غذای محلی و ارتقای سلامت؛ داستانی در مورد غذاهایی که جایگزین فست فود می شوند


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1817560

غذاهای محلی استان ایلام در بین مردم از جایگاه بالایی برخوردار است و یکی از این غذاهایی که برای درمان سرماخوردگی تهیه می شود، ترهینه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، غذاهای محلی از قدیم الایام در استان ایلام رواج داشته و تمامی غذاهای محلی به مناسبت و فصل تهیه می شود، از جمله غذاهایی که در فصل زمستان به دلیل شیوع سرماخوردگی در بین مردم ایلام مصرف می شود.

ترخینه به دو روش و طعم متفاوت تهیه می شود که انواع آن دوینه و شومینه است.

ابتدا سبزی شلم که مخصوص این غذاست را به قطعات و ریشه خیلی ریز خرد کرده و به همراه گوجه فرنگی که گوجه محلی بهتر است رنده می کنیم و آب انار را با مقداری سبزی معطر مخلوط می کنیم و با افزودن ترخون نعناع و غیره و همچنین پیاز و فلفل و زردچوبه و مایه خمیر مایه آماده شده را به مدت چهار روز دور از آفتاب قرار دهید سپس گندم خرد شده را به آن اضافه کرده و به صورت خمیر در آورید و حدود پنج روز دیگر می رسد.

مخمر کامل از گندم خورده می شود و ماده معطر و خوش طعمی تهیه می شود و برخی افراد این ماده را به صورت خمیر در یخچال نگهداری می کنند.

این غذا معمولاً در فصل سرما تهیه می شود و به دلیل ترکیباتش ارزش غذایی زیادی دارد و غذای مناسبی برای سرماخوردگی است.

علاوه بر این، مواد حدود یک ماه قبل از شروع فصل سرد آماده می شوند و در زمان پخت زمان کوتاهی برای پخت نیاز دارند.

به این ترتیب که چند دانه ترخون خشک را در ماش می پزند و پوست می گیرند و به مدت 20 دقیقه در آب جوش می پزند سپس پیاز را داغ می کنند و می خورند البته طبق ذائقه مردم می توان آن را بدون ماش هم پخت. سابق.


73ff5bbe 4ef1 40f7 8f36 d4bd297ce09e خبر خاکستری


Turquoise properties 3 خبر خاکستری

نوع دوم ترخینه دوینه است که مزه آن بسیار ترش است و فقط حاوی کره و گندم پوست کنده با افزودن سبزیجات معطر و نمک و فلفل است و در مدت حدود 7 روز آماده می شود.

سایر غذاهای محلی استان ایلام شله امیری اشتاین این غذا معمولا در فصل سرد استفاده می شود و به دلیل طعم گرمی که دارد برای رفع سرماخوردگی مناسب است.

تهیه آن بدین صورت است که ابتدا ماش را در آب جوش می‌جوشانند و پوست آن را که معمولاً هنگام پخت جدا می‌کنند، می‌پزند و با کمی برنج محلی (آمبربو) می‌پزند و مقداری از آن را بنا به ذائقه، کمی پیاز پوست کنده بدون له کردن می‌ریزند. آن را بپزید و با کمی روغن و نمک و فلفل و پیاز داغ کرده و سرو کنید.

از دیگر غذاهای استان ایلام می توان به برنج و گوشت، عدس، عدس، نخود، گوشت، خینه (نصف تخم مرغ)، لوبیا پلو، حلوا، پنیر دلمه ای اشاره کرد. دوغ)، ترخینه، مش او، جوج او (مرغ)، شله و غیره.

برخی از غذاهای محلی استان که در فصل بهار از گیاهان کوهی جمع آوری و در فصل زمستان خشک و مورد استفاده قرار می گیرد مانند تارگ، کنگر، هلو، بول، گز، غذا.


634bf715 ffb7 4f7c b03e 19c53fea6a45 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید