سامانه فهرست آلایندگی آلاینده اراک در هفته هوای پاک رونمایی می شود/ سهم صنایع استانی از آلودگی هوای اراک کمتر از خودروهاست!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا محرابیان رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت و گو با دیار آفتاب ؛ با اشاره به اظهارات رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیمی مبنی بر راه اندازی سامانه فهرست آلاینده ها گفت: در شهرهای بزرگ صنعتی از جمله اراک در سال 1399 گفت: این سامانه توسط سازمان محیط زیست کشور تدوین و مقرر شد نتایج آن در قالب بروشور در اختیار تمامی ادارات محیط زیست استان ها قرار گیرد.

وی افزود: البته این سامانه هنوز به صورت رسمی معرفی نشده و قرار است در هفته هوای پاک رونمایی و رونمایی شود. همچنین سامانه نظارت بر قانون هوای پاک ارائه خواهد شد.

محرابیان گفت: در بروشور ارائه شده به ادارات کل محیط زیست استان ها سهم کل پالایشگاه ها، نیروگاه ها، پایانه ها، منابع داخلی و وسایل نقلیه سیار در آلودگی هوای شهری ذکر شده است. در این بروشور برای اراک، سهم آلایندگی منابع سیار از جمله خودرو 57 درصد و سهم کل صنایع استان 43 درصد بدون تفکیک مشخص است. البته این درصدها بر اساس اطلاعات اولیه از سال 1396 است و با توجه به افزایش بسیار زیاد سهم نفت کوره در سوخت نیروگاه شازند در سال 1398 تاکنون، این درصدها قطعا تغییر کرده و دقیق نیست.

وی ادامه داد: همچنین در این بروشور سناریوهایی که آلودگی هوا را کاهش می دهد و باید از سوی استاندار به دستگاه ها ابلاغ شود تا به کاهش آلودگی هوا کمک کند، بیان شده است. اما پیوست بهداشتی این سیستم که شامل تاثیر عفونت ها بر سلامت انسان است به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است.

رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: پیش از این عنوان شده بود که در این سامانه با معرفی میزان سوخت هر صنعت و انتشار آلاینده های آن می توان میزان آلایندگی این صنعت را مشخص کرد. مسلم است، اما آیا با افشای آن امکان پذیر است یا خیر؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید