هوای اراک و شازند ناسالم است/ اراکی ها در فروردین 16 روز ناسالم را تجربه کردند.


ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834081

هوای شهرهای اراک و شازند به دلیل افزایش بی رویه غلظت آلاینده ها ناسالم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، شاخص فعلی کیفیت هوای اراک در ساعت 11:00 روز یکشنبه 4 اسفندماه به عدد 117 رسید که نشان دهنده کیفیت هوای ناسالم برای گروه های سنی حساس است.آلوده ترین ایستگاه.

بر اساس اعلام مرکز پایش محیط زیست سازمان محیط زیست، آلاینده ها عامل ایجاد ذرات گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 میکرون هستند که ناشی از منابعی مانند سوخت های فسیلی، صنایع و به ویژه گرد و غبار روزهای اخیر در منطقه است..

همچنین شاخص کیفیت هوای شهرستان شازند در حال حاضر با شاخص 114 در وضعیت ناسالم برای گروه های آسیب پذیر قرار دارد..

این در حالی است که بر اساس پیش بینی هواشناسی با اواخر وقت امروز با ورود سامانه بارشی از غرب کشور، با شروع بارندگی، حداقل تا چند روز دیگر هوای اراک وضعیت قابل قبولی خواهد داشت.

تا پایان فروردین 16 روز ناسالم برای اراک گزارش شده بود، یعنی بیش از نیمی از روزهای سپری شده در سال جاری در ماه اول، اراکیس همچنان با مشکل مکرر آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کرد که اکنون در دومین ماه خود است. آلودگی میهمان ناخوانده مردم اراک است و به نظر می رسد با این رویه رکورددار جدیدی در آمار روزهای ناسالم اراک امسال باشد..

در سال 1400 اما تعداد روزهای ناسالم در اراک به رکورد بی سابقه 165 روز رسید..

اکیدا توصیه می شود در صورت آلودگی هوا تا حد امکان گروه های آسیب پذیر اعم از سالمندان، کودکان، بیماران قلبی و ریوی از منزل خارج نشوند و سایر افراد از انجام فعالیت های سنگین در فضای باز خودداری کنند..

شاخص کل کیفیت هوا تا 50 EQ IP به معنای وضعیت تمیز و بین 51 تا 100 به معنای وضعیت سالم است. همچنین قرار گرفتن این شاخص بین اعداد 101 تا 150 به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد 151 تا 200 به معنای آلودگی هوا برای تمامی سنین است..

شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد 201 تا 300 نیز وضعیت اضطراری را نشان می دهد و بالای 300 نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می دهد..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید