معضل آلودگی هوای اراک چند لایه و چند وجهی است/ قانون معادن ظرفیت حمایت از حقوق مردم را ندارد.


ساعت: 21:03
تاریخ انتشار: 31.04.1401
کد خبر: 1884791

محالس الائمه گفت: معضل آلودگی هوا چند لایه و چند وجهی است که یک شبه بوجود نیامده و یک شبه از بین نخواهد رفت، اما باید جلوی سوزاندن مازوت نیروگاه شازند را گرفت. استثنا. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; عصر روز جمعه 10 تیرماه در جلسه شورای اداری استان مرکزی در اراک با حضور رئیس جمهور، استاندار مرکزی اظهار داشت: معضل آلودگی هوا چند لایه و چند وجهی است که نشد. یک شبه بوجود می آیند و در یک شب ناپدید نمی شوند.

وی ادامه داد: سوختن مازوت عاملی است که مردم می توانند ببینند و در فصل سرد سال و از نیمه آخر سال هفت تا هشت میلیون تن مازوت پرشین در نیروگاه شازند مصرف می شود.

مخلص الائمه تصریح کرد: با مصوباتی که تهران صادر کرده، دست ما در استان مرکزی بسته است و نفت کوره از گلوی مردم پایین رفته و این استان به پایتخت سرطان کشور تبدیل شده است.

وی افزود: به طور استثنایی باید سوختن مازوت در نیروگاه شازند متوقف شود و حدود شش تا هفت میلیون متر مکعب گاز طبیعی به این نیروگاه اختصاص یابد تا بتوانیم برق را از منابع دیگر افزایش دهیم.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: مصرف گاز در این نیروگاه نیز باعث آلودگی می شود و موقعیت این نیروگاه به گونه ای است که در جهت باد اراک ایجاد می شود و آلودگی آن به سمت اراک می آید.

مخلص الائمه ادامه داد: مسکن یکی از موضوعات محوری دولت سیزدهم است و بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، استان مرکزی یکی از استان های پیشرو و در حال حاضر بزرگترین طرح تجمیع مسکن در حال اجراست. در استان مرکزی با ظرفیت هشت هزار و 100 واحد.


باید به انرژی های تجدیدپذیر روی بیاوریم/ بزرگترین کارخانه تولید پنل های خورشیدی در استان مرکزی است

استاندار مرکزی گفت: در حوزه انرژی بخشی از استان اعم از پتروشیمی و پالایشگاه زیر مجموعه صنعت انرژی است و به نظر می رسد به زودی به دلیل برنامه ریزی ناقص در سال های گذشته با بحران گازرسانی در کشور مواجه شویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی باید روی انرژی های تجدیدپذیر تمرکز کند که البته استان مرکزی در این زمینه قابلیت های خوبی دارد.

استاندار مرکزی افزود: بزرگترین کارخانه تولید پنل های خورشیدی در استان مرکزی است و از نظر موقعیت جغرافیایی استان مرکزی یکی از محیط های خاص است.

وی خاطرنشان کرد: دولت دستور تولید 10 هزار مگاوات در بلندمدت را داده است که 4 هزار مگاوات آن برای گام اول در سال جاری هدف گذاری شده است که 700 مگاوات آن سهم استان مرکزی است که قابلیت افزایش به 1000 مگاوات در همان سال دوره اول.

مخلص الائمه در ادامه افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در سال دانش بنیان در هفته دوم فروردین ماه سال جاری در شهرستان محلات آغاز شد. خواهد بود


قانون معادن ظرفیت حمایت از حقوق مردم را ندارد

استاندار مرکزی تصریح کرد: نظام اداری و بروکراسی و کشور بیمار پنج دهه است که به دولت ها فشار می آورد و به مردم فشار می آورد و این محصول اقتصاد نفتی است که به فرموده رهبر معظم انقلاب عامل رکودهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در دهه های گذشته است و این نظام اداری توان مدیریت پروژه های کلان محرومیت زدایی را ندارد و علیرغم تلاش ها نتوانسته ایم آنچه را که حق الغای است. محرومیت در یک کشور

مخلص الائمه افزود: ستاد رهبری محرومیت زدایی استان به منظور هماهنگی تمامی سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی و هماهنگی با دستگاه های دولتی تشکیل شده است و امیدواریم در آینده بتوان در این راستا گام های موثری برداشت.

وی ادامه داد: زیرساخت های استان مرکزی متاثر از قانون بی کیفیت و ناقص معدنکاران معدن و معادن استان است که نیاز به اصلاح اساسی دارد.

مخلص الائمه با بیان اینکه قانون فعلی معادن ظرفیت حمایت از حقوق مردم را ندارد، گفت: با این ظرفیت های شکسته شده در قانون نمی توان حقوق مردم را احیا کرد و عمدتاً تعارضات اجتماعی که شکل می گیرد ناشی از ظرفیت ناقص است. این قوانین و مقررات و زیرساخت های معادن منطقه ای و محلی از بین رفته و مردم احساس می کنند هیچ فایده ای از این معادن ندارند.


فرش یکی از نمادهای هویت استان مرکزی است/ راه اندازی موزه فرش نیازمند موافقت دولت است.

استاندار مرکزی افزود: فرش یکی از مولفه ها و نمادهای هویت استان مرکزی است و شاید یکی از قطب های اصلی تولید فرش در ایران ساروق باشد که متاسفانه این نماد هویتی در حال از بین رفتن است.

مخلص الائمه تصریح کرد: سال های گذشته موزه فرش اراک مورد حمله قرار گرفت زیرا تاجری از این استان موفق شد تعدادی فرش مربوط به استان را از سراسر کشور جمع آوری کند که ارزش این فرش ها بالغ بر 300 تا 400 میلیارد است. تومان.

مخلص الائمه با بیان اینکه در مسیر راه اندازی این موزه مانعی وجود دارد، گفت: زمین متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در مجاورت بیمارستان ولیعصر به مساحت هفت هزار متر واقع شده است. در زمانی که شهرداری با ادعای بازرگانی مصوبه شورای دولت را باطل می کند و با چالش مواجه می شود به صورت رایگان به شهرداری واگذار شود.

وی ادامه داد: این زمین هم اکنون بلااستفاده است و برای پارکینگ بیمارستان ولیعصر و موزه فرش به آن نیاز داریم و مصوبه قبلی باید بازگردانده شود و این زمین به صورت رایگان برای خدمات عمومی استفاده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید