گیاهی برای کاهش بیماری آلزایمر

گل برفی (Galanthus nivalis L) یا «زنگ برفی» گیاهی است علفی و از خانواده Amaryllidaceae. 21 گونه گل برفی وجود دارد که از اروپا و آسیای مرکزی منشا می گیرند و به آنها گل برف نیز می گویند زیرا گل های آنها در اواخر زمستان شکوفا می شوند.

گیاهی برای کاهش بیماری آلزایمر

دکتر سعیده ممتاز، مدیر گروه فارماکولوژی و عضو هیأت علمی مؤسسه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درباره این گیاه گفت: پیاز و برگ های این گل حاوی آلکالوئیدی به نام گالانتامین است که به کاهش زوال عقل آلزایمر کمک می کند.

گالانتامین، یک مهارکننده رقابتی و برگشت‌پذیر، می‌گوید: «این آلکالوئید با بازگرداندن تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی (فرستنده‌های شیمیایی) در مغز به بهبود حافظه، تمرکز و توانایی‌های شناختی عمومی، به ویژه استیل کولین عصبی کمک می‌کند. فعالیت آنزیم استیل کولین استراز است و در پیشگیری و درمان زوال عقل خفیف تا متوسط ​​در بیماران مبتلا به آلزایمر موثر است.

وی گفت: در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و داروهای تجویزی تنها می توانند علائمی را که اغلب با بیماری آلزایمر مرتبط هستند از جمله بی خوابی، سرگیجه، اضطراب، بی قراری و افسردگی بهبود بخشند. این گیاه توانایی تشخیص و دریافت گیرنده های استیل کولین نیکوتین را بهبود می بخشد و سطح استیل کولین را در هیپوکامپ و انتهای رشته های کولینرژیک افزایش می دهد. همچنین آستانه تاثیر این ماده در درمان آلزایمر به مرور زمان کاهش نمی یابد.

به گزارش پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، وی گفت: این ماده به راحتی می تواند از سد خونی مغزی عبور کرده و سنتز گیرنده های نیکوتین را افزایش دهد و با تحریک این گیرنده ها از تشکیل آمیلوئید در بافت عصبی جلوگیری کند. همچنین قادر است سطح انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند گلوتامات، سروتونین و گابا را در مغز افزایش دهد.

مدرس مؤسسه مطالعات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: مصرف این گیاه با عوارض همراه بوده و تداخلات دارویی زیادی دارد، بنابراین مشورت با پزشک متخصص در این زمینه ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید