مهم ترین علامت بیماری آلزایمر روز جدید

مهم ترین علامت بیماری آلزایمر روز جدید

این متخصص مغز و اعصاب گفت: مهمترین علامت بیماری آلزایمر اختلال در حافظه است.

سید جواد حسینی نژاد، جراح مغز و اعصاب برنامه نبض شبکه بهداشت و درمان سیما در پاسخ به این سوال که حافظه چیست؟، گفت: حافظه ترکیبی از سه فعالیت در مغز است. مهمترین بخش، ثبت و بازیابی اطلاعات از محیطی است که در لوب گیجگاهی ذخیره می شود تا در صورت نیاز بتوان آن را بازیابی کرد.

وی ادامه داد: به این سه فرآیند حافظه می گویند و هر اختلالی در این سه مرحله با اختلال حافظه همراه است، گاهی استرس بیش از حد باعث عدم تمرکز می شود و اتفاقات در مغز ثبت نمی شود که با فراموشی ناشی از آن متفاوت است. آلزایمر.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: مهمترین علامت بیماری آلزایمر، اختلال حافظه است. در بیماری آلزایمر معمولا اطرافیان بیمار شاکی هستند اما خود بیمار شکایتی ندارد.

وی حافظه فوری، حافظه اخیر و حافظه از راه دور را سه قسمت اصلی حافظه می داند و یادآور می شود: مهمترین بخشی از حافظه که در بیماران آلزایمری مختل می شود، حافظه اخیر است. این افراد اتفاقات چند ساعت پیش را فراموش می کنند، اما اتفاقات سال های قبل را به یاد می آورند.

حسینی نژاد افزود: یکی از تفاوت های انواع فراموشی این است که کسانی که آلزایمر ندارند با انواع حافظه مشکل دارند. همچنین، کم کاری تیروئید، کمبود ویتامین B12، افسردگی و استرس روانی درجاتی از کاهش حافظه وجود دارد که با درمان قابل جبران است و نباید با اختلال حافظه بیماری آلزایمر اشتباه گرفته شود.

وی افزود: در آمریکا حدود 20 درصد افراد بالای 65 سال به درجاتی از آلزایمر مبتلا هستند که این آمار در افراد بالای 85 سال به 40 درصد می رسد.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سوال که آیا آلزایمر صرفاً از دست دادن حافظه اخیر است یا موارد دیگری نیز دخیل است، گفت: در بیماری آلزایمر، قسمت های مختلف مغز بر اثر «تجمع پروتئین» در سلول های مغز آسیب می بیند و سلول های مغز را از بین می برد.

حسینی نژاد افزود: البته علائم آلزایمر تنها به اختلال حافظه محدود نمی شود و بسته به اینکه کدام قسمت از مغز درگیر باشد علائم آن متفاوت خواهد بود.

این متخصص مغز و اعصاب بیان می کند: اگر قسمت جلویی مغز درگیر شود علائم اختلال شخصیت و افسردگی در فرد بروز می کند. یکی از مشکلاتی که اطرافیان فرد مبتلا به آلزایمر را نگران می کند، توهمات ناشی از بدبینی است. بی قراری و ترک خانه از دیگر علائم بیماری آلزایمر است. بنابراین مراقبت از این افراد به دلیل اختلال حافظه اخیر، پرخاشگری، اضطراب، توهم، هذیان و اختلال شخصیت بسیار دشوار است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: توهمات و هذیان های فرد مبتلا به آلزایمر تحت کنترل وی نیست، توصیه می شود در هنگام کار با این افراد هیچ گونه تایید و تکذیب نکند. بهتر است سعی کنید موضوع را تغییر دهید و در مورد موضوعات دلپذیر با بیمار صحبت کنید.

وی افزود: علائم آلزایمر در تاریکی شدیدتر می شود، بنابراین برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود نور داخل خانه را به درستی تنظیم کنید.

کارشناس برنامه به فرزندان خانواده ها توصیه کرد: والدین را از خانه های قدیمی خود بیرون نبرید زیرا این افراد خاطره و ارتباط با محیط آشنای قبلی دارند که در حفظ آرامش آنها بسیار موثر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان از آلزایمر 100 درصد پیشگیری کرد، گفت: می توانیم علائم را به تعویق بیندازیم و از شدت آن بکاهیم اما پیشگیری 100 درصدی امکان پذیر نیست.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری آلزایمر معمولاً مستلزم یک استعداد ژنتیکی و همچنین عوامل محیطی برای بروز آن است. تحقیقات انجام شده این نظریه را تأیید می کند که افرادی که بیشتر مطالعه کرده اند دیرتر به آلزایمر مبتلا می شوند یا اگر به آن مبتلا شوند خفیف تر خواهد بود. زیرا در این افراد سلول های مغزی دائماً فعال هستند و بازسازی و تقویت می شوند.

وی از حرکت به عنوان عاملی موثر در پیشگیری از انواع بیماری ها یاد کرد.

این کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا غذاها می توانند در ابتلا به آلزایمر نقش داشته باشند، گفت: غذاهای چرب و غنی از پروتئین، غذاهای فرآوری شده و صنعتی فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می کند و یا حتی ممکن است بیماری را تسریع کند.

وی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی فسفر، سلنیوم و منیزیم به بازسازی سلول های مغز کمک می کند. من به افرادی که خام گیاهخوار هستند در مورد کمبود ویتامین B12 (که با اختلال حافظه مرتبط است) هشدار می دهم.

وی از آلودگی هوا به عنوان عامل موثر در ابتلا به آلزایمر یاد کرد و گفت: درمان های دارویی تنها پیشرفت آلزایمر را به تاخیر می اندازد و در درمان آن موثر نیست، شاید در آینده بتوان از سلول های بنیادی در درمان آلزایمر استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید