سیستان و بلوچستان رکورددار ابتلا به سل در کشور/کودکان و سالمندان گروه های پرخطر در معرض این بیماری هستند.


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904143

سیستان و بلوچستان بیشترین میزان بروز و شیوع سل را در کشور دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته اشرامون، سل یک بیماری عفونی واگیردار است. بیماری سل سالهاست که وجود داشته و افراد مشهور زیادی در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند. این بیماری از دیرباز در کشور ما شناخته شده است. در گذشته به اشتباه اعتقاد بر این بود که نفرین یا اندوه شدید عامل اصلی بیماری سل است.

این بیماری در سال 1372 به دلیل شیوع روزافزون آن در جهان توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان اورژانس جهانی اعلام شد و در سال 2015 رفع سل تا سال 2050 به عنوان هدف سازمان بهداشت جهانی تعیین شد.

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در جهان بیماری سل است، یک چهارم جمعیت جهان ممکن است به باسیل سل مبتلا شوند و هر ثانیه یک نفر به آنها اضافه می شود.

یک میکروب میله ای شکل (مشابه مداد) و بسیار کوچک 0.000003 متر وارد بدن شما شده است که فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده است، این میکروب میله ای شکل “باسیل سل” نامیده می شود.
از آنجایی که باسیل سل بسیار کوچک است، به راحتی در هوا حمل می شود زیرا عامل این بیماری است، بنابراین این بیماری می تواند از شما به افراد سالم منتقل شود.

افراد مبتلا به سل نهفته معمولا نمی توانند باکتری مایکوباکتریوم را به دیگران منتقل کنند، مگر اینکه سیستم ایمنی بدن از کار بیفتد، که باعث فعال شدن مجدد آن و منجر به سل فعال می شود.

سل نهفته مشابه عفونت آبله مرغان است که نهفته باقی می ماند و می تواند سال ها بعد دوباره فعال شود.

سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین تعداد مبتلایان به سل را در کشور دارند و در حال حاضر در حوزه تحت پوشش دانشگاه که شامل شهرهای زاهدان، سراوان، سیب و سوران، میرجاو و هش می شود، حدود 250 بیمار تحت درمان هستند.

مصرف منظم و کامل دارو شرط اصلی موفقیت در درمان سل است

محمد ساکانی رئیس گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بیماری سل از دیرباز با بشریت همراه بوده است، به طوری که علت این بیماری 3000 سال پیش در مومیایی های مصری مشاهده شد. ده ها سال از شناسایی علت سل و وجود داروهای موثر می گذرد، هنوز هم یکی از کشنده ترین بیماری های عفونی در جهان است که هر 18 ثانیه یک نفر را می کشد.

وی افزود: سل یک بیماری عفونی واگیردار است که در درجه اول ریه ها را درگیر می کند، اما می تواند تمام قسمت های بدن را نیز درگیر کند.

یکی از شهروندان بیان کرد: سل با تنفس، سرفه، عطسه و صحبت کردن منتقل می شود و با دست دادن، آب، غذا، ظروف معمولی، خون و فرآورده های خونی منتقل نمی شود.

رئیس اداره بیماری های عفونی با اشاره به علائم بیماری سل اذعان می کند: مهمترین علامت سل ریوی سرفه مداوم بیش از 2 هفته، خلط خونی، درد قفسه سینه، ضعف یا خستگی، کاهش اشتها و کاهش وزن است. ، درجه حرارت، گاهی اوقات با لرز و تعریق شبانه همراه است.

وی ادامه داد: در سل خارج ریوی علائم بالینی با توجه به اندام مبتلا متفاوت است، به عنوان مثال سل استخوانی با درد در استخوان ها همراه است.

یکی از شهروندان با اشاره به اینکه چه کسانی بیشتر در معرض این بیماری هستند، گفت: همه افراد جامعه در معرض ابتلا به سل هستند اما کودکان، سالمندان، دیابتی های مبتلا به دیابت، سوء تغذیه، سرطان و نارسایی مزمن کلیه، بیماران ایدز و مصرف کنندگان مواد مخدر. که باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن مانند کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد سرطان می شوند در معرض این بیماری قرار می گیرند.

وی بیان کرد: مهم ترین راه تشخیص سل ریوی، بررسی میکروسکوپی خلط است، کشت خلط، رادیوگرافی قفسه سینه و سایر آزمایشات تشخیصی نیز در صورت نیاز انجام می شود، اما درمان کامل با 6 ماه درمان امکان پذیر است.

این مسئول اذعان داشت: مصرف منظم و کامل دارو شرط اصلی موفقیت درمان سل است، خطر شیوع بیماری 2 هفته پس از شروع درمان از بین می رود و درمان سل در شبکه های بهداشت و درمان کشور رایگان است.

وی ادامه داد: مصرف نامنظم و ناقص داروهای ضد سل، جدا از عدم بهبودی کامل بیمار و افزایش هزاران برابری هزینه های درمان، خطر مقاومت دارویی را به دنبال خواهد داشت که عوارض دائمی برای بیمار به همراه داشته است.

یک رزیدنت خاطرنشان کرد: طول دوره درمان را از 6 ماه به 12 تا 24 ماه افزایش می دهد و امید به بهبودی بسیار کم است و در اغلب موارد بیمارانی که به درمان مقاوم هستند نیاز به بستری طولانی مدت 3 تا 6 ماهه دارند. کند است و متاسفانه احتمال انتقال نوع مقاوم سل به اطرافیان بیمار نیز افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید