آهوها و آهوهای گلستانی قربانیان سگ های ولگرد / روند رو به رشد حیوان گزیدگی در گلستان

ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791518

شکیبا می گوید: در پارک ملی گلستان شاهد حمله سگ های ولگرد به آهوها در دشت میرزابایلو بودیم و آنها را می خوردند. حتی سگ های صاحب و گله نیز این آسیب را به حیات وحش وارد می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; زمان دقیق اهلی شدن سگ ها مشخص نیست و امروزه از سگ های انسان برای شکار، پرورش، بارگیری، حفاظت، پشتیبانی پلیس، نیروهای مسلح و کمک به افراد دارای معلولیت و همچنین یافتن و رسیدگی به حوادث استفاده می شود.

اما علاوه بر این، برخی از افراد جامعه از سگ ها به عنوان همنشین استفاده می کنند و زمانی که قلبشان شکسته یا به دلیل مهاجرت یا فروش مسکن، مجبور می شوند بدون اطلاع آنها را در دل طبیعت رها کنند. عواقب آن چه خواهد بود؟ حضور سگ های ولگرد نه تنها چهره شهری مانند گرگان را از نظر منظر شهری مخدوش می کند، بلکه مردم را نسبت به عواقب پرسه زدن این حیوانات در سطح شهر نگران می کند، از این رو در ماه های اخیر دادستان ناحیه گلستان شکایت کیفری و محیط زیستی ارائه کرده است. مشکلات و مواردی بر اثر گازگرفتگی سگ آسیب دیده و برخی جان خود را از دست دادند.

در حالی که مسئولان شهرداری و آتش نشانی گرگان اعلام کردند سگ گزیدگی به آنها اعلام نشده است، آمار مرکز بهداشت گلستان در سال 99 شامل 11150 گزش و 2260 گزش در گرگان است. آمار حیوان گزیدگی در استان نیز هر ساله افزایش یافته است.

اگرچه کارگروه ساماندهی سگ های ولگرد در کشور تدوین و برای اجرا به شهرداری ها ارائه شده است، اما وظایف بیش از 10 دستگاه اجرایی از جمله بخشداری، شبکه بهداشت و درمان، دامپزشکی، شهرداری ها و اداره حفاظت محیط زیست بر عهده دارد. اعضای این کارگروه باید به این موضوع وارد شود اما به نظر می رسد در گرگان به این موضوع به درستی پرداخته نشده است.

9a16411f 5c41 4596 b3ab 449989247613 خبر خاکستری

طبق دستورالعمل این کارگروه، سگ‌ها به‌جای حذف فیزیکی در مرکز مخصوص جمع‌آوری شده و پس از واکسیناسیون و پلاک در اختیار افراد قرار می‌گیرند و یا عقیم می‌شوند و دوباره برای زنده‌ماندن رها می‌شوند.

شهرداری هیچ نقشی در زمینه پرورش سگ ندارد
احمدعلی سالاری معاون شهردار گرگان در این خصوص گفت: موضوع سگ های ولگرد دو موضوع متفاوت است و هیچ نقشی در نگهداری سگ در شهرداری ندارد مگر اینکه قوه قضاییه و نیروی انتظامی از سگ نگهداری کنند و به شهرداری تحویل دهند. که چنین چیزی تا کنون اتفاق نیفتاده است.

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان بابیان اینکه در کمتر از یک سالی که در شهرداری هستم سیگنالی برای سگ گزیدگی نداشتیم گفت: بی خانمان محسوب می شود و در صورت تماس یا مراجعه حضوری شهروندی. در شهرداری تیم های پیمانکاری را برای جمع آوری سگ ها محول می کنیم.

سالاری بیان کرد: شهرداری گرگان وضعیتی را برای ساخت پناهگاه و نگهداری و ساماندهی سگ های ولگرد در نظر گرفته است که تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد و از این مکان محلی برای واکسیناسیون و عقیم سازی سگ های ولگرد و پرورشگاه استفاده می شود. بچه ها در این موقعیت نگهداری می شوند و تعدادی از این سگ ها به عنوان چوپان در اطراف یا باغ به نامزدها تحویل داده می شوند.

وی افزود: تاکنون سگ های ولگرد را عقیم نکرده ایم اما اکنون برنامه درست و مدون را اجرا می کنیم.

این مسئول معتقد است: سگ‌ها از شهرها و روستاهای اطراف در حاشیه شهر گرگان رها می‌شوند و این امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند و شهروندان می‌توانند به جای رها کردن سگ‌های خود با شماره تلفن 137 تماس بگیرند و سگ‌های خود را تحویل شهرداری دهند.

با این حال، یکی از مشکلات توله‌های ولگرد این است که برخی افراد به‌طور غیرقانونی توله‌ها را در باغ‌ها نگهداری می‌کنند، اما فقط تعداد کمی از آنها قابل فروش هستند و بقیه ارزش نگهداری حرفه‌ای را ندارند، بنابراین این سگ‌ها در طبیعت نیز هستند.

از طرفی این سگ های رها شده به دلیل عقیم نشدن زاد و ولد می کنند و در صورت تغذیه مناسب، هر سگ می تواند سالانه 15 تا 20 توله سگ تولید کند و بنابراین با وجود اینکه بسیاری از گونه های حیات وحش ایران در آستانه انقراض است. تعداد سگ های رها شده در ایران رو به افزایش است و تخمین زده می شود که بیش از دو میلیون سگ در کشور وجود داشته باشد.

بسیاری از مردم به دلیل دوستی با حیوانات به این سگ های ولگرد و رها شده غذا می دهند و این حیوان را تشویق به بچه دار شدن می کنند و حتی حیوانات دیگر مانند غذا دادن به گربه ها به گونه ای هستند که گربه های دیگر را به شکار موش بی میل می کند و این باعث آسیب پذیری آنها می شود. اکوسیستم آنها را مختل کند.

این امر نه تنها اکوسیستم این جانوران را مختل می کند، بلکه به 197 گونه پستاندار و 540 گونه پرنده و حتی حیوانات در معرض خطر انقراض مانند یوزپلنگ ایرانی و گربه شنی آسیب می رساند، چرا که سگ ها دشمن اصلی برخی از این حیوانات هستند.

از سوی دیگر، سگ هایی که در طبیعت رها شده اند و ولگرد هستند، همه چیز را می خورند و عرصه را برای حیوانات دیگر تنگ می کنند، زیرا این سگ ها از غذای بسیاری از موجودات دیگر استفاده کرده اند. این مشکل در جنگل های زاگرس ایجاد کرد. دارکوب هایی که از سوسک های درختی تغذیه می کنند کاهش می یابد و جنگل های زاگرس با بیماری مواجه می شوند.

757c19d7 fc22 40ff 9721 909f0af1e00b خبر خاکستری

حمله سگ های ولگرد به بره های آهو در جنگل گلستان
در این رابطه محمود شکیبا رئیس اداره نظارت بر حیات وحش گلستان گفت: با این تفاوت که می خواهند به عنوان طعمه عمل کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش گلستان ادامه داد: زمانی که مردم با حیات وحش تداخل پیدا کنند اثرات مضری نیز برای حیات وحش دارد و یکی از آن عواقب وجود سگ های ولگرد، این حیوانات بی پناه بدون حمایت و غذا و برخی از آنها با محیط زیست مخلوط می شود. و این سگها حیواناتی هستند که لانه سازی و زندگی را یاد نگرفته اند و در هر کجای طبیعت هستند باید از گرسنگی بمیرند تدابیری اتخاذ کنید.

شکیبا گفت: در پارک ملی گلستان شاهد حمله سگ ها به بره های آهو در دشت میرزابایلو بودیم و آنها را می خوردند. حتی سگ‌ها و گله‌های مالک نیز این آسیب را به حیات وحش وارد می‌کنند و ما شاهد آن بودیم.

وی گفت: سگ های ولگرد باید سازماندهی شوند و در مرکز نگهداری شوند و ما در طبیعت چیزی مانند سگ های وحشی نداریم که بخشی از طبیعت ما شده و آنها را در طبیعت رها می کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همچنین به افرادی که سگ ها را در طبیعت هدایت می کنند توصیه می کنیم بیش از حد به عمق جنگل نروند و مزاحمتی برای طبیعت ایجاد نکنند، زیرا این سگ ها می توانند به خود و طبیعت آسیب بزنند.

شکیبا تاکید کرد: ترجیح ما این است که مردم کمتر به اعماق طبیعت بروند و آرامش حیات وحش را بر هم نزنند. متاسفانه محیط زیست مسئول حیات وحش است. این وظیفه بر عهده محیط زیست نیست و مسئولیت سگ های ولگرد بر عهده شهرداری هاست «چه کسانی باید مراکزی برای اسکان و جمع آوری آن ایجاد کنند.

طبق استاندارد بند 15 ماده 55 و همچنین مواد 1 و 11 قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339 اما به نظر می رسد هم شهرداری و هم شهروندان گرگانی با این قانون آشنایی ندارند و باید در منطقه سگ های ولگرد بدون صاحب در سطح شهر اطلاع رسانی نمی شود.

یا نبود قوانین کافی برای نگهداری از حیوانات خانگی و سگ مشکلی است که متخصصان و عموم مردم را نگران کرده و مسئولان باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

در زمینه سگ گردانی از نظر قانونی در صورت بروز جراحت یا ضربه، صاحب حیوان باید با پرداخت دیه جبران کند.

سگ ها برای محیط زیست مخرب هستند در حالی که بسیاری از افراد جامعه بی اطلاع از این مشکلات خود را مدافع حقوق حیوانات از جمله سگ می دانند و اجازه نمی دهند دستگاه های مسئول مانند شهرداری به وظایف خود به درستی عمل کنند.

بسیاری از مردم گرگان هنوز نمی دانند در صورت گازگرفتگی سگ به کدام عضو مراجعه کنند و به گفته کارشناسان مرکز بهداشت، اگر بزاق حیوانی با پوست انسان برخورد کند، حتما باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید