تحقیق در مورد کشت بافت گیاهی در خراسان شمالی/ آغاز کشت بافت گیاهی بریج و گردو از بهار 1401.

ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793266

تحقیقات کاربرد روش کشت بافت گیاهی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی آغاز شده است. معرفی این روش برای گیاهان باریجه و گردو به منظور درآمدزایی و صادرات بیشتر از بهار 1401 آغاز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین ادیم، محقق و مدرس گروه حفظ نباتات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی به عصرتراک گفت: کشت بافت گیاهی یکی از روش های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک است.

ادیم گفت: جهان حدود 100 سال است که از این روش برای توسعه کشت و تجاری سازی محصولات استراتژیک خود استفاده می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این روش در مرحله اول گیاه را به صورت فنجانی کشت می کنند، گفت: در محیط آزمایشگاهی بهترین قسمت گیاه را برای کشت رویشی انتخاب می کنند، سپس در محیط کشت قرار می دهند و سپس هورمون های گیاهی را انجام می دهند. برای ریشه زایی و انشعاب به محیط غذایی اضافه می شوند.

یکی از اعضای هیأت علمی گروه گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: این گیاه برای تولید بوته یا نهال به مقدار زیاد به محیط گلخانه منتقل می شود و سپس گیاهان یا نهال ها در مراتع یا باغ ها می شوند. کاشته شده.

وی افزود: این گیاهان که ویژگی های مادری خود را به ارث برده اند، به یکسان و در یک سن رشد می کنند.

ادیم از فواید کشت گیاه می گوید: در مدت کوتاهی می توان از یک گیاه تعداد زیادی گیاه یا نهال برای کاشت در مراتع و باغات تولید کرد.

وی خاطرنشان کرد: گیاهانی که معمولا تکثیر آن ها مشکل است یا در استقرار یا جوانه زدن در طبیعت مشکل دارند و همچنین گیاهانی که در معرض انقراض هستند را می توان با کشت بافت گیاهی حل کرد.

7f5e9730 a930 407b a828 45ae626c959b خبر خاکستری

این مدرس گروه حفظ نباتات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی افزود: از این روش می توان برای تولید گیاهان عاری از بیماری و ویروس استفاده کرد.

وی همچنین گفت: ایجاد درآمد، اشتغال زایی و تولید تجاری گیاهی از دیگر مزایای بسیار مهم فرهنگ بافت گیاهی است که دنیا برای محصولات گیاهی صادرات محور خود از جمله موز و روغن نخل استفاده می کند.

ادیم در ادامه با اشاره به اینکه اخیراً وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که به طور متوسط ​​30 درصد باغات کشور فرسوده و نیازمند تعمیر و نوسازی است، خاطرنشان کرد: با بذر، اشتباه یا با پیوند، زمان بر و پرهزینه است.

بهینه ترین روش برای بهسازی و نوسازی باغات استفاده از روش کشت بافت گیاهی است

وی تاکید کرد: بهینه ترین روش برای زیباسازی و نوسازی باغات استفاده از روش کشت بافت گیاهی است که تمامی مزیت های ذکر شده در این نوع کشت را برآورده می کند.

یکی از اعضای هیات علمی گروه حفظ نباتات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: در این روش بهترین رقم از گونه های گیاهی انتخاب می شود، نهال از رقم انتخابی به مقدار زیاد تولید می شود. در باغ های فرسوده یا جدید کاشته می شود.

وی با یادآوری اینکه بیش از 20 سال است که محصول خرما در کشور کشت می شود، گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تحقیقات و مطالعاتی در زمینه کشت بافت گیاهی باریم و گردو انجام داده است. آن را در دستور کار خود قرار دهید.

ادیم گفت: تحقیقات آزمایشگاهی و تحقیقات روی این برنامه در بهار 1401 با انتخاب بهترین رقم گرد و بهترین رقم بریج آغاز می شود.

وی گفت: امکانات آزمایشگاهی این مطالعات در این مرکز تحقیقاتی فراهم شده است.

این مدرس گروه حفظ نباتات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مرکز تحقیقاتی در حال انجام تحقیقات آزمایشگاهی در زمینه کشت بافت گیاهی یک گیاه زینتی است.

وی درباره انتخاب گیاه دارویی باریجه به منظور بررسی کشت بافت گیاهی و تکثیر رویشی آن اظهار داشت: این گیاه دارای ترکیبات دارویی فراوان و همچنین ارزش صادراتی بالایی دارد.

ادیم همچنین گفت: این گیاه با ارزش اقتصادی بالا در خطر انقراض است.

1833bec1 bdb8 4df3 9461 e62c1723bbc2 خبر خاکستری

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی بذر این گیاه تولید شده در مزرعه عقیم و سخت جوانه می زند، انجام کشت بافت گیاهی برای این گیاه دارویی بسیار حائز اهمیت است.

یکی از اعضای هیات علمی گروه حفظ نباتات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی احیای رویشگاه های بریج در استان را با استفاده از این طرح در دستور کار قرار داده است. روش کشت بافت گیاهی را می توان در تعداد زیادی از گیاهان باریجه تولید کرد و در رویشگاه آنها کاشت تا این گیاهان به طور یکنواخت و همزمان رشد کنند.

وی درباره انتخاب گردو برای تحقیق در زمینه کشت بافت گیاهی نیز بیان کرد: این درخت باغی، اقتصادی و صادراتی است.

ادیم گفت: برای کشت بافت گیاهی آن بهترین رقمی انتخاب می شود که کم نیاز آب و در معرض تنش های محیطی باشد.

وی در خاتمه گفت: پس از انجام آزمایشات آزمایشگاهی کشت بارج بافت گیاهی و گردو در این مرکز تحقیقاتی و مثبت شدن نتایج، از سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی برای نظارت بر نتایج و استفاده دعوت خواهیم کرد. بنابراین سرمایه گذاری بهینه و دانش محور را در دستور کار خود قرار داده و برای دستیابی به آن سرمایه گذاری می کنند.

سخنگوی اداره حفظ نباتات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی نیز این روش را سودآور و ایجاد اشتغال دانست و گفت: انتظار می رود مورد استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید