164 روز ناسالم و تنها 8 روز پاک سهم اراک از سال 1400/ نیروگاه شازند پارسال آلودگی جدید هوای اراک بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; گذشت آخرین روزهای سال 1400 که تعداد روزهای ناسالم اراک امسال به رقم بی سابقه 164 روز رسید و این بدان معناست که ساکنان اراک در سال گذشته بیش از 3 بار (52 روز ناسالم از 99 روز) هوا پر شده است. آلاینده های شیمیایی به خصوص تنفس گوگردی، آماری که وضعیتی جدی و بسیار نگران کننده را نشان می دهد.

شاخص کیفیت هوای اراک به ویژه در سال گذشته به ندرت در وضعیت قابل قبولی قرار داشت و در اغلب موارد ساعات شبانه روز ناسالم بود. این در حالی است که ساکنان اراک امسال تنها 8 روز هوای تازه را تجربه کرده اند و آمار یک روز خطرناک، 3 روز بسیار ناسالم، 17 روز ناسالم و 143 روز ناسالم برای گروه های آسیب پذیر نیز در سال 1400 ثبت شده است.

تعداد روزهای آلوده در نیمه اول سال گذشته 61 روز است که اراک آلوده‌ترین شهر کشور محسوب می‌شود و با توجه به تشدید روزهای ناسالم در نیمه دوم سال، اراک را می‌توان نام برد. آلوده ترین شهر در سال 1400. .


c5f13e90 c133 4925 b5b7 68f58ee636f9 خبر خاکستری

علاوه بر عوامل مختلف شرایط آب و هوایی بحرانی در اراک، نیروگاه شازند، اما به دلیل استفاده از نفت کوره یکی از عوامل آلودگی در شهرهای اراک و شازند به ویژه در فصول سرد سال، استفاده از فسیل است. سوخت‌ها که آلودگی‌های زیادی را به همراه دارد، همواره یکی از موضوعاتی بوده است که مورد انتقاد و اعتراض مردم و دوستداران محیط‌زیست قرار گرفته است.


نیروگاه شازند روزانه 125 تن گوگرد در هوا منتشر می کند

نقش نیروگاه شازند در آلودگی هوای اراک به ویژه در نیمه دوم سال غیرقابل انکار است. نفت کوره مصرفی نیروگاه شازند که دارای 2.5 درصد گوگرد است، به ازای هر میلیون لیتر نفت کوره 25 تن گوگرد وارد هوا می شود، یعنی به ازای هر 5 میلیون لیتر نفت کوره 125 تن گوگرد، بسته به محل این نیرو. گیاه و جهت باد بیشتر حجم آن مستقیما وارد هوای اراک می شود.

نیروگاه شازند از 21 آذر 1378 شروع به سوزاندن مازوت کرد و در سال 1400 در مدت 73 روز 219 میلیون و 385 هزار و 420 مترمکعب نفت کوره سوزاند، اما این نیروگاه 12 روز زودتر و در 18 آذر شروع به استفاده از مازوت کرد و متأسفانه در این نیروگاه وجود داشت. وعده های مکرر مسئولان برای چاره اندیشی برای سوختن مازوت در نیروگاه شازند و گازرسانی آن، اما این نیروگاه تقریبا تا روزهای پایانی سال سوخت سوخت.

نیروگاه شازند در سال های اخیر علی رغم وعده های دولت ها و مصوبات دولت، بارها مصوبه هیئت وزیران را زیر پا گذاشته و حتی مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، سوخت را در خط سوخت قرار داده است که با واکنش فعالان محیط زیست مواجه شده است. اوایل سال 99 مدیرکل محیط زیست استان مرکزی از تعطیلی خط لوله نیروگاه شازند خبر داد و حتی مردادماه سال گذشته در پاسخ به نامه استاندار، رئیس جمهور دستور دیگری مبنی بر توقف استفاده از نفت کوره را صادر کرد. کارخانه.در ستاد، وعده های مسئولان نیز دود شد، اتفاقی که در سال 1400 به طول انجامید!

اما متاسفانه با وجود مشکل ریشه ای آلودگی هوای کلانشهر اراک که عمدتا ناشی از آلاینده های ایجاد شده توسط صنعت است، در سال های اخیر هیچ اقدامی برای رفع این بحران صورت نگرفته است و به نظر می رسد این امر به دلیل تاخیر در اجرای کلی باشد. کاهش آلودگی هوای اراک و بی توجهی به این معضل طی سالیان متمادی، مردم این کلانشهر همچنان با چالش های مستمر مواجه هستند.

به گفته فعالان محیط زیست 16 سال از تصویب طرح کلی کاهش آلودگی هوا می گذرد و هنوز بسیاری از مصوبات اجرایی نشده است و همین امر باعث شده است که استان هم از نظر اعتباری و هم از نظر هماهنگی دستگاه های منطبق بی برنامه باشد. .


عدم تناسب تعداد روزهای ناسالم با جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا

ادامه آلودگی هوا در اراک در حالی است که در سال گذشته تنها 5 جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار شده که تناسبی با تعداد روزهای ناسالم ثبت شده در سال 1400 ندارد، البته از 5 جلسه این کارگروه ، فقط دو مورد مربوط به بازه زمانی است که هشتمین ماه سال جاری است و جلسات بعدی در چهار ماه گذشته با حضور استاندار مرکزی جدید برگزار شد که نشان از کم کاری ظاهری قبلی دارد. مدیر ارشد در این زمینه.

تشکیل منظم جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا و تصمیم گیری به موقع و پیشگیرانه مسئولان برای رفع آلودگی هوا یک الزام جدی است اما متاسفانه جلسات این کارگروه تنها زمانی برگزار می شود که هوای اراک به حد بحرانی برسد. نقطه به «کارگروه اورژانس» باید به آن ارجاع داده شود!

متأسفانه شرایط حاکم بر جامعه به دلیل شیوع بیماری عروق کرونر باعث شده است که امروزه معضل آلودگی هوا نادیده گرفته شود و همچنین ضعیف است و حتی شبکه پایش کیفیت هوا در شهرهای اراک و شازند مورد انتقاد قرار گرفته است. از نظر مکان و به روز رسانی مطابق با استانداردهای مربوطه و بنابراین داده های این شبکه با آنچه که در واقع وجود دارد در تضاد است.


4c2f8a20 191e 40bb 884d 1d6b087cf513 خبر خاکستری

اگرچه شبکه پایش کنونی از چهار ایستگاه محیط زیست، استان، مخابرات و شرع تشکیل شده است، اما جای تعجب است که با وجود شرایط نامناسب کیفیت هوا در روزهای مختلف، گاهی آمار ارائه شده در سامانه پایش کیفیت هوای سازمان محیط زیست حاکم است. و کما اینکه در برخی روزها فقط یک یا دو ایستگاه از 4 ایستگاه مذکور در مدار هستند و فقط اطلاعات ناقصی از این ایستگاه ها دیده می شود!


آلودگی هوا کشنده تر از تاج است

بر اساس تحقیقات معتبر، پنجمین عامل مرگ و میر در جهان آلودگی هوا است که باعث مرگ 7.3 میلیون نفر در سال می شود، در حالی که تاج به عنوان یک چالش بزرگ، در حال حاضر حدود 1.4 میلیون نفر را در سال می کشد. این امر ضرورت مقابله با آلودگی هوا را نشان می دهد.

اخیرا رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی مرکز محیط زیست و بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت در بیانیه ای اعلام کرد: مواجهه طولانی مدت با ذرات گرد و غبار PM2.5 در کشور سالانه باعث مرگ 41700 مرگ زودرس می شود.

چندی پیش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت اصفهان گفته بود که تحقیقات نشان می دهد تعداد فوتی های آلودگی هوا در اصفهان در سال 97 تا 99 سه برابر شده است.


9b30c603 441b 41ee 8909 3aebdedb9d79 خبر خاکستری

اگرچه آلودگی هوا ناشی از توسعه صنعتی و مداخله انسان در طبیعت جزء لاینفک زندگی امروز جامعه ما به ویژه شهرهای صنعتی مانند اراک است، اما با بهره گیری از تخصص و به روز رسانی سخت افزارهای صنعتی، فیلتر کردن صحیح منابع آلودگی، توسعه فضاهای سبز، ارتقای سطح کیفی و استاندارد خودروها و جایگزینی انرژی پاک با سوزاندن بی رویه سوخت های فسیلی و بسیاری موارد ریز و درشت دیگر شرایط را نه در شرایط ایده آل بلکه در شرایط قابل قبول قرار می دهد.

در مجموع مشکل آلودگی هوای کلان شهرها به ویژه اراک مشکل دیروز و امروز نیست. منبع بیشتر آن در جاهایی غیر از اگزوز وسایل نقلیه و دودکش های خانگی یافت می شود که انواع آلاینده ها از سرب گرفته تا گوگرد به هوای اراک پمپاژ می شود، یعنی. صنایعی مانند آلومینیوم، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه های حرارتی که این میدان را تشکیل می دهند، فاقد نیروی انسانی برای تنفس هستند.

تاریخچه آلودگی هوای اراک اگرچه داستانی تکراری در مورد مردم این شهر است و سال هاست با آن زندگی کرده اند، اما این پدیده خطرناک ناخواسته زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و عوارض و بیماری هایی را به همراه دارد که به مرور زمان تاج آن بیشتر می شود. خطرناک است، اما ستاد ملی و حتی متولی مشخصی وجود ندارد، تلخ است، اما این روزها ویروس آلودگی هوا خیلی سریعتر از تاج به ریه وارد می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید