نیازی به محرمانه بودن کلیه گزارشات سازمان بازرسی نیست / قضات ما موظف به رعایت و رعایت قانون هستند


ساعت: 14:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917444

رئیس کل دادگستری با تاکید بر اینکه نیازی به محرمانه بودن تمامی گزارشات دستگاه بازپرسی نیست، گفت: البته باید توجه داشت که طبق قانون یک سری گزارش ها باید ممهور به مهر محرمانه یا محرمانه باشد و ما هم هستیم. ما باید آنها را اجرا کنیم ما قانون هستیم. هر چند در صورت لزوم می توانیم قانون را در این زمینه تغییر دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی آجی در سخنانی در جلسه شورای عالی قضایی امروز دوشنبه (30 آذرماه) با اشاره به سالروز شهادت آیت الله دستغیب به دست گروهک تروریستی از منافقین گفت: آیت الله دستگیب عالمی وارسته است. و نسبت به مردم دلسوز و خیرخواه بودند و همواره در خدمت به مردم در امور اجتماعی و اصلاح ذات البین پیشقدم بودند، اما گروهک تروریستی منافقین شخصیتی عمومی مانند آنها را به هلاکت رساندند; گروهی که با متخاصم ترین دشمنان این مردم ائتلاف کرده و اکنون در پناه مستکبران قرار گرفته اند، در کشور به دروغ پردازی و شورش و جنایت می پردازند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به هفته پژوهش گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه باید با در نظر گرفتن چالش ها و خلأها، پیش بینی و پیش بینی مشکلات آینده و تعبیه سازوکارهای مناسب، فعالیت های پژوهشی قوه قضاییه را پیش ببرد. تحول و تعالی. و نیازهای ضروری قوه قضائیه را برآورده سازد و از این طریق در صورت اقتضا از ظرفیت حوزه و دانشگاه و معاونت های پژوهشی سایر نهادها بهره مند شود.

رئیس قوه قضائیه به مناسبت برگزاری همایش شفاف سازی سازمان بازرسی کل کشور با حضور مسئولان و مقامات عالی رتبه قوا و نهادهای مختلف اظهار داشت: هنوز نتوانسته ایم معنای دقیق آن را روشن کنیم. شفافیت» و حدود آن. این مقوله نیاز به توجه بیشتری دارد. گاه به بهانه شفافیت در احوال شخصیه افراد نفوذ می کند و با شبهه و اخبار جعلی گاه آبروی یک فرد، گروه یا نهاد از بین می رود و گاه حیثیت کشور خدشه دار می شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: گاهی در مواردی که مردم حق اطلاع از موضوع دارند، محدودیت هایی با قانون یا آیین نامه بدون دلیل ایجاد می شود و گاهی با انگیزه هایی که ممکن است مصلحت هایی را در بر گیرد که بعداً مشخص می شود. سود بیشتر است و این باعث بی اعتمادی و دوری افراد و عدم مشارکت فعال در برخی از مقوله ها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای با اشاره به لزوم مطالعه خلاصه و جامع 600 مقاله ارسالی به همایش برای ارتقای شفافیت، تصریح کرد: در بحث شفافیت، بحث شفافیت در حوزه اقتصادی و مالی است. مسائل بلافاصله به ذهن خطور می کند؛ اگر چه شفافیت در مسائل اقتصادی و مالی مقوله بسیار مهمی است، اما در سایر امور مانند مسائل اجتماعی و سیاسی و… نیز از نظر اصل شفافیت لازم است.

قضات در ادامه به تبیین و تبیین ابعاد و ابعاد مختلف مقوله شفافیت پرداختند و اظهار داشتند: وقتی فردی به عنوان متهم دستگیر می شود با منطق و قانون سازگاری ندارد که از او بخواهیم دلش را باز کند و همه کارهایی را که انجام می دهد انجام دهد. سالها انجام داده است.سالها به صحبت پرداخته است تا در معرض مشکل مورد نظر ما قرار گیرد، خداوند ستاره عیب است.

رئیس کل دادگستری با تاکید بر اینکه نیازی به محرمانه بودن تمامی گزارشات دستگاه بازپرسی نیست، گفت: البته باید توجه داشت که طبق قانون یک سری گزارش ها باید ممهور به مهر محرمانه یا محرمانه باشد و ما هم هستیم. ما باید آنها را اجرا کنیم ما قانون هستیم. هر چند در صورت لزوم می توانیم قانون را در این زمینه تغییر دهیم.

در ادامه جلسه امروز رئیس قوه قضائیه با اشاره به سوالاتی که این روزها از سوی برخی افراد در خصوص تعقیب و مجازات برخی عوامل اغتشاشات مطرح شده است، گفت: قضات و ضابطان قضایی باید بر اساس عدالت، انصاف و برتری قوه قضائیه به پرونده ها ادامه دهند. قانون تمرکز ما قانون است. اگر مطابق سلیقه خود عمل کنیم، ممکن است توجیه نشویم، حتی اگر سلیقه مان درست باشد.

رئیس دادگاه افزود: حرکت دستگاه قضایی در راستای عدالت و قانونمندی است; اگر بر اساس قانون عمل کنیم، دلیل داریم، اما اگر به سلیقه یا جو خود و سلیقه و میل دیگران بدون توجه به قانون عمل کنیم، ممکن است اشتباه کنیم.

قضات گفتند: اگر قانون را رعایت نکنیم و به میل و سلیقه دیگران عمل نکنیم، یک روز گفته می شود چرا در مورد فلان موضوع تصمیمی گرفته نمی شود و روز دیگر پس از اجرای تصمیمات. ، گفته می شود که در کار شما مشکلاتی وجود دارد و غیره. گاهی دیده می شود که فردی با اهداف سیاسی، بدون درک دین و علم قرآن، می گوید حکم صادر شده مطابق با قرآن نیست!

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی تصریح کرد: بنابراین باید نهایت دقت و در صورت لزوم سرعت عمل را در تمامی پرونده ها و رسیدگی های قضایی و رعایت موازین قانونی و همیشه ناظر خدا را در نظر داشته باشیم و نگران نباشیم. لاف زدن از کسانی که به خود می بالند.

رئیس قوه قضائیه ضمن قرائت مواد 279 تا 288 قانون مجازات اسلامی و تشریح و تشریح این مواد قانونی در خصوص جرایم «محاربه»، «اسفادفی الارض» و «باغی» و مصادیق و مجازات‌های آنها، ویژه بیان کرد. توصیه هایی به دستگاه های قضایی

رئیس قوه قضائیه گفت: در ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی که مربوط به محارب است، چهار دسته آمده است. ماده ۲۸۳ نیز تصریح می کند که انتخاب هر یک از حدود چهارگانه تعیین شده به تشخیص قاضی است. این قانونی است که وجود دارد و قضات باید به آن عمل کنند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ماده 286 قانون مجازات اسلامی در مورد «افساد اراضی» نیز روشن است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای بیان کرد: قضات ما ملزم به رعایت و رعایت قانون هستند؛ در صورتی که این قانون را در نظر بگیریم. البته اگر شک دارند می توانند سؤال کنند و مراقب باشند; همچنین باید مراقب دما بود.

دیدگاهتان را بنویسید