تحریم های روسیه؛ مک دونالد، استارباکس و کوکاکولا ادامه می دهند/ زنجیره فست فود درباره اوکراین سکوت می کند

تحریم های روسیه؛  مک دونالد، استارباکس و کوکاکولا ادامه می دهند/ زنجیره فست فود درباره اوکراین سکوت می کند

روز جدید پپسی در وب سایت خود اعلام کرد که بزرگترین تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی در روسیه است و صدها میلیون دلار در سه کارخانه تولیدی این شرکت سرمایه گذاری کرده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بسیاری از بزرگترین شرکت های جهان در روسیه فعالیت خود را متوقف کردند و بسیاری از فروشگاه های خود را در آن کشور تعطیل کردند.

غول‌های فناوری مانند اپل، سامسونگ و خرده‌فروشی‌های لوکس مانند هرمس روند بسته شدن یا بستن فروشگاه‌ها را دنبال می‌کنند، اما شرکت‌های غذایی ایالات متحده یا زنجیره‌های فست فود هنوز در روسیه باز هستند و همچنان فعالیت می‌کنند.
به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید

نیویورک تایمز گزارش داد که شرکت های غذای آمریکایی یا فست فودهای زنجیره ای در روسیه تا حد زیادی در مورد اوکراین سکوت کرده اند.

سرمایه‌گذاران بزرگ و گروه‌های مختلف مردم اکنون از طریق رسانه‌های اجتماعی فشار زیادی را بر تولیدکنندگان عمده مواد غذایی ایالات متحده مانند کوکاکولا، پپسی و زنجیره‌های مک‌دونالدز و یام برندز وارد می‌کنند. آنها می خواهند که این برندهای غذایی در روسیه کار خود را متوقف کنند.

رئیس صندوق بازنشستگی ایالتی نیویورک، یک شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی، گفت: «این شرکت‌ها باید در نظر بگیرند که آیا تجارت در روسیه در این زمان بی‌ثباتی و حساسیت شدید ارزش ریسک را دارد یا خیر».

مک دونالد، کوکاکولا، پپسی، ورلد اینترنشنال (شکلات ساز تابلر)، اوریو و ریتز کراکر به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

در پاسخ به تهاجم روسیه، استارباکس و یام برندز حمایت خود را از تلاش های بشردوستانه اعلام کردند. هر دو شرکت صاحب امتیاز زنجیره ای فست فود KFC و پیتزا هات هستند.

برخلاف خرده فروشان که تعطیلی خود را در روسیه اعلام کرده اند، برخی از زنجیره های آمریکایی صاحب رستوران های روسی نیستند و شعبه های رستوران در روسیه تنها با نام خود فعالیت می کنند.

در روسیه، زنجیره‌ها و فرنچایزهای Starbucks، Papa Johns و Yum Brands، KFC و Pizza Hut به عنوان فرنچایز اداره می‌شوند.

فرنچایز مدلی از همکاری تجاری است که برای عرضه محصول یا خدمات استفاده می شود. یک رابطه بلندمدت که در آن فرنچایز دهنده حق بهره مندی از مجوز و برند خود را به امتیاز گیرنده می دهد و در سازماندهی، آموزش، ارائه، بازاریابی و مدیریت به او کمک می کند. فرنچایز دهنده مبلغی از درآمد فرنچایز را در ازای آموزش و بازاریابی خود دریافت می کند.

Yum Brands Group که دارای بیش از 1000 KFC و 50 شعبه پیتزا هات در روسیه است، اعلام کرد که شعبه های آن دارای امتیاز هستند و اعلام کردند که به اوکراین به سازمان های بشردوستانه و بشردوستانه مختلف کمک خواهند کرد.

بحران در اوکراین؛ مک‌دونالد، کوکاکولا، پپسی و مک‌دونالد به کار خود در روسیه ادامه می‌دهند/ شرکت‌ها درباره اوکراین سکوت می‌کنند

صاحبان رستوران ها و فست فودهای زنجیره ای یا کافه های آمریکایی در روسیه عمدتاً روابط نزدیکی با بانک ها و سرمایه گذاران بزرگ روسیه دارند.

کارشناسان فرانچایز می گویند که بر اساس این قراردادها، مالک و اپراتور شعبه های رستوران در روسیه ممکن است به جای برند اصلی، حق تعطیلی رستوران را در شرایط بحران یا ناآرامی سیاسی داشته باشند.

شرکت های فست فود و نوشیدنی جزو اولین گروه های تجاری بودند که وارد بازار روسیه شدند و بسیاری از آنها برای چندین دهه در روسیه ماهرانه تجارت می کردند.

در تنش‌ها و ناآرامی‌های گذشته، تعداد زیادی از روس‌ها می‌خواستند نوشابه، مرغ، پیتزا و همبرگر آمریکایی بخورند.

به گفته مقامات مک دونالد، در روز افتتاح اولین شعبه مک دونالد در میدان پوشکین مسکو (1990)، 30000 روس در مقابل رستوران صف آرایی کردند و به گفته مقامات مک دونالد، یک رکورد تاریخی به جای گذاشتند.

چند سال بعد، میخائیل گورباچف، رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی، در کمپین پیتزا هات شرکت کرد.

برخلاف سایر کافه‌ها و زنجیره‌های فست فود، مک دونالد مالک اکثر رستوران‌های خود در روسیه است. بر اساس شرایط اوراق قرضه سرمایه گذاری، روسیه 9 درصد از کل درآمد شرکت و 3 درصد از درآمد عملیاتی زنجیره فست فود را دریافت خواهد کرد.

مک دونالد هیچ اظهارنظری در مورد حمله به اوکراین نداده است.

سخنگوی این شرکت در مورد سؤالات مربوط به افتتاح رستوران های این شرکت در روسیه اظهار نظری نکرد و نگفت که چگونه غذا دریافت می کند یا هزینه پرداخت می کند.

شرکت های لجستیک و حمل و نقل تحویل کالا به روسیه را متوقف کرده اند و دسترسی به سیستم های مالی بین المللی و پرداخت ها محدود یا غیرممکن است.

پپسی در مورد عملیات خود در روسیه اظهار نظری نکرده است. سخنگویان شرکت به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

این شرکت در وب سایت خود عنوان می کند که بزرگترین تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی در روسیه است و صدها میلیون دلار در سه کارخانه تولیدی این شرکت سرمایه گذاری کرده است.

روسیه بیش از 4 درصد از درآمد 79.4 میلیارد دلاری پپسی در سال گذشته یا حدود 3.4 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

پپسی طی قراردادی در اوایل دهه 1970 به روسیه اجازه داد پپسی را به عنوان یک بطری در اتحاد جماهیر شوروی تولید و بفروشد.

پس از آن پپسی به اولین محصول مصرفی آمریکایی در اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد.

مک دونالد و سایر فست فودهای زنجیره ای ایالات متحده در روسیه به فعالیت خود ادامه می دهند، در حالی که بسیاری از غول های فناوری غربی و خرده فروشان فعالیت خود را در اوکراین کاهش داده یا تعطیل کرده اند.

در مقابل، یکی از شرکت های تابعه PepsiCo که قبلاً مشروبات الکلی شوروی را با ودکا در ایالات متحده می فروخت، حقوق انحصاری فروش سایر مشروبات الکلی شوروی مانند شامپاین، شراب و براندی را در ایالات متحده به دست آورد.

کوین جیسون، مدیرعامل استارباکس، روز جمعه در بیانیه‌ای خطاب به کارکنان جهانی خود، «حملات غیرموجه، ناعادلانه و وحشتناک» روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

وی افزود که شرکت او تمام هزینه ها را به شعبه های فعال در روسیه به همراه سایر کمک های مالی به عنوان کمک های بشردوستانه به اوکراین اهدا خواهد کرد.

یک وب سایت استارباکس که توسط گروه کویتی الشایا در روسیه اداره می شود، روز شنبه گفت که این برند دارای 130 شعبه در ساعات کاری عادی در روسیه است.

Yum Brands Group که دارای بیش از 1000 KFC و 50 شعبه پیتزا هات در روسیه است، اعلام کرد که شعبه های آن دارای امتیاز هستند و اعلام کردند که به اوکراین به سازمان های بشردوستانه و بشردوستانه مختلف کمک خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید