فلافل 95 هزار تومانی در فست فود/دلار فلافل را گران کرد؟!

فلافل 95 هزار تومانی در فست فود/دلار فلافل را گران کرد؟!

بررسی قیمت در رستوران ها و فست فودها نشان می دهد که قیمت فلافل در محله هایی مانند جردن به 95 هزار تومان رسیده است. پس از این اتفاق فعالان این صنف از کاهش چشمگیر مشتریان خبر دادند.

پس از اصلاح نظام یارانه ای در اردیبهشت ماه امسال، قیمت مواد غذایی و مواد غذایی به یکباره چندین برابر افزایش یافت. حالا موج گرانی ها به فلافلی ها رسیده است که تا همین اواخر غذایی ارزان و راحت محسوب می شدند. به طوری که خرید این ساندویچ از برخی رستوران های شمال شهر تهران به بیش از 100 هزار تومان رسید.

البته در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت یا شهرهای دیگر این غذای پرطرفدار اغلب بین 40 تا 50 هزار تومان قیمت دارد. حتی می توان آن را با قیمت های پایین تر در برخی مناطق یافت. با این حال، در غیاب نظارت کافی و فقدان برنامه ریزی سیاست های کلان اقتصادی، هر رستوران قیمت های دلخواه را در منو درج می کند.

برخی نیز با نام های بیگانه و ساختگی برای خالی کردن جیب مشتریان، غذاهای فلافل مانند در اختیار مشتریان قرار می دهند.

فلافل 95000 تومانی در فست فود/دلار فلافل را گران کرد؟

پس از افزایش قیمت فلافل، بسیاری از افراد سبک زندگی خود را تغییر داده و کمتر به رستوران ها و فست فودها مراجعه می کنند. چرا که اکنون خرج غذا برای یک خانواده چهار نفره در کوچکترین حالت به بیش از نیم میلیون تومان می رسد.

به گفته مسئولان اتحادیه، فروش رستوران ها در ماه های اخیر به نصف کاهش یافته است. البته در این رویداد نباید از شیوع ویروس کرونا غافل شد. اما پس از سرد شدن تب این بیماری، مشتریان به موسسات مراجعه نکردند.

این اتفاق روش جدیدی از فروش را در بین رستوران‌ها و موسسات فست فود رایج کرد. از فروش غذاهای آماده تا فروش تکه های پیتزا. برخی دیگر سعی کردند با کاهش وزن و کیفیت غذا مشتریان خود را حفظ کنند.

در همین زمینه، علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌ها، از عدم پذیرش غذای رستوران‌ها پس از شیوع ویروس کرونا توسط مردم خبر داد و گفت: افزایش قیمت غذای رستوران‌ها باعث افزایش 20 درصدی شد. کاهش 30 درصدی تقاضا

به گفته وی تورم در کشور ناشی از قیمت روغن، برنج، رب گوجه فرنگی، ادویه، زعفران و… است. تاثیر داشته است؛ رستوران داران نیز مصرف کننده محسوب می شوند و باید محصولات پخت و پز را با قیمت بالا خریداری کنند.

وی تصریح کرد: اتحادیه فعالیت اتحادیه ها را کنترل می کند و تعرفه غذا در رستوران پس از محاسبه قیمت مواد اولیه (بر اساس فاکتور روزانه)، حقوق کار، بیمه، مالیات و 20 درصد سود قانونی و … اخذ می شود.

در حال حاضر قیمت ساندویچ فلافل به 95 هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت اکثر خورش ها تا سال گذشته زیر 50 هزار تومان بود اما امروز به بالای 120 هزار تومان رسیده است که نشان از افت کیفیت اکثر این غذاها دارد. رستوران داران این موضوع را با افزایش چند برابری قیمت برنج، روغن، حبوبات، مرغ، نوشیدنی و غیره توضیح می دهند.

بررسی ها نشان می دهد که کاهش تقاضا به رستوران ها محدود نمی شود. در حال حاضر فست فودها، آب میوه فروشی ها، بستنی فروشی ها، کافی شاپ ها و… نیز وضعیت مشابهی را تجربه می کنند.

برخی از مسئولان صنفی از گسترش دستور غذای نیم بها می‌گویند و می‌گویند: وضعیت اقتصادی صنوف به‌ویژه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌ها نسبت به شروع همه‌گیری کرونا بهتر شده، اما قیمت مواد غذایی. از ابتدای امسال به گونه ای افزایش یافته است که برای صاحبان کسب و کار این صنعت و مردم برای خوردن غذای مورد علاقه خود جای تنفسی باقی نمانده است.

دیدگاهتان را بنویسید