ساقه های پوکی استخوان دیابتی ها/ «کلسیم» و «ویتامین D» موجود در لبنیات دو عامل مهم برای پیشگیری از این بیماری هستند.


ساعت: 08:34
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909361

پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است و زمانی رخ می دهد که تشکیل استخوان جدید قادر به ترمیم استخوان های آسیب دیده نباشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، یکی از شایع ترین بیماری هایی که افراد در سنین مختلف با آن مواجه هستند پوکی استخوان است.

شاید به یاد بیاورید که والدینتان در دوران نوجوانی چقدر اصرار داشتند که غذاهای سالم بخورید و شیر بنوشید.
این بیماری نوعی بیماری خاموش است که با افزایش سن بیشتر دیده می شود، اما ممکن است فرد مبتلا به پوکی استخوان اصلا از بیماری خود آگاه نباشد.

شکستگی های ناشی از پوکی استخوان بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می دهد. سوال اینجاست که چه چیزی باعث پوکی استخوان می شود و پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟

حقایقی در مورد پوکی استخوان

در این خصوص مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی با اشاره به پوکی استخوان بیماری است که در آن تراکم و استحکام استخوان های بدن کاهش می یابد و در نتیجه احتمال شکستگی استخوان افزایش می یابد و معمولاً به تدریج پیشرفت می کند و پیشرفت نمی کند. تا زمانی که شکستگی رخ دهد، علائمی را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان در همه افراد با بالا رفتن سن بروز می کند و همه افراد مسن درجاتی از پوکی استخوان دارند، تصریح کرد: این روند از چه سنی شروع می شود و شدت آن را می توان تا حدودی کنترل کرد و با رعایت اصول شروع به آن کرد. می توان به تأخیر انداخت یا از شدت آن کاسته و یا حداقل می توان از پیشرفت سریع آن جلوگیری کرد.

این مشاور تغذیه و رژیم غذایی; افزایش سن، ژنتیک، عادات، داروها، بیماری ها، اختلالات گوارشی منجر به سوء جذب، بیماری های مزمن مانند آرتریت روماتوئید یا نارسایی مزمن کبدی، بی حرکتی طولانی مدت مانند فردی که سکته کرده است، پرکاری پاراتیروئید، کم کاری تیروئید و تغذیه یکی از این موارد است. عوامل اصلی پوکی استخوان

وی با بیان اینکه در سنین پایین بیشتر از آن که استخوان جذب شود، استخوان ایجاد می شود، ادامه داد: پس از حدود 35 سالگی، مواد کمتری با موادی که از استخوان خارج می شود جایگزین می شود و این روند باعث می شود که میزان مواد استخوان ساز به تدریج کاهش یابد. کاهش می یابد و در نتیجه چگالی و استحکام آن کاهش می یابد.

فیروزکوهی تاکید کرد: پس از جوانی و با افزایش سن، کل توده استخوانی بدن کاهش می یابد و خطر شکستگی افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: کسانی که سابقه خانوادگی شکستگی دارند، افراد لاغر و افرادی با پوست بسیار روشن بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

این مشاور تغذیه تصریح کرد: کسانی که پشت میز کار می کنند و ورزش و فعالیت بدنی کمی انجام می دهند و کسانی که عادت به کشیدن سیگار یا مشروبات الکلی دارند بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و پوکی استخوان هستند و همچنین کسانی که به دلیل جراحی تحت عمل جراحی قرار می گیرند. به سرطان شیمی درمانی وجود دارد، پوکی استخوان شایع تر است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود کاهش دریافت «کلسیم» و «ویتامین D» از طریق غذا را باعث پوکی استخوان می‌داند و گفت: روزانه حدود 3.5 لیوان شیر ترجیحاً شیر غنی شده با ویتامین D (یا بخشی از آن می‌تواند) مصرف شود. از لبنیات دیگر مانند ماست، پنیر و پنیر و یا از غذاهایی مانند سالمون، ماهی تن و زعفران که حاوی ویتامین D است که به جذب بیشتر کلسیم کمک می کند، به دست آید.وی خاطرنشان کرد: سبزیجات برگ سبز نیز حاوی منیزیم هستند که کمک می کند. حفظ کیفیت استخوان؛ کلم، نعناع و پونه کوهی، پیاز، اسفناج، جعفری، کرفس و مارچوبه در این دسته قرار می گیرند.

وی بیان کرد: ورزش های طولانی مدت باعث می شود که استخوان دائما در معرض نیروهای گرانش زمین و عضلات مرتبط با آن قرار گیرد و این نیروها سلول های استخوانی را به گونه ای تحریک می کنند که در مجموع استخوان بیشتری ساخته شود. تراکم استخوان افزایش می یابد.

محدودیت های غذایی

این کارشناس تغذیه به محدودیت های غذایی نیز اشاره کرد و افزود: غذاهای پر نمک و سدیم مانند چیپس، پفک نمکی، برخی کنسروها، غذاها یا فست فودها، نمک، کافئین و مصرف زیاد قهوه یا چای و شکلات. ، مشروبات الکلی، چربی ها و غذاهای سرخ شده، سوسیس، کالباس، نوشابه، سیب زمینی سرخ کرده، فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی یا غذاهای حاصل از گندم، فلفل سبز، سیب زمینی و گوجه فرنگی بیشتر غذاهای التهاب آور شناخته شده است و بهتر است معرفی نشود. آنها را وارد رژیم غذایی کرده و جایگزین مناسبی برای آنها بیابید.

فیروزکوهی در ادامه با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری شایع و متابولیک است که ارتباط مشخصی بین آن با پوکی استخوان وجود دارد، گفت: قند خون بالا و کنترل نشده در دراز مدت به اندام های مختلف بدن آسیب می رساند و ناتوانی های زیادی را به دنبال دارد. به نظر می رسد که یکی از آن عوارض پوکی استخوان است.

وی تصریح کرد: دریافت پروتئین، کلسیم و ویتامین D برای سلامت و استحکام استخوان ها بسیار مهم است. این در حالی است که در کشور ما کمبود ویتامین D در بین مردم بسیار زیاد است، بر این اساس هر ایرانی باید حداقل یک مروارید از 50 هزار واحد ویتامین D در ماه مصرف کند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید