اجاره های ویژه در معادن و کتمان حقوق مردم/ آرزوهایی که در «بهشت معادن» برآورده نشد.


ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819346

طبق قانون معادن موظفند بخشی از درآمدهای خود را از معدن برای توسعه شهرک‌ها و همچنین تعمیر راه‌ها و زیرساخت‌ها مشارکت دهند، اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود متفاوت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا، معادن سرمایه های ارزشمندی هستند که سهم بسزایی در ایجاد اشتغال و اقتصاد کشور دارند و جامعه امروزی همچنان نیازمند توسعه و ایجاد اشتغال است تا صنعت معدن بتواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور در این امر ایفای نقش کند. منطقه . .

در این بین باید توجه داشت که بسیاری از منابع معدنی در محله های نزدیک به شهر و روستا استخراج می شود که محدوده فعالیت معدن سلامت، ایمنی و آرامش مردم محلی را تهدید می کند.

طبق قانون معادن آنها موظفند بخشی از درآمد خود را از معدن صرف شهرسازی، راهسازی و سایر زیرساخت ها کنند، اما واضح است که این اقدام که حق مردم است انجام نشده است. به درستی.

استان یزد دومین استان معدنی کشور است و معادن بخش عمده ای از استان و اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده اند.


cd0eec9a aaf2 437e b290 c7ec282bc8ce خبر خاکستری

با توجه به اینکه مناطق فقیرنشین زیادی در کشور و استان یزد وجود دارد، در صورت پرداخت سهم زمین و انجام تعهدات اجتماعی معادن در قبال مردم منطقه، قطعاً شاهد توسعه، آبادانی، رضایت و آسایش مردم منطقه خواهیم بود. مردم.

طبق قانون معادن موظفند بخشی از درآمدهای خود را از معدن برای توسعه شهرک‌ها و همچنین تعمیر راه‌ها و زیرساخت‌ها مشارکت دهند، اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود متفاوت است.

استخراج برخی منابع معدنی در مناطق معدنی به دلیل مجاورت مناطق شهری و روستایی، سلامت، امنیت و آرامش مردم محلی را سلب کرده و حتی به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان یاد می شود.

زمستان امسال آلودگی صنعتی و معدنی و عدم تحرک هوا در مناطق استان یزد مانند اردکان، میبد، اشکذر و بافق باعث افزایش آلودگی هوا شده است. روند رو به رشد توسعه صنعتی به ویژه توسعه معادن و همچنین ایجاد مداوم کارخانه ها بدون توجه کافی به پیوندهای قوی زیست محیطی، سلامت شهروندان را با خطرات جدی مواجه کرده است.


*** وقتی سلامت شهروندان فدای درآمدهای کلان می شود

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: در حال حاضر بیشتر معادن استان یزد در تهران است و هیچ درآمدی برای استان ندارند. از صاحبان معادن می خواهیم قبوض خود را به یزد بیاورند و مالیات خود را در این استان پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان حمایت های لازم را از معادن انجام می دهند اما لازم است معادن در انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود اهتمام ورزیده و قانون استان را در این زمینه رعایت کنند.


eb35fb7b 1205 488d afc9 032e701f5241 خبر خاکستری

جوکار با بیان اینکه معادن باید در قبال خسارتی که به استان وارد کرده به نفع مردم باشد، افزود: در حال حاضر 40 درصد بیمه شدگان از شهرستان های غیربومی استان هستند و این چیزی نیست جز تغییرات فرهنگی که گاهی اوقات آنها را انجام می دهند. برای مردم این شهر ناخوشایند است.»

وی با بیان اینکه به هر حال فعالیت معادن در یزد به نفع یزد و یزدی ها نیست گفت: در این میان باید توجه داشت که بسیاری از منابع معدنی در محله های نزدیک به شهرها و روستاهایی که در معدن کار می کنند استخراج می شود. سلامت، امنیت و آرامش مردم محلی.

علاوه بر همه اینها، برخی اظهارات رسمی و غیررسمی به رانت و نفوذ در صدور مجوزهای جدید معدنی اشاره می کند که نه تنها باعث فساد در معادن استان یزد می شود، بلکه مردم حتی اگر زمین هم نادیده گرفته شوند. و خانه هایشان ویران خواهد شد!

این معدن تراش نخورده آنقدر به مردم استان یزد نمک زد که گلایه همه نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی را برانگیخت و همگی در برابر بی توجهی معادن و وجود رانت و نفوذ در منطقه یک صدا شدند.


*** صحبت کنید و یک واقعیت وحشتناک را فاش کنید!

نماینده پنج شهرستان ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در شهریور 1399 در گفت و گو با سیمای مرکز یزد از برخی کارمندان سابق و فعلی که به نمایندگی از خود و بستگان خود سعی در نام گذاری معادن استان دارند گلایه کرد. مشخص می شود که در حوزه معادن باقی نمانده و به صنایع معدنی همجوار سرایت کرده است.


1980ec42 0d2c 4d15 9da6 4cde003e753b خبر خاکستری

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه “اکثر متقاضیان جواز بهره برداری از معادن و صنایع معدنی یا از بستگان کارکنان سابق و فعلی و یا حتی کارمندان فعلی استان یزد هستند که در مجموع می توان گفت اکثر این افراد گام برداشته اند.” آن جهت آنها شخصیت‌هایی مسئول و تأثیرگذار هستند.»


*** اجاره ویژه هنگام صدور پروانه جدید معدن در استان یزد

سیدجلیل میرمحمدی نماینده تفت و میبد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا از رانت ویژه صدور پروانه معدن جدید در میبد گلایه کرد. مردم به ویژه آدم خواری برخی در حال تبدیل شدن به ابزاری برای تخریب مراتع، جاده ها، محیط زیست و آرامش مردم در روستاها و شهرها هستند.


0838de4f 28be 4dbc ab2c e88c8b915acd خبر خاکستری

سید جلیل میرمحمدی گفت: متاسفانه با وجود اعتراضات مکرر و ممنوعیت ایجاد معادن جدید از سوی شورای تامین، همچنان مجوز معدن جدید به نام افراد خاص، رانت و غذای خاص صادر می شود و علیرغم اقدامات بعدی شورای تامین. نماینده شهرستان گفت: “یک حرکت خطرناک وجود داشت.” او را بیرون آوردند.

او گفت: «آلودگی وحشتناک و انفجارهای مختلف صدای بسیاری را درآورده است. وقتی آلودگی معدنی با آلودگی صنعتی ترکیب شود، جان مردم منطقه را می گیرد.»


به نظر می رسد این مشکل در بهره برداری از معدن همیجان بهاباد بیش از هر جای دیگری مشهود است، معدنی به وسعت 4 هزار هکتار که منجر به تخریب کامل 35 روستای منطقه می شود. به علایق برخی افراد صاحب نفوذ و عرف می رسیم که اصلاً حاضر نیستند به نام کسب ثروت و ثروت از این حوزه صرف نظر کنند.


*** خارج از تصمیم استاندار چه مافیایی و قدرتی وجود دارد؟

عباس اقبال رئیس شورای اسلامی شهر بهاباد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: مدیرکل منابع طبیعی استان و مدیرکل محیط زیست استان و حتی فرمانده نیروی انتظامی استان یزد با عملیات و بهره برداری از همیجان کاملا مخالف هستند. مال من است و به صراحت گفته است: حتی خود استاندار در بازدید از منطقه با مردم صحبت کرد و اعلام کرد که اگر فعالیت این معدن منجر به تخریب منابع طبیعی شود، حتی اگر معدن هزاران میلیارد درآمد داشته باشد، مخالف فعالیت آن هستیم و نخواهیم کرد. اجازه دهید کار کند


7d81f11d 0a8e 4ed2 9790 6a5dbafa4a15 خبر خاکستری

او ادامه داد: اما شاهدیم که با وجود مخالفت شدید مقامات ارشد استانی در این زمینه، این افراد همچنان به کار خود ادامه می دهند.

فرماندار سابق بهاباد در سفر اخیر معاون سیاسی امنیتی استاندار به این شهرستان با طرح این سوال که در حوزه این معدن چه مافیایی و چه قدرتی دارد که می تواند حتی فراتر از تصمیم مسئولان ارشد استانی به فعالیت خود ادامه دهد. . آنها با هم سفر کردند و اوضاع را از نزدیک تماشا کردند که با صدور مجوز فعالیت معدن در این منطقه، آنها را شگفت زده کرد.


*** نظارت بر معادن بخش دولتی رضایت بخش نیست

محمدرضا صباغیان بزرگترین نماینده حوزه انتخابیه در کشور در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا : با بیان اینکه امروز استقبال زیادی از معدن و بهره برداری از معادن شده است، گفت: دارم.

صباغیان در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان نماینده مردم از نظر نظارتی که در حوزه معدن باید باشد از بخش دولتی راضی هستید، گفت: در مجموع پاسخ من منفی است. متأسفانه در حال حاضر تمرکز اصلی فقط بر روی استخراج و استخراج است، «و کار نظارتی آنقدر ضعیف انجام شده که کمترین توجه را به حقوق مناطق و شهرستان ها داشته است.


*** تنها 31 میلیارد از 200 میلیارد تن معادن یزد به استان بازگشته است.

نماینده اهالی شش شهرستان استان یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو حق قانونی در حوزه معادن وجود دارد، گفت: یک بند 15 درصد حقوق دولتی است؛ در حالی که 15 درصد حقوق و دستمزد دولتی در نظر گرفته شده است. در سال 1400 حدود 3 هزار میلیارد تن فولاد از استان یزد به خزانه کشور رفت که 15 درصد آن باید به استان برگردانده شود و 80 درصد آن به منطقه و 20 درصد به کل استان داده شود.


bc3735f4 60bf 4e82 a3cf 19e4f0b122ae خبر خاکستری

صباغیان در پاسخ به این سوال که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه برای بازیابی دستمزدها چه کرده است، گفت: در سال 99 برای بیش از 1300 میلیارد تن دستمزدی که از معادن استان به خزانه واریز شده بود، باید 200 هزار میلیارد می شد. که در منطقه فقط 31 میلیارد تن برگشت داده شد. متاسفانه حقوق قانونی پرداخت نمی شود.

وی در پاسخ به اینکه متولیان این موضوع چه کسانی هستند، تصریح کرد: متولیان این اداره کل سازمان مدیریت و برنامه ریزی، صنعت، معدن و تجارت استان، مسئولان استانی، نمایندگانی که همه مسئول هستند، دستگاه های دولتی مربوطه را اداره می کنند. را دنبال کرد و مجبور شد از نمایندگان کمک بخواهد.


*** بلاتکلیفی در پرداخت ها توسط معاون وزیر صمت

با وجود اینکه محمدرضا علمدار یزدی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت استان یزد معتقد است تمام معادن استان بر اساس قانون معادن انجام می شود، اما رضا مختشم پور، معاون امور معدن و معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت. وی در شصت و دومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان یزد از عدم پرداخت صحیح درآمدهای حقوق دولتی در تمامی اجزای آن و سهم مناطق خبر داد.


7b1ebd7b 6bbd 4af5 b530 5617613057e4 خبر خاکستری

وی گفت: عملکرد امسال حوزه حقوق عامه بیش از برآورد بودجه بود چرا که برخی از معوقات استان ها پیگیری و پرداخت شد و پرداخت ها بیش از میزان اجرای بودجه بود.

رضا محتشمی پور گفت: می بینیم که پرداخت های پرداخت نشده به دلیل وجود ابهامات در این زمینه است که باید در سراسر کشور ساماندهی شود و این ساماندهی نیازمند شفافیت بیشتر در نتایج مالی معدن است تا حقوق دولتی به درستی محاسبه شود. نظر کارشناسی صحت ندارد و دلیل آن عدم شفافیت مالی معادن است و حل آن نیاز به همکاری ولایات و شورای ولسوالی دارد.


حال با این همه توصیف که بسیاری از مسائل مغفول مانده است و این گزارش خسته کننده نیست، چقدر می توان انتظار داشت که وقتی شهر و استان را بهشت ​​معادن ایران می نامند، مردم از این بابت خوشحال باشند یا ناراحت؟!


آیا استان معدنی یزد که بهشت ​​معادن نامیده می شود توانسته طمع خوب این بهشت ​​را برای مردمش بچشد یا این استان باید آرزوی خود را به گور ببرد؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید