پوکی استخوان؛ یک بیماری آرام و کشنده

پوکی استخوان؛  یک بیماری آرام و کشنده

روز جدیدپوکی استخوان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. استخوان بافت زنده‌ای است که دائماً در حال تخریب و بازسازی است، اما معمولاً در سنین 35 تا 40 سالگی به دلیل حذف کلسیم از استخوان، جذب کلسیم کاهش می‌یابد و پوکی استخوان شروع می‌شود و به دنبال آن خطر سوختگی استخوان افزایش می‌یابد. ستون فقرات و مچ پا.

پوکی استخوان بیماری خطرناکی است اما تنها با رعایت چند نکته و تجویز دارو تا حدودی می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. اولین نکته مصرف مکمل ویتامین D است، اگر روزانه کمتر از 10 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید و از مکمل های ویتامین D استفاده نکنید، قطعا در خطر پوکی استخوان هستید.

کمبود ویتامین D باعث کاهش جذب کلسیم در استخوان های مختلف و در نتیجه استحکام آنها می شود. البته کمبود ویتامین D خطر ابتلا به برخی از بدخیمی ها، بیماری های قلبی عروقی و عفونی را افزایش می دهد، اما این ویتامین باید تحت نظر پزشک مصرف شود. زیرا مصرف نادرست منجر به مسمومیت و عوارض جبران ناپذیری می شود.

به خاطر داشته باشید که کمبود این ویتامین در کودکان باعث تغییر شکل و نرم شدن استخوان ها، بریس های پا و همچنین تاخیر در رشد می شود. به همین دلیل مصرف قطره ویتامین D برای کودکان زیر نظر پزشک ضروری است.

به گزارش کانال تلگرام، علاوه بر مصرف ویتامین D باید ورزش کرد و از مصرف سیگار و الکل پرهیز کرد. از سوی دیگر، استفاده تصادفی از برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها می تواند در دراز مدت منجر به پوکی استخوان شود. رژیم غذایی مناسب و دریافت کافی پروتئین، کلسیم و ویتامین D باعث می شود استخوان های سالم و سالمی داشته باشیم.

زنان استخوان‌های نازک‌تر و ظریف‌تری دارند و به دلیل کاهش استروژن، پس از یائسگی بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند. بنابراین باید مورد ارزیابی و درمان قرار گیرند.

با ارزیابی مستمر و پیشگیری و درمان به موقع، اجازه نخواهیم داد که پوکی استخوان سلامت آینده ما را به خطر بیندازد.

دیدگاهتان را بنویسید