حدود اختیارات اداره کل استاندارد؛ تقریبا هیچ!/ مسکن ملی زنجان نیازی به اخذ مجوز مصالح استاندارد از اداره استاندارد ندارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مفا رسا; استانداردسازی مصالح ساختمانی و استفاده از مصالح استاندارد باید به عنوان یکی از اولویت های مهم ارتقای کیفیت پروژه های فنی و ساختمانی مورد توجه قرار گیرد. لذا کلیه دستگاههای اجرایی ملزم به رعایت ضوابط، مقررات و استانداردهای فنی و استانداردهای ملی در اجرای پروژه های فنی و عمرانی خود می باشند.

اما آیا موارد ذکر شده در استان زنجان نیز مورد توجه قرار می گیرد؟ اداره استاندارد زنجان چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟ برخوردی بود؟ اداره استاندارد تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده است؟

با این حال اداره کل استاندارد زنجان امروز به ریاست مرتضی واحدپور نشست خبری برگزار کرد اما نحوه اطلاع رسانی و پاسخگویی به خواسته برخی خبرنگاران پاسخگو نبود.

سرپرست اداره کل زنجان در پاسخ به اولین سوال خبرنگار مدرسا مبنی بر استاندارد بودن یا نبودن قیر و آسفالت در خیابان های زنجان که در نهضت آسفالت استفاده شده است، اظهار داشت: بدیهی است که آسفالت فاقد هرگونه استانداردی است. استاندارد اجباری، استاندارد دارای تشویق است. بنابراین می توانند از واحد استاندارد درخواست تایید کنند که معمولا انجام نمی شود. چون در استاندارد اجباری گنجانده نشده است، پس با اعمال پاور نمی توانید سراغ آنها بروید.

در رابطه با سوال دیگر آیا موادی که برای ذوب یخ های خیابان ها در زمستان استفاده می شود از استاندارد لازم برخوردار خواهد بود یا خیر؟ وی افزود: بهترین متریال برای یخ زدایی خیابان ها در فصل زمستان نمک است که تاثیر کمتری بر محیط زیست دارد، البته مصالح دیگری نیز وجود دارد که ممکن است روی آسفالت موثر نباشد اما نمک بیشتر مورد تایید است. اما این مواد شسته شده و به آرامی وارد نهرها و رودخانه ها می شوند و می توانند باعث ایجاد مشکل در محیط زیست شوند، اما عموماً هیچ یک از آنها مشمول استانداردهای اجباری نیستند و باید درخواست شود تا اداره استاندارد اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجرسا مبنی بر اینکه در هفته های اخیر یک واحد تولیدی فرش ماشینی به دلیل عدم رعایت پلمپ شده است، اداره استاندارد در مورد مواد نامرغوبی که ماه ها یا سال ها در بازار تولید و توزیع می شود، چه می کند؟ وی اذعان داشت: محصولاتی که با استاندارد مطابقت ندارند بسته به نوع عدم انطباق به جزئی، عمده و بحرانی تقسیم می شوند. اگر اختلاف زیاد یا مهم باشد، کمیسیونی بر اساس ماده تشکیل می شود. و به مکان هایی که این محصولات به فروش می رسند اطلاع رسانی می شود که محصولات را مرجوع کنند. تا زمان بازگشت، مسئولیت با شخص خواهد بود. بسته به نوع تولید، این محصول از بین می رود یا فرآوری می شود.

بازرس اداره کل استاندارد استان زنجان در خصوص بازرسی ها گفت: قبل از تولید محصول، بازرسی هایی انجام شده است، نمونه محصول وارد مرحله تست می شود و در صورت قبولی تست وارد انبوه می شود. فاز تولید وی ادامه داد: به طور مستمر در حال بررسی و نمونه برداری هستیم و در صورت وجود نقص یا مشکل سریعا تذکر داده می شود تا عیب رفع شود.


اداره کل استاندارد هیچ گونه قدرت قهری در استانداردسازی مصالح ساختمانی ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگر مجرسا در خصوص استاندارد تجهیزات، مصالح و مصالح ساختمانی که در حال حاضر در ساخت مسکن ملی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در رابطه با مسکن ملی و در رابطه با عناصری که باید داشته باشد، بازرسی هایی انجام شده است. استاندارد لازم، تاکید شده و بررسی های مستمر انجام می شود. با این حال، تا حد امکان از مواد استاندارد استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع نه تنها فنی بلکه سیاسی است، گفت: استاندارد فقط قسمت فنی را بر عهده دارد و نیروی قهری ندارد. بنابراین، فرض کنید اگر استاندارد به محل بازرسی برود، اگر طرف مقابل اجازه بازرسی واحد را ندهد; بازوی بخش استاندارد به جایی بند نیست و نمی تواند مهر و موم یا اقدامات دیگری انجام دهد.

رئیس اداره کل استاندارد زنجان گفت: در تولید مسکن انبوه سازان باید کارشناسان فنی و کیفی داشته باشند و علاوه بر آن آزمایشگاه مستقر در محل تولید بتن داشته باشند. با همه اینها، ما قدرت اجرایی نداریم و اگر واحد یا ماده ای نامرغوب باشد، عملاً کاری انجام نمی دهیم و فقط می توانیم گزارش بدهیم و تقاضا کنیم که با آن واحد تولیدی مواجه شوند. اگر این کار انجام نشود، باز هم کاری از دست ما برنمی آید.

وی گفت: ما ضابط قضایی داریم و این مشترک بین اداره استاندارد و قوه قضائیه است، اما کارشناس استاندارد قدرت چندانی ندارد و فقط می توانند گزارش دهند که در نهایت اداره پلمب، اصلاح روند یا اقدام خاصی انجام دهد. از طریق مراحل اداری باید انجام شود.

واحدپور با بیان اینکه آزمایشگاه ملی مسکن در غرب زنجان مورد تایید ما قرار گرفت اما این آزمایشگاه در قسمت شرقی فاز چهارم به آن حدی که باید می رسید نرسید، گفت: گاهی این پروژه یک متولی دارد، کار به سرعت پیش می رود، اما گاهی اوقات پروژه هایی با متولیان متعدد وجود دارد و کار به سختی پیش می رود.


نظارت اداره کل استاندارد برای استاندارد نازل های سوخت جایگاه ها

وی در پاسخ به موضوع بحث برانگیز دیگری در خصوص استاندارد نازل سوخت پمپ بنزین های منطقه گفت: کارشناسان بازرسی از پمپ بنزین ها بازدید می کنند و در صورت تایید بر روی آنها برچسب گذاری می شود. در کنار کنترل بازرسی، همکاران اداره «استاندارد» نیز به این موضوعات مشغول هستند.

سرپرست اداره کل استاندارد زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته دو نازل پمپ بنزین استاندارد استاندارد لازم را نداشتند، تصریح کرد: این نازل ها باید اصلاح و اصلاح می شد و مورد استفاده قرار می گرفت، اما خطاها اینطور نبود. جدی و محدود به چند متر مکعب. یک خطای وجود دارد. اما اگر خطا در حد 10 تا 20 درصد باشد جریمه به دنبال دارد اما تاکنون چنین موردی در استان مشاهده نشده است.

وی در خصوص شکایت شهروندان نیز یادآور شد: هیچ مورد تایید شده ای از تخلف در پمپ بنزین ها وجود ندارد، دلیل این امر این است که اگر نازلی بخواهد با سوخت کمتری پر شود، ضریب خطا بسیار پایین است و در حدی نیست که شهروند ارجاع دهنده متوجه مشکل می شود.

واحد پور ادامه داد: در نهایت اگر نازلی سوخت را کم یا بیش از حد پر کند، در پایش شرکت نفت نمایان می شود و شرکت نفت جریمه های کلانی را برای این اشتباهات جایگاه داران در نظر می گیرد و معمولا چنین چیزی حادثه رخ نمی دهد اما اگر خطا زیاد باشد، موقعیت به گونه ای آب بندی می شود که نازل ها به صورت استاندارد تنظیم شوند.

با تمام این اوصاف آنچه از اظهارات مدیرکل استاندارد استان زنجان برداشت شد این بود که اداره استاندارد در بسیاری از زمینه ها قدرت چندانی برای استانداردسازی ندارد و این ارگان نیز مانند مردم تماشاچی است.

دیدگاهتان را بنویسید