نقش فست فود در بیماری آلزایمر

یکی از اثرات مصرف چنین موادی بر بدن انسان افزایش خطر ابتلا به آلزایمر است. کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر اخیراً مطالعه ای را در برزیل انجام داد و نقش غذاهای فرآوری شده و فست فودها را در بیماری آلزایمر مورد بحث قرار داد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که نوشابه ها، غلات و غذاهای منجمد می توانند در درازمدت بر سلامت شناختی افراد تأثیر بگذارند.

در این مطالعه رابطه بین مصرف زیاد غذاهای بسیار فرآوری شده و زوال شناختی به ویژه حافظه و عملکرد اجرایی در 10775 نفر در مدت 8 سال مورد بررسی قرار گرفت که نتایج به دست آمده از این مطالعه کمی ترسناک به نظر می رسد زیرا نشان می دهد حتی مصرف شیرینی جات بیش از حد مجاز می تواند آسیب جدی به مغز او وارد کند. در این مطالعه محققان به این نتیجه مهم رسیدند که هر چیزی که برای قلب مفید باشد برای مغز نیز به همان اندازه موثر است.

ناتالیا گونکالوز، دکترای دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو، محقق ارشد این مطالعه، می گوید: می دانیم که یک رژیم غذایی سالم برای قلب و سرشار از میوه ها و سبزیجات برای تناسب اندام و بدن سالم بسیار مفید و مهم است. قلب و مغز باید بدانید که این مواد از بدن ما در برابر بیماری ها محافظت می کنند و سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کنند.

عدم دسترسی به غذای سالم
این موضوع مهمی است که شاید همه افراد در کل دنیا زمان و پول کافی برای تغذیه سالم نداشته باشند. امروزه در برخی از کشورهای دنیا، مردم آنقدر کار می کنند که حتی وقت کنار هم بودن را هم ندارند، چه برسد به اینکه آشپزی کنند و برای تهیه غذای سالم وقت بگذارند.

امروزه، برای برخی از افراد کم درآمد، غذاهای بسیار فرآوری شده ممکن است تنها گزینه در دسترس آنها باشد که آنها را در معرض خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل قرار می دهد. طبق انجمن آلزایمر، 19 درصد از سیاه پوستان و 14 درصد از بزرگسالان اسپانیایی تبار در سن 65 سالگی و در مقایسه با 10 درصد از افراد مسن سفید پوست، افراد مسن دچار زوال عقل آلزایمر هستند.

متاسفانه نابرابری های زیادی در مصرف مواد غذایی در دنیا وجود دارد و این امر می تواند جان افراد زیادی را به خطر بیندازد و آنها را در معرض بیماری های مختلف قرار دهد.افرادی که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند کسانی هستند که کمترین دسترسی به غذای سالم را دارند. در همین حال، غذاهای فرآوری شده منجمد نیز ناسالم در نظر گرفته می شوند.

به نظر می رسد هر چقدر هم که بودجه یک فرد کم و محدود باشد، باز هم می تواند تا حدودی به غذای سالم دسترسی داشته باشد. می توانید در روزهایی که در شهر هستید برای خرید میوه و سبزیجات به بازار بروید و خرید روزانه میوه و سبزیجات خود را از آنجا انجام دهید و البته فکر می کنید خرید این محصولات بر خرید انواع بستنی و شیرینی ارجحیت دارد. و نوشیدنی های مضر پیروی از یک رژیم غذایی را فراموش نکنید سالم می تواند سبک زندگی شما را کاملاً تغییر دهد و آن را در جهتی متفاوت هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید