دست کرمانی‌ها از سهم ۱۵ درصدی حقوق معادن دولتی/ قانون معادن ماده چهاردهم تبصره ۶


ساعت: 16:22
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919836

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل استان کرمان گفت؛

بصره گفت: بر اساس تبصره 6 ماده چهاردهم 15 درصد حقوق دولتی باید به استان برگردد و با اولویت شهرستان و قسمتی که معدن در آن قرار دارد هزینه شود. امکان پذیر نیست و آن هم در حالی است که ما به مقام دولتی در استان حقوق می دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی باصره معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با راه آرمان درباره حق کرمانی ها برای دریافت 15 درصد از حقوق دولتی بر اساس قانون اساسی در یک کشور، گفت: متاسفانه دولت ها به این موضوع توجهی ندارند. در حالی که در دولت سیزدهم وعده داده شده بود.

وی ادامه داد: وزارت معادن و صنایع معدنی این سازمان یک اداره تخصصی است که تمامی فرآیندهای مربوط به معادن در آن به صورت شفاف و در چارچوب قانون انجام می شود.

وی بیان کرد: قانون معادن که در سال 1377 جمع بندی و تدوین شد شامل 35 ماده قانونی است که تمامی فعالیت های ما در حوزه معدن در چارچوب این قوانین و بخشنامه های وزارتخانه انجام می شود و جایی ندارد. برای قضاوت در کار وجود دارد.

بصره با بیان اینکه تنها با رعایت ضوابط می توان اثربخشی کافی را داشت، گفت: با راه اندازی سامانه کاداستر و نهایی شدن آن در یکی دو سال آینده، تمامی مسائل مربوط به معادن شفاف و خودکار در سامانه خواهد بود. اعمال می شود و عملا بسیاری از مشکلات ما را هموار می کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل کرمان صمت اذعان داشت: نظرات، درخواست ها و پیشنهادات مشتریان و برخی موارد باطل از وزارت کشور را روزانه به وزارت کشور ابلاغ می کنیم. ، با اصلاح برخی از آنها.

وی افزود: در این زمینه نظرات استان کرمان به دلیل گستردگی مشکل معدن بسیار مهم است. البته برخی از این ایرادات و مسائل مطرح شده را نمی توان علنی کرد.

بصره با اشاره به اینکه مهم ترین موضوعی که به عنوان درخواست از استان باید پیگیری شود، بحث حقوق معدن در استان است، تصریح کرد: بهره بردار باید درصدی از ماده معدنی را به عنوان حقوق دولتی پرداخت کند که توسط وزارتخانه تعیین می شود. کشور هر سال اعلام می شود. طبق تبصره 4 ماده 14 قانون معادن، 65 درصد حقوق دولتی که به خزانه واریز می شود باید برای گسترش فعالیت های معدنی به وزارت صنعت، معدن و تجارت مسترد شود.

وی گفت: خوشبختانه در سال 1400 بیش از 60 درصد از حقوق دولتی استان کرمان را با بیت المال جمع آوری کردیم که اتفاق بزرگی بود.

معاون امور معدنی و صنعتی اداره کل کرمان خاطرنشان کرد: ماده 14 قانون معادن دارای ده تبصره است که از این میان تبصره های 4، 5 و 6 حائز اهمیت است. بر اساس ماده 5، معادنی که سیزده اقدام بهره وری و کار دانش بنیان مصوب شورای عالی معادن را انجام دهند تا سقف 20 درصد از عوارض دولتی معاف می شوند که این هزینه در استان هزینه و صرف توسعه معادن می شود. متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

بصر ابراز کرد: همچنین بر اساس تبصره 6 ماده چهارده 15 درصد حقوق دولتی به استان بازگردانده و با اولویت شهرستان و قسمتی که معدن در آن قرار دارد هزینه شود.

وی افزود: در بین استان هایی که دارای معادن هستند و در این حوزه فعال هستند از جمله یزد، آذربایجان شرقی، اصفهان و … این درخواست ها از کرمان بیشترین پیگیری را داشته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی صمت کرمان با تاکید بر اینکه معدن در این استان بسیار حائز اهمیت است، اذعان داشت: ایران از نظر جغرافیایی و منطقه ای در مرکز کمربند معدنی رشته کوه های آلپ هیمالیا قرار دارد که این بزرگترین نعمتی است که خداوند به ما داده است. تنوع زیادی از مواد معدنی در کشور داده و باعث شده است.

وی گفت: 42 ماده معدنی در کرمان شناسایی و برای آنها مجوز و گواهی کشف صادر شده است. هشت میلیارد تن ذخایر معدنی و بیش از 60 درصد حقوق مملکتی کشور باعث می شود همه کرمان را بهشت ​​زمین شناسی بنامند که البته نام مناسبی برای این استان است.

بصره درباره عملکرد استان در یک سال گذشته با اشاره به سیستم کاداستر گفت: هرکسی در سراسر کشور می تواند عملکرد هر استان را با توجه به سطح دسترسی که دارد اندازه گیری کند، البته این یک سیستم تخصصی است که نیاز به ویژه دارد. دسترسی، که حتی برخی از کارشناسان ما آن را ندارند.

وی گفت: در این مدت مطالبات معوقه حقوق دولتی سال های گذشته را بررسی و ساماندهی کردیم و از نظر اجرا و وصول حقوق دولتی تقریباً در کشور اول هستیم.

معاون معدن و صنعت معدن در کرمان صمت در خصوص چالش های پیش روی این نهاد اظهار داشت: با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و وزارتخانه باید این موضوع را پیگیری کند. کاهش نیرو، انجام وظایف نظارتی و بازدید از معادن را دشوار می کند. متأسفانه کارمندان دولتی به دلیل حقوق اندکی که دریافت می کنند، انگیزه کار و ماندن در این مشاغل را ندارند.

وی تصریح کرد: حجم کار کرمان در رصد و ردیابی درخواست ها با توجه به تعداد معادن موجود بیشتر از استان های دیگر است و در نتیجه نیاز به نیروی انسانی و تجهیزات بیشتری دارد.

باصره تصریح کرد: با اقدامات بعدی، گردش مالی معادن بزرگ را به کرمان منتقل کردیم که از آنجا تسهیلات و اعتباراتی به صنایع کرمان داده شد و این صنایع عمدتاً کارگران بومی را جذب می کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی کرمان در پایان به نقش رسانه ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: رسانه بیشتر فرصتی است که باید از آن استفاده کرد. ما می توانیم بسیاری از درخواست ها و مسائل را با همکاری رسانه ها انتقال و پیگیری کنیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید