رشد ۲ درصدی منابع بانکی در خراسان شمالی متاثر از افزایش دستمزد کارمندان/مسکن. در بهار امسال بیشتر برای وسایل مورد نیاز بود


ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885103

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان اعلام کرد؛

علی اصغر هدایتی گفت: منابع بانکی استان در خرداد 1401 نسبت به پایان اسفند 1400 دو درصد افزایش یافت و عامل اصلی این رشد منابع بانکی استان متاثر از افزایش حقوق عمران بود. خدمتکاران.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اصغر هدایتی دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک گفت: تا پایان اسفند ماه سال 1400 میزان منابع واریز شده در 13 بانک دولتی و غیردولتی اعضای ستاد هماهنگی بانک های استان انجام شد. کارمزد 174957 به یک میلیارد ریال رسید.
هدایتی افزود: در پایان خرداد 1401 میزان منابع سپرده گذاری شده در 13 بانک مذکور در استان به 178 هزار و 200 میلیارد ریال رسید.

وی گفت: در سه ماه بهار 1401 نسبت به پایان اسفند 1400 میزان منابع سپرده گذاری شده در 13 بانک استان 1.86 درصد افزایش داشته است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی تصریح کرد: عامل اصلی و موثر برای رشد این میزان منابع سپرده این بانک های مذکور در استان افزایش حقوق کارکنان دولت بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در صورتی که منابع ارزی و ریالی صنایع عمده استان و همچنین منابع حاصل از درآمد شعب فروشگاه های زنجیره ای فعال در استان در این 13 واحد دولتی و غیر دولتی معرفی و متمرکز شود. -بانک های دولتی که در کمیسیون های بانکی استان عضویت دارند این امر موجب افزایش منابع سپرده گذاری می شود که این 13 بانک تاثیر بسزایی خواهند داشت که امکان پرداخت تسهیلات از منابع داخلی این بانک ها به پروژه ها را افزایش می دهد. درخواست دریافت تسهیلات

هدایتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر درآمد حاصل از فروش شمش آلومینیوم جاجرم در بورس وارد سیستم بانکی استان می شود و امیدواریم سایر صنایع و فروشگاه های زنجیره ای فعال در استان نیز این رویکرد را در پیش بگیرند.

وی یادآور شد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان این درخواست از سوی مسئولان اجرایی و مقننه استان به رئیس جمهور ارائه شد تا دولت با انتقال و تمرکز درآمد ریالی و ارزی این افراد موافقت و موافقت کند. واحدها به سیستم بانکی استان در حال حاضر در انتظار تاییدیه دولت هستیم.




نسبت هزینه به منابع 13 بانک استان به 134 درصد رسید.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک ها در خراسان شمالی همچنین هزینه های نظام بانکی استان را بیان کرد: در پایان اسفند ماه سال 1400 هزینه های 13 بانک دولتی و غیردولتی اعضای کمیسیون بانکی استان 225 هزار و 930 میلیارد ریال بوده است. و در پایان خرداد ماه سال 1401 هزینه های این بانک ها به 238760 میلیارد ریال رسید.

وی افزود: بهای تمام شده این بانک ها در پایان خرداد ماه امسال به 134 درصد رسید در حالی که نسبت استاندارد هزینه ها به منابع در سیستم بانکی باید 80 درصد باشد.

هدایتی تصریح کرد: در مجموع نظام بانکی این استان از نظر نسبت هزینه ها به منابع خود دچار افت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بانک مرکزی به دلیل افزایش 390 میلیارد ریالی هزینه ها، بانک ملی خراسان شمالی را جریمه کرد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی همچنین بیان کرد: در سه ماه بهار امسال هزینه های این 13 بانک مذکور در حوزه مسکن و ساختمان 17 درصد، در بخش صنعت و معدن 14 درصد افزایش داشته است. و 8 درصد در بخش کشاورزی.

وی افزود: کمترین هزینه این 13 بانک در بخش خدمات در بهار امسال بوده است.

هدایتی تصریح کرد: دلیل اصلی افزایش تقاضای تسهیلات در حوزه مسکن در استان متاثر از افزایش نرخ تورم و تاثیر آن بر افزایش هزینه ساخت مسکن است.




افزایش 42 درصدی مطالبات غیرجاری 13 بانک استان

در ادامه، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی نیز به مطالبات غیرجاری 13 بانک خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: میزان این مطالبات غیرجاری این 13 بانک تا پایان اسفند 1400 پنج هزار است. و 369 میلیارد ریال که حجم آن تا پایان بهار 1401 به مبلغ هفت هزار و 608 میلیارد ریال رسید.

هدایتی گفت: این مطالبات غیرجاری شامل مطالبات معوق، معوق و مشکوک الوصول است که وام گیرندگان به دلایل مختلف موفق به تسویه آن نشده اند.

وی به افزایش تورم، گرفتار شدن هر چه بیشتر واحدهای تولیدی در دام افزایش هزینه تولید و کاهش فروش و رقابت با رقبا به عنوان دلایل اصلی این مشکل اشاره کرد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی در عین حال خاطرنشان کرد: بانک ها زمانی برای یک واحد تولیدی دستور اجرایی صادر می کنند که واحد تولیدی کاملاً غیرفعال باشد و دیگر قادر به تسویه بدهی نباشد.

وی در ادامه تصریح کرد: میزان مطالبات غیرجاری نیز نشان می دهد که سیستم بانکی برای وصول مطالبات خود به واحدهای تولیدی فشار نمی آورد و در کنار دستگاه های اجرایی است و پشت مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی می ایستد. حتی یک کارگر را پشتیبانی کنید در خط تولید چراغ واحد تولیدی باید روشن باشد.

هدایتی افزود: اما در مواقعی که واحد تولیدی به طور کامل غیرفعال است، برای تسهیل و رفع گلوگاه های تولید، تصمیم گیری می شود در کارگروه دوباره به بهره برداری برسد.




مشکلات بانک ها با احیای کارخانه های تملک شده/ 5 واحد تملک شده در سال جاری تکلیف می شوند

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: در مجموع در دو دهه گذشته 15 واحد غیرفعال توسط 15 بانک استانی در خراسان شمالی تملک شد که از این تعداد 10 واحد به مالکان اصلی کاهش یافت. بازگردانده شدند و این کارخانه ها به چرخه تولید بازگشتند.

هدایتی گفت: با وجود اینکه پنج واحد دیگر چندین بار به مزایده گذاشته شده است، اما هیچ نامزدی برای خرید، سرمایه گذاری و راه اندازی این واحدها پیش قدم نشده است.

وی بیان کرد: با این حال امسال تکلیف این پنج واحد تملک شده را نهایی و مشخص می کنیم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک ها در خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه چرا واحدهای تولیدی غیرفعال و در اختیار بانک ها هستند، تصریح کرد: وقتی یک واحد تولیدی بدون سرمایه اولیه و بر اساس اخذ وام از موسسات مالی و بانک های خصوصی راه اندازی می شود، برخی از صاحبان این واحدها. واحدها در تسویه زودهنگام یا نیمه راه این بدهی ها با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: مدیریت برخی از این کارخانه ها فنی و تخصصی نیست.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک ها در خراسان شمالی همچنین یادآور شد: پیچیده شدن فرآیند اداری و تاخیر در صدور مجوزها، مجوزها و تاخیر در پرداخت تسهیلات بانکی نیز متقاضیان تاسیس واحد تولیدی را از افزایش تورم، افزایش تورم متضرر می کند. هزینه های تولید و کاهش رقابت پذیری با بازارها رقابت می کند.

وی تصریح کرد: در عین حال زمانی که یک واحد تولیدی غیرفعال می شود و با کمک سیستم بانکی تملک و به چرخه تولید باز می گردد، بازگشت و فعال شدن مجدد چرخه تولید این کارخانه ها جز با احیای مجدد امکان پذیر نیست. تزریق تسهیلات بانکی

هدایتی افزود: متأسفانه در برخی موارد کارخانه هایی که به تولید بازگشته اند نمی توانند دوباره بدهی های بانکی خود را تسویه کنند و این تنها فشار بیشتری را بر نظام بانکی و کارخانه زیان ده وارد می کند. سیستم بانکی از ادامه این روند خوشحال است.» دور اشتباه نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید