سبک زندگی ناسالم عامل ابتلا به بیماری آلزایمر در کشور است


ساعت: 16:43
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898888

الهام پرویه با اشاره به ترویج سبک زندگی ناسالم در کشور گفت: وابستگی بیش از حد به تلفن همراه خطر ابتلا به آلزایمر را در کشور افزایش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ الهام پرویه متخصص مغز و اعصاب به مناسبت روز جهانی آلزایمر (9 شهریور) در گفتگو با خبرنگار «تیتریک» اظهار کرد: وابستگی بیش از حد به تلفن همراه خطر ابتلا به آلزایمر را در کشور افزایش داده است.

وی ادامه داد: مردم به لطف تلفن همراه شماره تلفن نزدیک ترین فرد زندگی خود را به خاطر نمی آورند و تمام زندگی خود را به گوشی متصل کرده اند.

پیروی اضافه کرد: مطابق با شبکه های اجتماعی ارتباطات به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بیشتر سرگرمی ها مربوط به دنیای آنلاین است.

این کارشناس تصریح کرد: فضای مجازی حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند، به همین دلیل اگر امروز مقاله ای را در شبکه های اجتماعی بخوانید، دو روز بعد آن را به یاد نمی آورید، اگر وقتی کتاب می خوانید، بعد از مطالعه می توانید سال ها این کتاب را روایت کنید. زیرا این کتاب حافظه بلند مدت و عملکرد مغز شما را تقویت می کند.

وی افزود: تصمیم گیری روی میز، ورزش مغز، تغذیه سالم، حرکات بدنی، معاشرت با دیگران از جمله عوامل تقویت کننده مغز است.

پرویه ادامه داد: آلزایمر مشکلی نیست و ریشه آن به سبک زندگی ناسالم برمی گردد، اما با تدابیری و یا افزایش سن بروز آن قابل پیشگیری است.

این کارشناس تصریح کرد: در سایه افزایش تجمل گرایی، افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی کاهش چشمگیری داشته است، در دهه 60 و 70 تمام درس های زندگی خود را در فضایی واقعی تجربه کردند، اما در دهه 90 همه درس های خود را تجربه کردند. تجربیات زندگی در فضای مجازی به دست آمده و خطرناک است و عملکرد مغز را ضعیف می کند.

وی افزود: اگر یادگیری مهارت هایی مانند زبان خارجی در دوران کودکی انجام شود، خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالا هشت درصد کاهش می یابد.

پیروی بیان کرد: حتی کسانی که سواد ندارند هم می توانند مهارت جدیدی بیاموزند، مهم این است که مردم اجازه دهند مغزشان با مشکلات جدید مواجه شود.

این کارشناس ادامه داد: کسانی که به فعالیت یا کارهای خود مانند انفاق و کمک به دیگران امید دارند کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: سن ابتلا به آلزایمر سن بالا و بالای 60 سال است اما با راهکارهایی می توان این روند را کند یا برای همیشه از بین برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید