خراسان شمالی مطالعه ای در مورد اثربخشی سموم در بیماری های مهم گیاهی کشور انجام داد

ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799933

رئیس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بجنورد اعلام کرد؛

حمید نامور با اعلام اینکه اجرای طرح سنجش اثربخشی سموم برای بیماری های مهم گیاهی در کشور به استان خراسان شمالی واگذار شده است، گفت: هدف از اجرای این طرح شناسایی سموم مناسب برای گیاهان E.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید نامور مدیر ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جانبازان بوینورد در گفت و گو با عصرتراک اظهار داشت: آذربایجان غربی و شرقی نیز همزمان اردبیل را آغاز کردند.

نامور در ادامه یادآور شد: کشاورزان و باغداران سالهاست که از تأثیر سمومی که در سمپاشی برای کنترل آفات و بیماری های گیاهی استفاده می شود ناراضی هستند. اثربخشی سموم در بیماری های مهم گیاهی کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: موسسه حفظ نباتات ایران در اجرای این طرح استان خراسان شمالی را به عنوان استان مشخص انتخاب کرده است و من مجری این طرح هستم.

این کارمند در ادامه درباره اجرای این طرح گفت: در کشور در بخش کشاورزی محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا وجود دارد که امنیت غذایی کشور را تضمین می کند و همچنین برخی از محصولات باغی مانند. سیب، هلو و انگور صادرات محور همیشه درگیر بیماری هایی مانند سپتوریا، سفیدک پودری در غلات، لکه سیاه سیب، پوسیدگی برگ هلو، سفید داخلی انگور و پوسیدگی خاکستری انگور هستند.

وی گفت: کشاورزان و باغداران برای کنترل و مبارزه با این بیماری ها همواره محصولات خود را در مراحل مختلف سمپاشی می کنند.

نامور افزود: این رویه نه تنها باعث باقی ماندن سموم روی محصولات، بلکه تجارت محصولات کشاورزی در بازارهای خارجی نیز شده است.

وی بیان کرد: از این رو در راستای اجرای طرح ارزیابی اثربخشی سموم در برابر بیماری های گیاهی، به دنبال شناسایی عوامل شیوع و طغیان بیماری های گیاهی بر روی این محصولات و میزان اثربخشی سموم در مزارع و باغات استان هستیم. استان های تحت پوشش این برنامه

این مقام مسئول گفت: نتایج این تحقیقات ثبت و برای سایر سموم روی گیاهان این مزارع و باغات مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

وی افزود: در نهایت بهترین سموم کنترل و کنترل بیماری برای این گیاهان انتخاب می شود که پس از تایید موسسه حفظ نباتات ایران بر اساس روش های مدیریت بیماری های گیاهی به کشاورزان معرفی می شود.

رئیس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بجنورد نیز گفت: در این طرح هدف ما استفاده از سموم مناسب در زمان مناسب برای کنترل و کنترل بیماری های گیاهی است تا تعداد مراحل سمپاشی و هزینه های تولید کاهش یابد. كاهش دادن.

نامور افزود: با توجه به اینکه اجرای این طرح دو ساله است، در سال دوم به دنبال استفاده از روش های بیولوژیک برای کنترل و کنترل بیماری های گیاهی ذکر شده در این محصولات هستیم تا بتوان آن را مدیریت یکپارچه کرد. (کنترل شیمیایی و بیولوژیکی) در سطح مزرعه و باغ در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید