هوای اراک ناسالم بود/ 142 روز ناسالم و بیش از 40 روز سوختن مازوت در نیروگاه شازند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; در پی آلودگی اخیر هوای اراک، شاخص کلی کیفیت هوای اراک در ساعت 10 صبح امروز (چهارشنبه 23 دی) نیز عدد 112 را نشان می دهد که وضعیت هوا را نشان می دهد. ناسالم برای گروه های آسیب پذیر است.

بر اساس اعلام مرکز پایش محیط زیست سازمان محیط زیست، آلاینده اصلی ذرات گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که ناشی از منابعی مانند سوخت های فسیلی و صنایع و به ویژه استفاده از نفت کوره از نیروگاه شازند است. به عنوان SO2 (دی اکسید گوگرد) در هر دو ایستگاه شریعت و فرماندار به طور قابل توجهی افزایش یافته است، در حالی که در ایستگاه مخابراتی هر دو شاخص مهم آلودگی PM2.5 و SO2 در مدار نیستند.

fd39e18d 0821 43ca a271 f93882db0202 خبر خاکستری

در حالی که 296 روز از امسال می گذرد، تعداد روزهای ناسالم اراک به کمترین میزان خود یعنی 142 روز رسیده است و این یعنی هوای مردم اراک بیش از 2.7 برابر بیشتر از سال گذشته پر از آلاینده های خطرناک شیمیایی است. بویژه گوگرد استنشاق کردند، آماری که وضعیت جدی و بسیار نگران کننده ای را نشان می دهد و در عین حال شاخص کیفیت هوای اراک به ویژه امسال به ندرت در شرایط قابل قبول و در اکثر موارد ساعاتی از روز در شهر اراک قرار داشته است. وضعیت ناسالم بود

نیروگاه شازند روزانه 125 تن گوگرد در هوا منتشر می کند

نقش نیروگاه شازند در آلودگی هوای اراک به ویژه در نیمه دوم سال غیرقابل انکار است. نفت کوره مصرفی نیروگاه شازند که دارای 2.5 درصد گوگرد است، به ازای هر میلیون لیتر نفت کوره 25 تن گوگرد وارد هوا می شود، یعنی به ازای هر 5 میلیون لیتر نفت کوره 125 تن گوگرد بسته به محل این نیرو. گیاه و جهت باد بیشتر حجم آن مستقیما وارد هوای اراک می شود.

نیروگاه شازند از 21 آذرماه سال گذشته شروع به سوزاندن مازوت کرد و در مدت 73 روز 219 میلیون و 385 هزار و 420 متر مکعب نفت کوره سوزاند و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

متأسفانه علیرغم وعده های مکرر مسئولان مبنی بر چاره جویی برای سوزاندن مازوت در نیروگاه شازانت و گازرسانی، این نیروگاه بیش از 40 روز است که از مازوت استفاده می کند در حالی که دمای هوا آنقدر سرد نبود که مشکلی ایجاد شود. کمبود گاز . .

گوش برای حل مشکل آلودگی هوای اراک وجود ندارد

پاسخ ندادن به این سوال نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا روز گذشته علناً به معضل آلودگی هوای اراک اشاره کند. به اراک اشاره کردم ولی متاسفانه خبری نیست. آقای وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست چه کار می کنید؟ سلامتی مردم از هر چیزی مهمتر است. چرا برای رفع آلودگی این منطقه اقدامی نمی کنید؟

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده هستند. حتی افراد سالم زمانی که در معرض سطوح بالایی از آلاینده ها قرار می گیرند، علائم تنفسی را تجربه می کنند. بدیهی است که آلودگی در درازمدت می تواند پیامدهای جدی برای سلامتی داشته باشد و تصمیم گیرندگان ملی و استانی را در این زمینه می طلبد.

اکیدا توصیه می شود در صورت آلودگی هوا تا حد امکان گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و ریوی از خانه خارج نشوند و سایر افراد از انجام فعالیت های سنگین در فضای باز خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید