70 درصد زنان در معرض خطر پوکی استخوان و شکستگی هستند


ساعت: 13:05
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905016

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران:

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حدود 70 درصد زنانی که در معرض خطر پوکی استخوان و شکستگی هستند برای تشخیص این بیماری به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افشین استوار با اشاره به شعار امسال روز جهانی پوکی استخوان «برای سلامت استخوان‌هایمان گام برداریم»، افزود: این شعار دو بعدی است که تمرکز آن بر سلامت استخوان‌ها است. فعالیت بدنی از یک سو و از سوی دیگر تاکید می شود که پیشگیری، اصلاح سبک زندگی، تشخیص به موقع و تکمیل درمان برای جلوگیری از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان انجام شود و در این زمینه گام برداریم.

وی گفت: پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که با سنجش تراکم استخوان قابل تشخیص است و به معنای کاهش تدریجی تراکم استخوان است به نحوی که باعث پوکی استخوان و سپس شکستگی استخوان می شود. این روند تدریجی است و اغلب علائمی ندارد.

استوار توضیح داد: تنها راه برای اینکه بفهمیم پوکی استخوان داریم یا نه؟ رفتن به دکتر و اندازه گیری تراکم استخوان.

وی درباره میزان سواد سلامت مردم در خصوص بیماری های غیرواگیر از جمله پوکی استخوان ادامه داد: آگاهی مردم از پوکی استخوان حتی نسبت به سایر بیماری های غیرواگیر کمتر است، زیرا این بیماری هیچ علامتی ندارد و گاهی اولین علامت شکستگی است. از پوکی استخوان است

استوار افزود: از سوی دیگر پوکی استخوان به تدریج ایجاد می شود، زیرا حداکثر توده استخوانی قبل از 30 سالگی رخ می دهد، بنابراین زمینه ابتلا به پوکی استخوان در دوران کودکی و نوجوانی فراهم می شود، یعنی اگر فرد در دوران کودکی و اوایل کودکی و پس از آن این شیوه زندگی اگر رژیم غذایی نادرست وجود داشته باشد (عدم تغذیه مناسب، نداشتن فعالیت بدنی کافی، قرار گرفتن در معرض سیگار کشیدن غیرفعال یا غیرفعال و غیره) در بزرگسالی دچار پوکی استخوان می شود.

رئیس انستیتو غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زنان در سنین بزرگسالی و یائسگی زمانی که هورمون جنسی زنانه کاهش می یابد و سپس محافظت از این هورمون از استخوان خارج می شود افزایش می یابد که افزایش می یابد. تراکم معدنی استخوان کاهش می یابد و استخوان شکننده، توخالی و شکننده و مستعد شکستگی می شود.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل خاموش بودن پوکی استخوان، پیشگیری به درستی انجام نمی شود، گفت: تشخیص به موقع بیماری در مراحل و سنین بالاتر یکی از چالش های ما است و یکی از مهم ترین خلأهایی است که وجود دارد. زنان بالای 50 سال (به ویژه پس از یائسگی) و مردان بالای 60 سال باید برای اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. مطالعاتی که ما انجام داده ایم نشان می دهد که حدود 70 درصد (بیش از دو سوم) زنانی که در معرض خطر پوکی استخوان و شکستگی هستند، برای تشخیص پوکی استخوان مراجعه نکرده اند و هیچ اقدام تشخیصی برای آنها انجام نشده است. که تشخیص زودهنگام در زنان معمولاً درمان را به سرعت آغاز می کند، اما متاسفانه بزرگترین مشکل ما پایبندی به تکمیل و ادامه درمان است.

وی با اشاره به اینکه درمان پوکی استخوان یک درمان طولانی مدت است، تصریح کرد: مرحله اولیه درمان حداقل 3 تا 5 سال طول می کشد و لازم است افراد بدانند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید درمان خود را کامل کنند. مطالعات ما نشان می دهد که بیش از 85 درصد از زنانی که درمان را شروع می کنند قبل از یک سال درمان خود را متوقف می کنند و دوره درمان را کامل نمی کنند و پایبندی به درمان وجود ندارد. در طول درمان، پزشک معالج به طور منظم با اندازه گیری تراکم استخوان، اثربخشی درمان را کنترل می کند و در صورت عدم اثربخشی لازم، اقدامات تکمیلی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات ما در قالب کمپین ملی پوکی استخوان با هدف آگاهی بخشی در بین مردم و ایجاد حساسیت در جهت آگاهی از چگونگی حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از شکستگی است.

دیدگاهتان را بنویسید