چه کسانی در معرض خطر ابتلا به ام اس هستند؟/ زنان بیشترین گروه در معرض خطر هستند


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910805

ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن سیستم عصبی مرکزی را تخریب می کند و زنان بسته به جنسیت 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که می تواند علائمی را در سراسر بدن ایجاد کند، اکثر متخصصان معتقدند این یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به بدن حمله می کند. بافت های طبیعی، در ام اس سیستم ایمنی به غلاف میلین حمله می کند.

انواع ام اس توسط دانشمندان توصیف شده است که شایع ترین آنها عبارتند از ام اس عود کننده یا عود کننده، ام اس پیشرونده اولیه و ام اس پیشرونده ثانویه. در سال‌های اخیر، اجماع فزاینده‌ای وجود دارد که اینها انواع جداگانه ام اس نیستند، بلکه در ادامه یک زنجیره هستند.

در برخی نقاط، التهاب ویژگی غالب این بیماری است، در حالی که در برخی دیگر، تخریب عصبی غالب است، جایی که آسیب قدیمی به مغز و نخاع بدتر می شود.

عوارض ام اس در مردان و زنان می تواند شامل اضطراب، اختلال عملکرد مثانه و روده، افسردگی، مشکلات خواب و تغییرات شناختی مانند فراموشی یا نوسانات خلقی باشد.

ام اس بیشتر در گروه سنی 20 تا 30 سال تشخیص داده می شود

فریبا بامری کارشناس مسئول سازمان های مردم نهاد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ام اس بیماری مربوط به سیستم عصبی است که مغز و نخاع را درگیر می کند، ام اس مولتیپل اسکلروز عصب است. سلول ها.که در سال 1868 توسط یک متخصص مغز و اعصاب فرانسوی شناسایی شد.

وی افزود: این بیماری طیف وسیعی از علائم بالقوه از جمله مشکلات بینایی، مشکلات حرکتی دست ها یا پاها و مشکلات عاطفی را ایجاد می کند و از نظر سنی، ام اس بیشتر در گروه سنی 20 تا 30 سال تشخیص داده می شود، اما می تواند. اگر در هر سنی ظاهر شود، بسته به جنسیت، زنان 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

بامری تصریح کرد: علائم و نشانه ها در بیماران ام اس متفاوت است و بسته به موقعیت رشته های عصبی آسیب دیده برای هر فرد در سیر بیماری می تواند متفاوت باشد، علائم معمولاً تاری دید، دوبینی و در برخی بیماران دید جزئی است. از دست دادن یا بینایی کامل

کارشناس مسئول سازمان های مردم نهاد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به علائم بیماران ام اس تصریح کرد: بی حسی یا درد در قسمت هایی از بدن، احساس خستگی و ناتوانی در انجام وظایف زندگی، سرگیجه، اختلال عملکرد مثانه، روده. و اختلالات عملکرد جنسی، اختلالات بلع، گفتار و لکنت در برخی بیماران دیده می شود، تغییرات عاطفی و شناختی، مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل از دیگر مواردی است که زندگی این دسته از بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به درمان ام اس ادامه داد: ام اس در حال حاضر درمان قطعی ندارد اما با استفاده از درمان های دارویی و غیردارویی مانند تغییر سبک زندگی، ماساژ درمانی، مدیریت تنش روانی، استرس و هیجانات منفی قابل درمان است. جلسات روانشناسی

بامری افزود: حضور در اجتماع با عضویت در گروه های اجتماعی و انجمن های تخصصی بیماران ام اس، ایجاد تحرک با ورزش، دوری از داروها و محرک ها، تسریع بهبودی پس از حملات، کندی پیشرفت بیماری و مدیریت علائم ام اس.

این متخصص اذعان داشت: علت این بیماری هنوز ناشناخته است، اما یافته هایی وجود دارد که نشان می دهد در بیماران ام اس سیستم عصبی مرکزی توسط سیستم ایمنی بدن خود فرد مورد حمله قرار می گیرد، بررسی ها نشان می دهد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی محیط عامل آن است. از بیماری

وی ادامه داد: حمله سیستم ایمنی به بدن ناشی از انواع خاصی از عفونت های ویروسی است، برخی دیگر به سطح پایین آن اشاره می کنند و برخی به جغرافیا به عنوان عامل اصلی اشاره می کنند، سیگار نیز خطر ابتلا به ام اس را افزایش می دهد.

بامری با اشاره به رژیم غذایی این گونه بیماران گفت: اصلاح عادات غذایی و الگوی صحیح تغذیه مانند سایر افراد تاثیر مهمی در مبتلایان به ام اس دارد و البته باید در نظر داشت که رژیم های غذایی مختلفی برای ام اس وجود دارد که مدعی هستند. آنها علائم ام اس را بهبود می بخشند یا حتی آن را درمان می کنند، حقیقت این است که شواهد برای اثربخشی آنها بسیار محدود است. اکثر آنها در کارآزمایی های دقیق کنترل شده آزمایش نشده اند و تعداد کمی که آزمایش شده اند نتایج متفاوتی را نشان داده اند.

این متخصص گفت: برخی از رژیم های غذایی خاص می توانند مضر باشند زیرا حاوی مقادیر خاصی از ویتامین ها هستند که می توانند مضر باشند و حتی مواد مغذی مهم را از بین ببرند، به همین دلیل رعایت عادات غذایی سالم و رعایت آنها زیر نظر متخصصان ضروری است. وزن مناسبی داشته باشید و کالری مناسب مصرف کنید.

وی ادامه داد: در برخی از بیماران علائم به حدی خفیف است که تا زمانی که به مراحل پیشرفته بیماری نرسند از وجود بیماری آگاهی ندارند. تشخیص ام اس ممکن است زمان زیادی طول بکشد. یکی از راه های تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون است، یک سری آزمایش از آزمایش خون برای رد احتمال ابتلا به سایر بیماری های مشابه استفاده می شود، آزمایش خون روشی موثر برای رد یا تایید سایر تشخیص ها است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید