اراده ای برای حل معضل آلودگی هوای اراک وجود ندارد/ بیشتر شکایات استاندارد مربوط به مصالح ساختمانی است


زمان: 09:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۰
کد خبر: 1814607

میرنظامی گفت: در بحث آلودگی صنعتی و هوای اراک متاسفانه مشکل اصلی نبود اراده برای حل مشکل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید سعید میرنظامی مدیرکل استاندارد استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص روند نظارت بر رعایت استانداردهای مربوط به نصب و راه اندازی آسانسور در استان گفت: اصولا آسانسورها تابع استانداردهای اجباری هستند و محل تولید و نصب باید استاندارد باشد.

وی افزود: برای ساختمان هایی که می خواهند تکمیل شوند تا زمانی که تاییدیه نوع آن وجود نداشته باشد، شهرداری گواهی پایان کار صادر نمی کند، برای اماکن عمومی مانند مراجع اجرایی و بیمارستان ها نظارت می شود.

میرنظامی افزود: مشکل از مکان هایی است که خصوصی هستند مانند آپارتمان ها چون منع قانونی دارد و ورود به حریم خصوصی افراد ممنوع است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: در مورد اماکن خصوصی اما ساز و کار به گونه ای در نظر گرفته شده است که بر اساس تفاهم نامه سازمان ملی استاندارد و حراست مرکزی زیر نظر دادستان کل کشور هیچ شرکت بیمه ای ندارد. مجاز است آسانسورها را بیمه کند، مگر اینکه گواهی استاندارد بازرسی در دسترس باشد.

وی ادامه داد: نصابان آسانسور باید مورد تایید سازمان صمت باشند و اداره کل استاندارد بر اجرای آنها بازرسی و نظارت خواهد کرد.

میر نظامی با بیان اینکه یکی از وظایف ما استانداردسازی مصالح ساختمانی است، افزود: می توان گفت تقریباً تمام شکایات در حوزه استاندارد مربوط به مصالح ساختمانی است که در این زمینه مراجعات زیادی به قوه قضاییه داشتیم.

مدیرکل استان مرکزی اذعان داشت: عمر مفید ساختمان ها در کشورهای پیشرفته صد سال است اما در ایران این عدد 30 تا 35 سال است در حالی که این فاصله قابل توجه به معنای از بین رفتن منابع کشور است.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر با بسیاری از کارگاه های تولید شن، بتن و بتن با چالش مواجه هستیم چرا که این کارگاه ها گاهی می شکند و تولید غیر استانداردی دارند.

میرنظامی همچنین گفت: در بحث آلودگی صنعتی و هوای اراک متاسفانه مشکل اصلی نبود اراده برای حل مشکل است، آیا صنعت پاک را به یاد دارید؟

مدیرکل استاندارد استان مرکزی افزود: برخی از این کارخانه های صنعتی در حال پمپاژ سرطان در اراک هستند و برخی دیگر سهم خود از آلودگی شهرداری را پرداخت نمی کنند. من قصد دخالت در کار دستگاه های دیگر را ندارم اما به نظر می رسد بحث تبدیل صنایع به صنعت پاک است و به همین دلیل امروزه تعداد صنایع آلاینده عملا از نظر آماری بسیار کم است.

وی افزود: چند سالی است که کارگروهی به نام کارگروه ماده 11 قانون هوای پاک با حضور برخی دستگاه های مسئول تشکیل شده است که مقرر می دارد هر واحدی که قصد اخذ پروانه بهره برداری را دارد باید این درخواست را به سازمان هوای پاک ارائه کند. کارگروه اخذ مجوزهای لازم «این کارگروه برای کاهش آلودگی هوا باید دقت کند که همه دستگاه ها مراقبت های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید