چرت زدن زیاد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در سالمندان افزایش می دهد

چرت زدن زیاد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در سالمندان افزایش می دهد

روز جدید چرت زدن های طولانی یا مکرر در طول روز ممکن است نشانه بیماری آلزایمر باشد.

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که افراد مسنی که در طول روز چرت می زنند ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر باشند زیرا چرت زدن می تواند نتیجه بیماری آلزایمر باشد.

دکتر یو لانگ، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «به نظر می رسد چرت زدن در طول روز و بیماری آلزایمر ارتباط مستقیمی با هم دارند. به همین دلیل است که افراد مسن به ویژه افراد مبتلا به آلزایمر باید توجه بیشتری به چرت روزانه خود داشته باشند.»

راه‌های بالقوه‌ای وجود دارد که در آن چرت روزانه و بیماری آلزایمر ممکن است مرتبط باشند.

لانگ گفت: «این ارتباط ممکن است بازتابی از آسیب‌شناسی زمینه‌ای بیماری آلزایمر در مرحله پیش بالینی باشد، که بر شبکه تأثیر می‌گذارد تا بی‌قراری را تقویت کند و منجر به افزایش خواب‌آلودگی در طول روز شود».

از سوی دیگر، چرت زدن بیش از حد در طول روز نیز می تواند با خواب شبانه تداخل داشته باشد و منجر به تغییر در ریتم 24 ساعته شود که با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نیز همراه است.

برای این مطالعه، بیش از 1400 آمریکایی مسن تر، با میانگین سنی 81 سال، هر سال به مدت دو هفته از یک مانیتور فعالیت شبه ساعتی استفاده کردند. هر دوره طولانی عدم تحرک از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر یک چرت محسوب می شد. شرکت کنندگان همچنین هر سال تحت یک سری آزمایشات عصبی قرار گرفتند.

هنگامی که مطالعه شروع شد، بیش از سه چهارم شرکت کنندگان هیچ نشانه ای از اختلال شناختی نداشتند، 19.5 درصد اختلال شناختی خفیف داشتند و کمی بیش از 4 درصد به بیماری آلزایمر مبتلا بودند.

چرت روزانه حدود 11 دقیقه در سال در افرادی که در طی 14 سال پیگیری دچار اختلال شناختی نشده اند، افزایش می یابد. نتایج نشان می دهد که هر چه چرت زدن بیشتر باشد، حافظه و مهارت های تفکر سریعتر کاهش می یابد.

نتایج نشان می دهد که میزان افزایش خروپف پس از تشخیص اختلال شناختی خفیف دو برابر و پس از تشخیص بیماری آلزایمر تقریباً سه برابر می شود.

محققان همچنین دریافتند افراد مسنی که بیش از یک ساعت در روز می خوابند، 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

محققان می گویند برای درک بهتر ارتباط بین چرت زدن و بیماری آلزایمر به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما بهبود خواب ممکن است راهی برای معکوس کردن روند بیماری آلزایمر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید