«هاری» بیماری ای است که درمان ندارد/ ۵۱۸ مورد حیوان گزیدگی در کلانشهر جنوب شرق کشور


ساعت: 09:41
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882769

هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود. ویروس هاری در بزاق پنهان است و معمولاً از طریق گاز گرفتن حیوان یا فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، حیوان گزیدگی یکی از معضلات بهداشت عمومی محسوب می شود و افزایش روزافزون حیوان گزیدگی ناشی از هاری و تلفات دام از اهمیت بالایی برخوردار است.

سگ ها مسئول بیش از 90 درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال هاری و مرگ به انسان هستند. هاری را می توان با جلوگیری از گازگرفتگی سگ و واکسیناسیون سگ ها از بین برد.


هنگامی که ویروس وارد بدن می شود، از طریق اعصاب به مغز مهاجرت می کند. علائم هاری در سگ‌ها، گربه‌ها و راسوها می‌تواند متفاوت باشد و عمدتاً شامل ترس، پرخاشگری، ترشح بزاق، اشکال در بلع، گیجی و تلو تلو خوردن است. این یک تشنج است.


محمود فاطمی; رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به بیماری هاری که یک بیماری ویروسی قابل انتقال بین حیوان و انسان است، گفت: معمولا از طریق نیش حیوانات هار به انسان منتقل می شود که متاسفانه مرگ بیمار قطعی است


وی از 518 مورد حیوان گزیدگی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: 518 نفر بر اثر حیوان گزیدگی به بیمارستان ها و مراکز درمانی شهرستان زاهدان مراجعه و مراحل درمانی را طی کردند و خوشبختانه موردی از فوت مصدومان مشاهده نشد. افراد ثبت نام شده اند


4bc89a42 2b59 4ea4 b251 78ae24ad99d6 خبر خاکستری

رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: با وجود مرگ و میر بالای این بیماری، در صورت انجام اقدامات به موقع و رعایت مراحل از جمله شستشوی مناسب محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون تزریق سرم ضد هاری

518 مورد حیوان گزیدگی از ابتدای امسال در زاهدان


وی ادامه داد: تمامی پستانداران خونگرم اعم از سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، راسو، موش خرما، خفاش می توانند به هاری مبتلا شوند.


فاطمی با اشاره به اینکه خودداری از بخیه زدن و پانسمان زخم و یا به تعویق انداختن آن در روند پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری بسیار مهم است، گفت: با توجه به اینکه ویروس هاری یکی از ویروس های بی هوازی است، بخیه زدن زخم پیش شرط رشد ویروس است. .


وی افزود: در صورت نیاز باید قبل از بخیه زدن سرم ضد هاری به محل آسیب دیده تزریق شود و مقداری سرم در محل آسیب دیده ریخته و سپس بخیه های محدود زده شود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان خاطرنشان کرد: در مواردی که حیوان مورد گزش قرار می گیرد، در اسرع وقت به مراکز پیشگیری و درمان هاری شهر محل زندگی خود مراجعه کند.


وی ادامه داد: مراکز پیشگیری و درمان هاری در ساعات اداری فعال هستند اما موارد گزش حیوانات در تمام بیمارستان ها در طول روز رسیدگی می شود و برای پیگیری و پیگیری سرم و دوز واکسن و پیگیری انسانی در اطراف به مراکز درمانی هاری ارجاع داده می شود. ارائه خواهد شد.


فاطمی گفت: پس از دریافت واکسن هاری در «مرکز مراقبت و پیشگیری از هاری» واقع در خیابان شریعتی، جنب ورودی اصلی بیمارستان بوعلی، تحت پوشش مرکز بهداشت زاهدان، تحت مراقبت و آموزش های لازم قرار می گیرند. .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید