نمایندگان مجلس و استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید دست به کار شوند/ سهم 2 درصدی توسعه معادن به کجا می رود؟


ساعت: 14:36
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840335

استخراج یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی و گامی مهم در جهش تولید است، از این رو سهم 2 درصدی توسعه کهگیلویه و بویراحمد یکی از حلقه های مفقوده مهم توسعه استان است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با 2.2 درصد سهم معادن یکی از استان های تقریباً معدنی کشور است و از 51 عنصر معدنی شناخته شده در کشور، 16 عنصر در آن استان وجود دارد.

چهارمین معدن نیترات جهان در بخش دیشموک کیشگیلویه و بویراحمد قرار دارد و ایران را در زمره کشورهای دارای این ماده معدنی استراتژیک قرار می دهد. همچنین بزرگترین معدن فسفات کشور با 81 میلیون تن ذخایر قطعی در رشته کوه لاردار در بخش چرام شناسایی و قابل بهره برداری است که سه هزار شغل به جز سلستین، بوکسیت، گچ، خاک نسوز، سنگ آهک، گوگرد، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از معادن این استان است.

اگرچه صنایع و معادن استان توانایی خروج کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست اقتصادی و بیکاری دارند، اما عدم توجه به توسعه صنعتی و زیرساخت ها در کنار خام فروشی باعث شده که نه از نظر اقتصادی و نه اشتغال زایی شود. جزو استان های کشور نیستند و خام فروشی میوه ها از معادن اصلی استان است.

با وجود معادن خوب استان در کشور، متاسفانه کهگیلویه و بویراحمد نتوانست از مزایای این معادن در توسعه و آبادانی بهره مند شود، بنابراین این سوال پیش می آید که سهم 2 درصدی درآمدها و توزیع آن برای توسعه و آبادانی مناطق کجاست. ?

گفتنی است، امام خمینی (ره) در فتوای مصوب دولت وقت، فتوا دادند: دو درصد از درآمد شرکت ها، کارخانه ها و معادن هر منطقه باید صرف توسعه همان منطقه شود که بر اساس آن بر این قاعده که هر کس برای آن غرامت دارد، غنایم برای او باشد.

کهگیلویه و بویراحمد به سرمایه قابل توجهی از نظر بهداشت، آموزش، اشتغال، آب و … نیاز دارد و از این رو توزیع این 2 درصد می تواند کمک شایانی به توسعه استان و رفاه مردم داشته باشد. منابع آگاه خبرنگار ما تاکنون این مبلغ به استان اختصاص نیافته است و لازم است نمایندگان مجلس در مجلس شورای اسلامی و استاندار برای تحقق این منبع ریالی تلاش کنند تا حداقل استان از درآمدهای قبلی منتفع شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید