هوای پاک تهران طی 5 سال گذشته در فروردین 3 برابر کاهش یافته است / فروردین امسال تنها «شش روز هوای پاک»

هوای پاک تهران طی 5 سال گذشته در فروردین 3 برابر کاهش یافته است / فروردین امسال تنها «شش روز هوای پاک»

بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های پایش کیفیت هوای تهران، شش روز پاک، 24 روز قابل قبول و یک روز ناسالم برای گروه های حساس در فروردین 1402 ثبت شده است. اعداد و ارقام در این پنج سال نشان می دهد که با گذشت زمان نفس های تهران هر سال بیشتر می شود، به طوری که امسال تنها شش روز هوای تازه تنفس کرده اند، در حالی که در فروردین 98 تهرانی ها 21 روز هوای تازه و به دور از هر گونه آلودگی دارند. .

ایسنا: بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های پایش کیفیت هوای تهران، شش روز پاک، 24 روز قابل قبول و یک روز ناسالم برای گروه های حساس در فروردین 1402 ثبت شده است.

آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد در فروردین ماه امسال شهروندان تهرانی نسبت به فروردین سال گذشته روزهای آلوده کمتری داشته اند. در این مدت هوای تهران یک روز برای گروه های حساس آلوده بود، در حالی که سال گذشته در این ماه تنها پنج روز گروه های حساس و یک روز از همه گروه ها هوای آلوده تنفس کردند، همچنین یک روز کیفیت هوا در شرایط خطرناک قرار داشت. .

کیفیت هوای تهران در اولین ماه بهار 1402 و مقایسه آن با سال گذشته نشان می دهد که در فروردین ماه سال گذشته 22 روز با هوای قابل قبول ثبت شده است که این رقم در سال جاری 24 روز است.

همچنین در فروردین ماه امسال تهران شاهد شش روز هوای پاک بود در حالی که سال گذشته شهروندان تهرانی تنها دو روز هوای پاک تنفس کردند.

شاخص آلاینده هوا در فروردین 1402 برای 26 روز کمتر از 2.5 میکرون، چهار روز دی اکسید نیتروژن و یک روز ازن کمتر بود، اما سال گذشته شاخص آلاینده ذرات معلق برای 27 روز کمتر از 2.5 میکرون و برای یک روز دو روز دی اکسید نیتروژن کمتر از 2.5 میکرون بود. ذرات معلق زیر 10 میکرون و یک روز ازن ثبت شد.

حداقل شاخص قابل گزارش برای آلاینده ذرات معلق زیر 2.5 میکرون در سال جاری 40 و حداکثر آن 112 است.

کیفیت هوای پایتخت در آوریل 2018 تا 2011

آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از وضعیت آلودگی هوای تهران در فروردین 1397 تا 1401 نشان می دهد که کیفیت هوای تهران در فروردین 1401 نسبت به مدت مشابه از سال 1400 تاکنون روزهای آلوده تری داشته است، چرا که کیفیت هوای پایتخت در فروردین ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه از سال 1400 به بعد. دو روز در شرایط پاک، 22 روز در شرایط قابل قبول، پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، یک روز ناسالم برای همه گروه ها و یک روز در شرایط خطرناک. اما در فروردین 1400 کیفیت هوای تهران دو روز پاک، 25 روز قابل قبول و چهار روز برای گروه های حساس آلوده بود.

آلاینده ذرات معلق زیر 2.5 میکرون برای 27 روز، آلاینده دی اکسید نیتروژن برای یک روز، آلاینده ازن برای یک روز و ذرات معلق زیر 10 میکرون برای دو روز، آلاینده شاخص هوای فروردین 1401 است. آلاینده 1400 تهران نیز آلاینده است. شاخص هوا برای 24 روز ذرات معلق زیر 2.5 میکرون، برای چهار روز دی اکسید نیتروژن و سه روز ازن.

تهرانی ها در اولین بهار سال 1398 14 روز هوای پاک و 17 روز هوای قابل قبول تنفس کردند. آلاینده اصلی در این مدت ذرات معلق زیر 2.5 میکرون به مدت 23 روز، دی اکسید نیتروژن به مدت 6 روز و ازن به مدت دو روز بود. در اولین ماه سال جاری هوای آلوده در تهران وجود نداشت.

در آوریل 2018، ذرات معلق زیر 2.5 میکرون به مدت 26 روز و ازن به مدت 5 روز آلاینده اصلی بودند. تهرانی ها در این ماه 21 روز هوای پاک و 10 روز هوای قابل قبول تنفس کردند همچنین در اولین ماه سال جاری هوای آلوده در پایتخت وجود نداشت.

این اعداد و ارقام در طول این پنج سال نشان می دهد که با گذشت زمان هر سال نفس های تهران شمرده می شد، بنابراین امسال تنها شش روز هوای تازه نفس کشیدند. آنها آلودگی را تجربه نکرده اند.

شاخص آلایندگی در اولین ماه بهار چقدر بوده است؟

بر اساس مطالعات و تحقیقات دانشمندان برای هر آلاینده حد مجاز تعیین شده است. ذرات معلق کمتر از 2.5 آلاینده هوای تهران در روزهای سرد پایتخت است. قطر این آلاینده ها 2.5 میکرون یا کمتر است که حدود 100 درصد قطر موی انسان است و به ذرات ریز نیز معروف هستند. ترکیب شیمیایی ذرات معلق بسته به مکان، آب و هوا و آب و هوا متفاوت است و منابع انتشار شامل فعالیت های احتراق مختلف (وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه ها، سوزاندن چوب و غیره) و فرآیندهای صنعتی خاص است. این ذرات به طور مستقیم آزاد می شوند و به عنوان آلاینده های ثانویه در جو تشکیل می شوند.

به طور کلی منابع اصلی انتشار ذرات معلق عبارتند از سوزاندن سوخت هایی مانند سوزاندن زغال سنگ و چوب، خودروهای دیزلی بدون فیلتر ذرات، فرآیندهای صنعتی و کشاورزی و انتشار گازهای گلخانه ای از خودروها. ذرات معلق عموماً بر کیفیت هوا در ماه های سرد سال تأثیر می گذارند. مطالعات علمی متعدد بر روی ذرات معلق نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این آلاینده مشکلات زیادی را ایجاد می کند. مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، بروز سکته های قلبی غیر کشنده، ریتم نامنظم قلب، سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی از جمله مشکلاتی است که آلودگی هوا برای سلامتی انسان ایجاد می کند.

از اعداد و رنگ های شاخص کیفیت هوا چه می دانید؟

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود. بر اساس این تقسیم بندی صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم یا متوسط، هوای ناسالم 101 تا 150 برای گروه های حساس، 151 تا 200 هوای ناسالم برای همه گروه ها، 201 تا 300 هوای بسیار ناسالم و کیفیت هوا 301 تا 500 است. شرایط خطرناک هستند

لازم به ذکر است که با هوای پاک که با رنگ سبز مشخص می شود، شرایط کیفی هوا مناسب بوده و سلامتی انسان را تهدید نمی کند. در هوای سالم که به رنگ زرد معروف است کیفیت هوا قابل قبول است و غلظت آلاینده ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان اثر منفی می گذارد، اما در هوای ناسالم برای گروه های حساس که با رنگ نارنجی مشخص می شود، مقدار AQI وجود دارد. بین 101 تا 150 است. در نتیجه گروه های حساس بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار خواهند گرفت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، همه افراد جامعه در معرض خطرات آلودگی هوا هستند و حتی گروه های حساس ممکن است با عوارض جدی تری مواجه شوند. علاوه بر این، هوای بسیار ناسالم که با رنگ بنفش نشان داده شده و دارای عدد AQI بین 201 تا 300 است، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامتی را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید