کلیه دستگاه های اجرایی موظف به همکاری در اجرای «سیاست های مشترک زیست محیطی» + متن بخشنامه هستند.

ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797074

همه دستگاه‌های اجرایی موظفند در اجرای این مصوبه «معاون اول رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای خطاب به همه دستگاه‌های اجرایی، همکاری و پیگیری آن‌ها را برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست خواستار شدند.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به روسای قوا در نامه‌ای به روسای قوا در ۱۵ شهریورماه ۹۴ بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی «سیاست‌های مشترک محیط‌زیست» را ابلاغ کردند.

ایجاد نظام واحد ملی بوم شناختی، مدیریت هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس اکوسیستم های کشور، تقویت دیپلماسی زیست محیطی، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای این طرح بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی.

به گفته سلازگه، «جهان را غافلگیر کن»، ابلاغ سیاست های زیست محیطی یک کشور در سطح رهبری در بین همه کشورهای جهان نادر است و حتی بحث تبیین سیاست های ایران در زنجیره بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از طرح این موضوع در همایش اقلیم cop26 و بازتاب سیاست های زیست محیطی رهبر معظم انقلاب در رسانه های خارجی گفت: دنیا از دوراندیشی و اشرافی گری ما تعجب کرد. نگاه به مسائل زیست محیطی.»

متأسفانه علیرغم اهمیت فراوان سیاست های مشترک زیست محیطی به عنوان سند بالادستی محیط زیست و منابع طبیعی کشور، با گذشت 6 سال از ابلاغ آن، هنوز بخش قابل توجهی از این سیاست ها اجرایی نشده است، به طوری که اخیراً آیت الله رئیسی در جلسه ای تخصصی در نشست با نخبگان و فعالان محیط زیست که به مناسبت سالروز ابلاغ سیاست های مشترک زیست محیطی از سوی رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون و با گذشت 6 سال از ابلاغ این سیاست ها، تنها 47 درصد از این سیاست ها بوده است. اجرا شده است، قانع کننده نیست، لازم است مسئولان اجرایی در کار خود تجدید نظر کنند و در صورت اقدام جمعی این تعداد افزایش چشمگیری خواهد داشت.

بر این اساس و در راستای اجرای مفاد این سیاست ها، دکتر محمد مخبر; معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه ای خطاب به تمامی دستگاه های اجرایی خواستار همکاری و پیگیری برای اجرای سیاست های ابلاغی محیط زیستی مقام معظم رهبری شد.

متن بخشنامه معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:

نام خدا

بخشنامه همکاری و نظارت بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست به کلیه دستگاه های اجرایی.

در راستای اجرای سیاست های مشترک زیست محیطی، ابلاغیه 28/8/1394 مقام معظم رهبری (شورای عالی)، سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه تدوین شاخص ها، برنامه های عملیاتی، نظارت بر حسن اجرای سیاست ها و ارائه گزارش های دوره ای به سازمان را بر عهده دارد. دولت در فواصل سالیانه

به این منظور سازمان حفاظت محیط زیست موظف است با تشکیل کارگروه های دستگاه های مسئول و اجرای هرگونه سیاست، شاخص های لازم، برنامه عملیاتی را تدوین و به روز کند و گزارش اجرای آن را به هیأت وزیران ارائه دهد. کلیه دستگاههای قوه مجریه مشمول ماده (5) کارکنان خدمات ملکی مکلفند جهت تطبیق دقیق پالیسی ها با این سازمان همکاری نمایند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید