آنچه باید در مورد “گزیدگی حیوان”، درمان آن و واکسن/هاری بدانید. هنوز کشنده ترین بیماری است


ساعت: 08:45
تاریخ انتشار: 27.08.1401
کد خبر: 1911849

این در حالی است که هاری همچنان یک بیماری کشنده است و سالانه هزاران نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. برای مقابله با این بیماری نزدیک به 10 هزار قلاده سگ در سیستان و بلوچستان ایمن سازی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از 100 کشور جهان رخ می دهد و 40 درصد افرادی که توسط حیوانات مشکوک به هاری گزیده می شوند کودکان زیر 15 سال هستند.


سگ ها مسئول بیش از 90 درصد از حیوانات گزیدگی و انتقال هاری و مرگ در انسان هستند. هاری را می توان با جلوگیری از گازگرفتگی سگ و واکسیناسیون سگ ها از بین برد.


برخی از متخصصان عفونی بر این باورند که هاری یک بیماری ویروسی کشنده است و نوعی عفونت ویروسی سیستم اعصاب مرکزی قابل انتقال بین حیوانات و انسان است که معمولاً از طریق گاز گرفتن حیوان هار به انسان منتقل می شود. علائم بیماری در انسان کشنده است.

به دلیل مرگ و میر بالای این بیماری، در صورت انجام اقداماتی برای پیشگیری و درمان بیماری از جمله شستشوی مناسب محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری به موقع و کامل. . راه ممکن برای پیشگیری از هاری
،

ایمن سازی نزدیک به 10000 صاحب سگ قلاده دار در منطقه

ویدا معزی، رئیس بهداشت و مدیریت بیماری های دام اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: هاری یکی از مهم ترین و کشنده ترین بیماری های شایع در بین انسان و دام است که هیچ درمانی ندارد، بنابراین پیشگیری مهم است.

وی افزود: از علائم این بیماری در حیوان می توان به تغییر رفتار، پرخاشگری یا آرام شدن حیوان، فلج عضلانی، ترشح بزاق و حملات و همچنین راه اصلی انتشار بیماری، گاز گرفتن و پنجه زدن اشاره کرد.

معزی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 13 مورد شیوع بیماری های دامی به سامانه پایش و مراقبت دام در استان گزارش شده است که اداره کل دامپزشکی استان بر اساس برنامه سازمان دامپزشکی کشور واکسیناسیون رایگان طی این مدت انجام می دهد. در این دوره 10000 سگ قلاده داشتند

این مسئول ادامه داد: همچنین این اداره کل نسبت به برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی، برنامه های رادیویی و تلویزیونی جهت آموزش مصرف کنندگان و آگاهی بخشی عمومی در سراسر استان اقدام و 2 هزار و 278 کلاس آموزشی برای 7 هزار و 185 نفر برگزار کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان از مردم خواست هر گونه حیوان گزیدگی را به عنوان گزش هاری درمان کرده و سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته این مسئول؛ مردم از هرگونه رفتاری که باعث تجمع حیوانات ولگرد در اطراف محیط زندگی می شود، مانند رها کردن زباله و ضایعات مواد غذایی در محیط، رها کردن لاشه حیوانات مرده و هرگونه تغییر در رفتار حیوانات و مشاهده علائم مشکوک هاری به نزدیکترین شهر خودداری کنند. اداره دامپزشکی و سامانه تلفن گویا 1512 اداره دامپزشکی و برای واکسیناسیون رایگان سگ های خود با اداره دامپزشکی شهرستان تماس بگیرید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید