با بیان اینکه سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد 67 درصدی را نشان می دهد، گفت: این سرمایه گذاری در سال جاری نسبت به سال گذشته 67 درصد رشد داشته است. وی گفت: امسال علاوه بر رشد سرمایه گذاری، به بالاترین سطح کشاورزی مکانیزه رسیده ایم و استان های گیلان و مازندران بیشترین سهم کشاورزی مکانیزه را در کشور دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; کامبیز عباسی صبح امروز در مراسم برداشت برنج کشور در ساری که با حضور مسئولان کشوری و همچنین مسئولان سه استان شمالی کشور و نمایندگان دستگاه های مرتبط برگزار شد، اظهار داشت: برای مکانیزاسیون این امر 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در نظر گرفته ایم. سالی که پارسال 3 هزار میلیارد تومان بود که 67 درصد افزایش مکانیزاسیون دارد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال حمایت گسترده از کشاورزان در همه بخش‌های این حوزه است، گفت: وی افزود: ماشین نقش بسیار موثری در فرآیند تولید دارد که منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید خواهد شد و یکی از مصادیق اعتبارسنجی دانش کشاورزی، مکانیزه شدن تولیدات کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی یکی از مصادیق ترک کشاورزی سنتی را توسعه مکانیزاسیون عنوان کرد. وی خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر رشد سرمایه گذاری به بالاترین سطح کشاورزی مکانیزه دست یافته ایم و استان های گیلان و مازندران بیشترین سهم کشاورزی مکانیزه را در کشور دارند.

عباسی ادامه داد: امسال بیشترین سطح زیرکشت مکانیزه برنج را داریم و بیش از 335 هزار هکتار در این دو استان و بیش از 80 درصد برداشت مکانیزه را خواهیم کشت.

وی افزود: پیش بینی می شود در دو سال آینده این رقم به بالای 95 درصد برسد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از اواخر سال گذشته دانش کمباین برنج در کشور در استان مازندران بومی سازی شد و در سال گذشته 150 دستگاه تولید و به فروش رسید. سال برداشت

عباسی با بیان اینکه بالاخره اولین نمونه دستگاه نشاء برنج در مازندران تولید شد، گفت: وی گفت: در دو سال گذشته دانش فنی دستگاه موتوری وجین هرز نیز در کشور بومی سازی شده و ماشین آلات لازم در هر سه بخش کشت، زراعت و برداشت بومی سازی شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه سم پاشی استفاده از پهپادها در سال زراعی جاری و گذشته رشد مطلوبی داشته است و خوشبختانه در سال زراعی گذشته بیش از پهپادهای کشاورزی دنبال و به کار گرفته شد و به رشدی دست یافتیم. 2.5 بار که اکنون حدود 500 پهپاد بر فراز زمین های کشاورزی کشور پرواز می کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سیاست دولت تولید برنج در سه استان شمالی است و برنامه ای برای حمایت از این محصول در سایر استان ها وجود ندارد.

عباسی با بیان اینکه در زمینه کشت برنج اهداف و برنامه های ویژه ای در کشور برای عملیات آماده سازی بستر داریم، تصریح کرد: در حال حاضر در سطح کشور در حال اجرا است. وی گفت: در نظر داریم استفاده از سایر تراکتورهای کشاورزی را کاهش دهیم، استفاده از تیلر را کاهش دهیم و به سمت استفاده از تراکتورهای مخصوص برنج برویم.

وی افزود: این تراکتورها سبک هستند و باری بر لایه های زیرین خاک وارد نمی کنند و در نتیجه زمین ها به آب کمتری نیاز دارند و نزدیک به 60 درصد عملیات آماده سازی در کشور با تیلر و تراکتور برنج انجام می شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: در زمینه کاشت نیز پیش بینی ها نشان می دهد که در 3 سال آینده 95 درصد زمین را می توانیم مکانیزه کنیم و این رقم امسال 75 درصد و کمتر است. بیش از 10 درصد قبل از یک دهه

عباسی افزود: در حوزه کمباین روند ما صعودی است و پیش بینی ها نشان می دهد تا 3 سال آینده به 98 درصد خواهیم رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه عملیات وجین علف های هرز تلاش می کنیم تا علف های هرز را به صورت مکانیکی کنترل کنیم و استفاده از سموم را به حداقل برسانیم و خوشبختانه 3 شرکت دانش بنیان با یک سوم هزینه روز دنیا ماشین آلات وجین موتوری تولید کرده اند. و این امیدواری است که استفاده از این موتورها در 3 سال آینده به 25 درصد برسد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به میانگین مصرف 600 تا 800 لیتر محلول سمی در هر هکتار، خاطرنشان کرد: مصرف محلول سمی بسیار بالاست و فناوری هایی مانند پهپادها به جای استفاده از نیزه. می تواند ما را در رسیدن به این مهم یاری کند. بسیار کمک می کند و مقدار محلول سمی استفاده شده توسط پهپاد بین 5 تا 10 لیتر است که تفاوت زیادی دارد.

عباسی تصریح کرد: امروز در شالیزار کشور با گرانی برنج مواجه هستیم و هرکس دیگری را مقصر می داند و مطمئن هستیم که این گرانی در میدان اتفاق نخواهد افتاد.

وی اظهار داشت: بسیاری از رویدادهای گرانی برنج مربوط به رویدادهای پس از مزرعه است. وی افزود: مهم ترین رکن برای درست شدن قیمت، کاهش قیمت تمام شده تولید است، بنابراین باید تا جایی که می توانیم هزینه تولید برنج را کاهش دهیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان گازوئیل مورد نیاز کشاورزان، نه مقدار و نه فرآیند، شایسته کشاورزان کشور نیست و اگر ظرف یک ماه مصرف نشود. حذف خواهد شد. همچنین، ما حتی یک پمپ بنزین اختصاصی نداریم. بنابراین لطفا دستورالعمل ها را دنبال کنید و این سوخت را به راحتی در دسترس قرار دهید.

وی یادآور شد: 88 درصد تراکتورهای کشور شماره گذاری شده و می توانند کارت سوخت بگیرند.


نفوذ دانش و فناوری های دانش بنیان در بدنه کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی باید از فناوری های دانش بنیان استفاده کنیم، تصریح کرد: در تولید محصولات کشاورزی باید از فناوری های دانش بنیان استفاده کنیم. وی گفت: استان های شمالی نیازمند توجه ویژه دولت هستند.

حسن عنایتی تصریح کرد: برای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی مجبور به استفاده از فناوری هستیم بنابراین باید بتوانیم از ظرفیت دانش بنیان نسبت به شرایط موجود بهره ببریم.

وی با اشاره به سیاست های حمایتی سال های اخیر در حوزه مکانیزاسیون در سطح ملی افزود: حدود 200 میلیارد تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون در استان مازندران مشاهده شد که رویکرد و توجه هم سرمایه گذاری ها و هم کشاورزان و تولیدکنندگان را تغییر داد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: باید سیاست های خود را بر اساس مقتضیات در استان تنظیم کنیم تا بتوانیم به موقع نیاز کشاورزان را تامین کنیم.

عنایتی ادامه داد: در بسیاری از بخش های کشاورزی استان در زمینه توسعه مکانیزاسیون به ویژه در شالیزارها چه در ماشین های برداشت و چه در ماشین های کاشت موفقیت های زیادی کسب کرده ایم، اما در این بین می بینیم که ظرفیت هایی مانند باغداری داریم. و شیلات که نتوانستیم از آن استفاده بهینه کنیم و انتظارات برآورده نشد.

وی بیان کرد: در استان مازندران یکسری ماشین آلات وارداتی داشتیم و طبیعتا بر اساس تسهیلات یک سری ماشین آلات نیز به متقاضیان ارائه شد و دغدغه اصلی کشاورزان کاهش اشتغال و مشکلات بیکاری است. توسعه مکانیزاسیون

رئیس جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: ناوگان ماشین آلات غلات مازندران رتبه اول تا پنجم کشور را دارد و حتی بسیاری از این ماشین آلات در سایر استان ها نیز مشغول به کار هستند. بنابراین سن و فرسودگی این ماشین ها را باید جدی گرفت.

عنایتی اضافه کرد: ماشین آلات برداشت مستقیم از جمله کارخانه های برنج نیز در استان وضعیت مطلوبی دارد که تقاضا برای آن نیز بسیار بالاست و باید با حمایت از تولید داخلی و افزایش دسترسی به تولیدات داخلی، عرضه آسان تر با قیمت مناسب را تضمین کنیم.

وی با اشاره به موضوع مهم ضایعات برنج و کفتا خاطرنشان کرد: در این حوزه نیز باید به سمت کاهش ضایعات برویم و در حال حاضر این میزان بسیار بالاست.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: علاوه بر تقویت نظارت بر معاینه فنی ماشین آلات موجود، طراحی ماشین آلات نیز باید در تولیدات جدید مورد توجه جدی قرار گیرد تا ضایعات محصولات کشاورزی به ویژه برنج به حداقل برسد. کارایی.

عنایتی اضافه کرد: باید ماشین آلاتی تولید کنیم که قیمت مناسبی داشته باشند و می دانیم که متقاضیان علاوه بر کیفیت به دنبال قیمت هم هستند بنابراین باید تولیدی داشته باشیم که کشش در بازار داشته باشد.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر تولید ماشین آلات به وسعت زمین های مازندران است چرا که بیشتر زمین های مازندران از نظر متراژ و قطعات کوچک هستند و باید بر اساس متراژ زمین ها ماشین آلات تولید کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران در خصوص تعیین نرخ دستمزد کمباین اظهار داشت: باید نرخ کمباین را به گونه ای تعیین کنیم که هم کمباین منتفع شود و هم برای کشاورز تبعیض قائل نشود.

عنایتی بیان کرد: استان های شمالی نیازمند توجه ویژه دولت هستند و دولت باید مشوق های خوبی برای کشاورزان در نظر بگیرد تا در بحث خرید ماشین آلات مکانیزاسیون از متقاضیان استقبال خوبی شود.

وی افزود: اکنون تقاضا بیشتر از ماشین آلات موجود در بازار است و در استان مازندران نسبت به تقاضا با کمبود عرضه مواجه هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران به ضریب نفوذ دانش و فناوری دانش بنیان در کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: با بازدید از روستاهای دورافتاده استان متوجه شدیم 90 درصد شالیزارها مکانیزه شده و ضریب نفوذ فناوری به آن رسیده است. قوی و سریع در بدنه کشاورزی.» و قطعاً در مرحله برداشت شاهد مکانیزاسیون خواهیم بود و این نویدبخش برای تولید است.

عنایتی خاطرنشان کرد: برای کاهش قیمت تمام شده تولید باید حوزه مکانیزاسیون تقویت شود و برای افزایش بهره وری و کاهش ضایعات باید در هر سه مرحله کاشت، رشد و برداشت از ماشین آلات استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید