30 درصد از جمعیت کشور درجاتی از پوکی استخوان دارند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رامین رضایی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز درباره کمپین همگانی مبارزه با پوکی استخوان گفت: هر ساله آخرین هفته مهر در ایران هفته سلامت زنان نامیده می شود. همه چیز درباره پیشگیری از پوکی استخوان اشاره می کند که به دلیل اهمیت این موضوع، 5 مهر تا 2 آبان به عنوان هفته ملی پیشگیری از پوکی استخوان نامگذاری شده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود، از هر چهار مرد بالای 50 سال، یک نفر و از هر دو زن بالای 50 سال، یک نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند که نشان می دهد این بیماری اسکلتی رو به افزایش است و در سنین بالا شیوع بیشتری دارد.


پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بدون علامت است

رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی معاونت غذائی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگرچه این بیماری خاموش و بدون علامت است، اما وجه تمایز پوکی استخوان کاهش استحکام و تراکم استخوان است و معمولاً فرد مستعد است. به شکستگی، ناشی از شکنندگی استخوان.

رضایی تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی، فعالیت بدنی و تغذیه سالم نقش بسیار مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد و سن و جنسیت از عوامل غیرقابل کنترل هستند به طوری که با افزایش سن افراد احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.

وی افزود: در خانم ها بعد از 50 سالگی یا زمانی که یائسگی اتفاق می افتد و نارسایی تخمدان رخ می دهد، شکنندگی ناشی از پوکی استخوان به دلیل کمبود هورمون استروژن بیشتر است.

رضایی تصریح کرد: از دست دادن استخوان در تصویربرداری رادیوگرافی تا زمانی که 30 درصد از توده استخوانی فرسایش پیدا نکند، قابل مشاهده نیست، بنابراین اگر فقط از تصویربرداری رادیولوژی ساده استفاده شود، ممکن است متوجه تحلیل استخوانی نشویم و از استحکام روی استخوان آگاه نباشیم.

رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت معاونت امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: استخوان از دو جزء تشکیل شده است که یک جزء آن مواد معدنی است که ظاهر خاصی شبیه شبکه های استخوانی و لاملا در استخوان ایجاد می کند و توسط آن پشتیبانی می شود. فسفر، کلسیم و ویتامین D. یک گروه از پروتئین ها با ساختار فیزیکی مشخص می شوند و گروه دیگر سلول ها هستند که گلبول های قرمز و کلاژن نامیده می شوند.

رضایی با تاکید بر اینکه ترکیب بافت معدنی سالم و بافت سلولی سالم استخوان های سالم را تشکیل می دهد، گفت: در این میان لازم است هر ساله آموزش های لازم از رسانه ها به مردم ارائه شود.

وی افزود: استحکام استخوان به دو عامل میزان توده معدنی موجود در استخوان و همچنین کیفیت سلول های کلاژن و مواد موجود در ساختار استخوان بستگی دارد، بنابراین مصرف لبنیات، پروتئین ها، ویتامین ها و تحرک می تواند به پیشگیری کمک کند. این شرایط بسیار موثر است.

رضایی خاطرنشان کرد: متأسفانه پوکی استخوان در سالمندان در اثر فشار یا مانورهای ناگهانی و یا در موارد پیشرفته تر با حرکت سریع، خم شدن یا سرفه و عطسه منجر به شکستگی می شود و این مشکل همیشه وجود داشته است.

رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت گروه ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بیشتر شکستگی‌هایی که در ستون فقرات، لگن و لگن رخ می‌دهد و معمولاً به دلیل کمبود هورمون‌های جنسی در دوران یائسگی یا یائسگی ایجاد می‌شود. کاهش تستوسترون در مردان این شکستگی ها افزایش می یابد.


افراد با وزن کمتر از 57 کیلوگرم بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند

رضایی تصریح کرد: به طور معمول این مفاصل وزنی را تحمل می کنند، بنابراین افرادی که بسیار کم وزن هستند و شاخص توده بدنی آنها زیر 19 و وزن آنها زیر 57 کیلوگرم یا بیش از 10 درصد وزنشان در 25 سالگی به دلیل رژیم های غذایی کاهش یافته است، مستعد پوکی استخوان هستند. بنابراین نقش تغذیه بسیار مهم است.

وی بیان کرد: تصویربرداری ساده از استخوان نمی تواند گزارشی از پوکی استخوان در مراحل اولیه بیماری به ما بدهد، اما در روش الگوی رادیوگرافی دکسا با بررسی استخوان های بلند لگن و مهره ها، تراکم استخوان را به دست می آورد، البته در موارد دیگر استخوان ها مانند زانو، پاشنه پا و … معاینه می شوند.

رضایی بیان کرد: توصیه می شود افراد بالای 50 سال بدون در نظر گرفتن جنسیت به ویژه در صورت سابقه شکستگی های قبلی یا مبتلا به آرتریت روماتوئید، روماتیسم، دیابت یا پرکاری تیروئید و یا مصرف الکل و دخانیات تراکم استخوان خود را اندازه گیری کنند. به منظور کاهش تراکم استخوان می توان با دارو یا روش های دیگر از پیشرفت بیماری آنها جلوگیری کرد.

وی افزود: مصرف کلسیم، فسفر، ویتامین D و سایر مواد مغزی که باید در رژیم غذایی مصرف شود بسیار موثر است، علاوه بر این منیزیم و سلنیوم از جمله مواد معدنی خاصی هستند که می توانند در تراکم استخوان نقش داشته باشند.

رضایی بیان کرد: توصیه می کنیم افراد مبتلا به پوکی استخوان هفته ای سه بار و هر بار به مدت 30 دقیقه پیاده روی تند انجام دهند، همچنین افراد مبتلا به این بیماری از انجام ورزش های آسیب زا و ورزش هایی که با درگیری همراه است پرهیز کنند و همچنین از پرش های بلند سطح و قد خودداری کنند.

زیرا مستعد شکستگی گردن استخوان ران هستند که مدت طولانی بستری شدن در بیمارستان است و به دلیل احتمال آمبولی چربی در استخوان های بلند منجر به مرگ می شود.


نیاز به خوردن غذاهای حاوی پروتئین برای جلوگیری از پوکی استخوان

وی افزود: مصرف حبوبات، غلات و نان به ویژه نان سنگ دار که اصلی ترین مواد غذایی حاوی پروتئین های تشکیل دهنده بافت کلاژن در استخوان ها هستند، توصیه می شود، البته در شرایط اقتصادی کنونی ممکن است هزینه تغذیه مناسب تامین نشود. اما به طور سنتی در کشور ما از این غذاها استفاده می شود و در نتیجه با مصرف حبوبات، غلات و نان می توان مقدار زیادی مواد غذایی حاوی پروتئین های تشکیل دهنده بافت کلاژن در استخوان ها را تامین کرد.

رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت معاونت امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: مواد معدنی برای افزایش تراکم استخوان نیز در ویتامین ها، میوه های تازه و مغز یافت می شود.

رضایی تصریح کرد: در ایران حدود 30 درصد از جمعیت کشور به درجاتی از پوکی استخوان مبتلا هستند، بر این اساس توصیه می کنیم افرادی که بیش از شش هفته تا شش ماه کورتن مصرف می کنند و همچنین مردان بالای 70 سال و زنان بالای 70 سال غربالگری شوند. 65 باید بررسی شود.تراکم استخوان را اندازه گیری کنید تا در صورت لزوم درمان های خاصی بر اساس الگوی مطالعات رادیوگرافی برای آنها ایجاد شود.


روش اصلی درمان پوکی استخوان جبران مواد معدنی از طریق درمان دارویی است

وی افزود: روش های اصلی درمان پوکی استخوان جبران املاح معدنی از طریق مصرف داروهایی است که به جذب کلسیم، فسفر و ویتامین D کمک می کنند، البته از مصرف خودسرانه داروها نیز باید خودداری شود.

رضایی گفت: در کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی روماتولوژی داخلی از درمان هایی مانند داروهای بیس فسفونات، داروهای هورمونی، هورمون درمانی جایگزین یائسگی، کلسی تونین و گاهی جراحی استفاده می شود که با توجه به تناسب هر روش توسط پزشکان فوق تخصص انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید