تبصره ماده 35 قانون اساسی را تعلیق می کند

تبصره ماده 35 قانون اساسی را تعلیق می کند

«اعتمد» در گفتگو با حقوقدانان به بررسی مشکل محدودیت دسترسی به وکیل معین در دادگاه ها پرداخت.

مادر امیرحسین رحیمی، متهم 15 ساله ای که 2 ماه است در زندان به سر می برد، در گفت و گو با «اعتماد» درباره مشکلات و خواسته هایش می گوید: وکیل تشیری با ما بی ادبانه برخورد می کند.

اعتماد آنلاین اگرچه در تبصره حاشیه ماده 48 قانون آیین دادرسی به محدودیت دسترسی به وکیل تعیین شده فقط در جریان دادرسی – رسیدگی بدوی و بدوی – اشاره شده است، اما وکلای منصوب از حضور در دادگاه منع شده اند. متهم یا در حال پیگیری فرجام خواهی، کما اینکه قانون اساسی می گوید که اصل 35 می گوید: «در کلیه دادگاه ها اصحاب دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر نتوانند وکیل انتخاب کنند، وسایل تعیین وکیل در اختیارشان قرار می گیرد» و «کیفری- قانون آیین دادرسی تا انتهای دادگاه یک مرز دارد.

گفتند تصمیم رئیس دادگاه انقلاب بوده است

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل منصوب شده «حمید قره‌اسانلو» به اعتماد آنلاین می‌گوید زمانی که برای اعلام وکالت به دادسرای کرج رفتم پذیرش نشد. علیزاده می گوید در این شعبه دادگاه به او گفته اند «وکیل قبول نمی شود».

او می‌گوید به این موضوع اعتراض کرده و یادآور می‌شود که در تبصره 48 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که وکلای تسخیری فقط با دوره محاکمه ارتباط دارند و وکلای خاصی حق حضور در «محاکمه و تجدیدنظر» را دارند. علیزاده می گوید پس از این توضیحات و با تاکید بر غیرقانونی بودن عدم پذیرش وی به عنوان وکیل منصوب کارهاسنل، این پاسخ را به وی داده اند: «بله. درست است.» ما سالهاست که این کار غیرقانونی را انجام می دهیم. این وکیل دادگستری همچنین با بیان اینکه کسانی که این موضوع را به او گفته اند این تصمیم را «تصمیم رئیس دادگاه انقلاب» می گویند، به اعتمادآنلاین گفت: گفتند تصمیم رئیس دادگاه انقلاب بوده که نظر یک وکیل را در مورد تمام مسائل امنیتی پذیرفته است. ، حتی در مرحله دادگاه. و وکیل معین پذیرفته نمی شود».

شکایت به رئیس قاضی و دادسرای پلیس قضایی

علیزاده طباطبایی در ادامه می گوید که پس از شنیدن این پاسخ به دفتر رئیس قوه قضاییه مراجعه و گزارشی از این پرونده ارائه کرده و نوشته است: «وضعیت کارهاسانلو یک فوریت است و فرصت زیادی برای تجدید نظر ندارد. وی می گوید برای ثبت این تخلف به «دادسرای پلیس قضایی» مراجعه کرده و در صورت عدم پاسخگویی از اداره مرکزی قوه قضاییه در آنجا شکایت می کند: «با قاضی-پلیس صحبت کردم. دادستان اگر ظرف یک روز از مدیریت مرکزی قوه قضائیه نتیجه نگرفتم به دادسرا مراجعه می کنم و به پلیس قضایی مراجعه می کنم و با توجه به صحبتی که با دادستان پلیس قضایی داشتم، شما شکایت شما را در آنجا ثبت خواهد کرد.”

او همچنین می گوید زمانی که برای اعلام وکالت گرا حسنلا به زندان رفتند به او گفتند که بدون اعلام و نامه دادگاه او را به عنوان وکیل نمی پذیرند. علیزاده با بیان اینکه این موضوع به یک رویه در محاکم امنیتی تبدیل شده است، می گوید: «این رویه قضات است. در دادسرا بازپرس می گوید که تبصره ماده 48 فقط حضور وکیل را قانونی دانسته است، هرچند قانون حقوق شهروندی ناقض این یادداشت است، اما در مورد کاراحسانلو ما حتی در مرحله دادسرا نیستیم. با بیان اینکه قاضی به تبصره ذیل ماده اشاره می کند. 48 و ما در مرحله تجدید نظر هستیم.

قاضی بر اساس شخصیت متهم و شخصیت وکیل در مورد پذیرش یا عدم پذیرش وکیل تصمیم می گیرد.
شیما کوزه وکیل دادگستری در گفت و گو با اعتمادآنلاین به اظهارات اخیر امیر رئیسیان وکیل منصوب محمد کبادلو نیز اشاره کرد و گفت بر اساس شنیده های وی این رویه خلاف قانون اساسی و حتی آیین دادرسی کیفری است. ، در تهران و آمل اتفاق می افتد.

وی در خصوص استعلام اخیر از سوی معاونت حقوقی قوه قضاییه در روزهای اخیر و پاسخ به آن استعلام که این وکیل به صورت یادداشتی محدود به رسیدگی اعلام کرد، گفت: ظاهراً این موضوع در گلستان مطرح شده و گلستان از مراجع قانونی استعلام کرده است. بخش قوه قضائیه.” این بخش نظریه ای را صادر می کند که توسط قانون الزامی نیست، اما دادگاه ها عموماً به پاسخ های این استعلام ها گوش می دهند. در این تحقیق اخیراً نیز گفته شده است که محدود کردن دسترسی به وکیل مربوط به دوره آزمایشی است و نباید در دادگاه ها اعمال شود. ، اما علیرغم اینکه این پرس و جو مربوط به تاریخ اخیر و در مورد رویدادهای اخیر است، شعب هنوز رفتار خاص خود را دارند.

گوچر درباره رفتار دادگاه ها قبل از اعتراضات اخیر هم چیز عجیبی می گوید: «برخی قضات اجازه وکالت نمی دهند و نسبت به برخی وکلا حساس هستند. یادم هست برای اعلام وکیل در یکی از پرونده های درویش گنابادی به دادگاه رفتم، اما در مرحله محاکمه من را نپذیرفتند و گفتند که تو نت نیستی و باید از تو پرسید. وی با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد پذیرش وکیل بر اساس «نگاه قاضی به متهم و شخصیت وکیل» است، می گوید: «نظر قاضی این نیست که وکیل یکی دیگر از بال های فرشته عدالت است، بلکه وکلا باید این موضوع را داشته باشند. در حال حاضر برای روشن شدن زوایای تاریک پرونده به نظر من، برای آنها حضور همین وکلای تسخیری در دادگاه هایی که از تلویزیون پخش می شود کافی است، یا وکیل موقت هستند یا وکلایی که مورد اعتماد مدیریت هستند. شعبه پرونده بنا به دلایلی.» گوشه تأکید می کند که طبق اطلاعات وی، حداقل در مورد جنایات جنگی اخیر، طبق اظهارات خانواده های متهمان، آنها در مرحله محاکمه به وکیل تعیین شده دسترسی ندارند. از این وکیل دادگستری درباره اقدامات انجام شده علیه این اقدام غیرقانونی و اینکه آیا راهی برای جلوگیری از این روند غیرقانونی وجود دارد پرسیدیم: «با رئیس دادگاه انقلاب صحبت کردم، می گویند دست من نیست!»

دیدگاهتان را بنویسید