معاون اول قضایی: دستگاه قضایی با تبصره ماده 48 مخالف بود اما موظف به رعایت قانون و اعمال آن است.

معاون اول قضایی: دستگاه قضایی با تبصره ماده 48 مخالف بود اما موظف به رعایت قانون و اعمال آن است.

مصدق معاون اول قوه قضائیه گفت: تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص مرحله تحقیقات مقدماتی جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرایم سازمان یافته ای که مجازات های سنگینی مانند اعدام یا اعدام دارند. مجازات درجه سوم و بالاتر، اعمال می شود و نباید به سایر دادرسی ها تسری یابد

مشاور معاون اول قضایی گفت: تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری مربوط به مرحله تحقیقات مقدماتی جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرایم سازمان یافته است که برای آن مجازات های اشد از جمله اعدام یا ثالث وجود دارد. مدرک ارائه شده است. مجازات و بالاتر، و نباید برای دیگران اعمال شود. تولید باید گسترش یابد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری صرفاً مربوط به تحقیقات مقدماتی جرایم امنیتی است. وی گفت: حق دسترسی به وکیل به طور مطلق در اصل 35 قانون اساسی و یکی از حقوق اساسی مردم است.

وی افزود: قانون آیین دادرسی کیفری بر لزوم تضمین حقوق دفاعی افراد و حقوق پیش بینی شده در قانون حقوق شهروندی و حمایت از آزادی های قانونی مصوب 1382 تاکید دارد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: ماده 12 قانون امنیت قضایی که در سال 1398 ابلاغ شد نیز بر حق انتخاب آزادانه وکیل تاکید و تحمیل وکیل را ممنوع کرده است، به طوری که اصل حق الناس دسترسی رایگان به وکیل یک حق اساسی است و ضابطان، قضات و همه افراد دخیل در دادرسی موظف به رعایت آن هستند.

وی افزود: در تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری برای اهداف امنیتی و اجتماعی، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مستوجب مجازات های سنگین از جمله اعدام یا ثالث است، پیش بینی شده است. درجه. مجازات و بالاتر فقط در مرحله تحقیق باید از وکلای مورد تایید قوه قضائیه استفاده شود

حجت الاسلام و المسلمین مصدق تصریح کرد: این تبصره صرفاً مربوط به این دسته از جرایم است و مربوط به مرحله تحقیقات مقدماتی این جرایم است و باید به صورت انحصاری و مضیق اعمال و تفسیر شود و قابل اعمال در دادرسی نیست. مرحله یا تجدیدنظر یا تجدیدنظر یا اجرای احکام و در این مراحل افراد حق انتخاب وکیل تعیین شده خود را دارند.

وی افزود: زمانی که حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای معاون اول قوه قضائیه بود، بارها تاکید کرد که این تبصره مربوط به مرحله تحقیقات مقدماتی بوده است، به عنوان مثال در خرداد 1396 در جلسه ای با هیات مدیره. از کانون وکلای دادگستری مرکز صریحاً بیان کرد که موضوع ذکر شده است

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: معاونت حقوقی قوه قضائیه در چندین نظر تاکید کرده است که این یادداشت صرفاً مربوط به تحقیقات مقدماتی است و قوه قضائیه همواره مخالف این یادداشت بوده اما ملزم به رعایت قانون و اجرای آن است. تلاش داریم از طریق شورای اسلامی در قالب مواد اصلاحی قانون آیین دادرسی کیفری این تبصره را تغییر دهیم و البته تصمیم با قانونگذار است و امیدواریم این موضوع در شورای اسلامی به فوریت حل شود.

وی افزود: معتقدیم حضور وکیل منتخب متهم در دادرسی نه تنها مشکلی در روند رسیدگی ایجاد نمی کند، بلکه کمک شایانی به قاضی برای کشف حقیقت و صدور رای قانع کننده و مستند خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید